رهبر فعلی اپوزیسیون در مصر از حسنی مبارک خواست که رژیم وی باید به حق جهانی هر فرد برای برخورداری از دموکراسی و نشان دادن اعتراض خود احترام بگذارد.

 

 محمد البرادعی برنده جایزه صلح نوبل، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گفتگو با اشپیگل در پاسخ به این سوال که مردم مصر سه شنبه را " روز خشم" نامیده و برای نشان دادن اعتراض های خود به دولت حسنی مبارک به خیابان ها ریختند. از این قبیل تظاهرات حمایت می کنید،گفت: البته. من از هر راهپیمایی و تظاهرات مسالمت آمیزی که شعار آن تغییر در رویه جاری باشد حمایت می کنم. صدای اصلاح طلبی من ماه هاست که مورد بی توجهی رهبران مصری قرار می گیرد.

وی در ادامه افزود: تنها راه برای مردم ریختن به خیابانها و به خیان کشیدن اعتراض ها است . این معترضان برخواسته از نسل جوان و کم صبر مصر هستند که با ریختن به خیابان ها می خواهند مشکلات خود را فریاد کنند. امیدوارم که موج تظاهرات به راه افتاده خارج از کنترل نشود. من امیدوارم که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضان به زور متوسل نشوند. من از حسنی مبارک می خواهم که دست به کاری نزند که اوضاع را پیچیده تر از امروز کند .

البرادعی در این گفتگو متذکر شد این حرکت ها می تواند آغاز حرکتی تاریخی و بزرگ تر باشد. مصری ها به این نتیجه رسیده اند که باید سکان تعیین سرنوشت خود را در دست بگیرند. برای نخستین بار در تاریخ سیاست مصر، مردم حاضرند برای مطالبه های خود به خیابان بیایند .

او بااشاره به اینکه فرهنگ ترسی که دولت در سه دهه گذشته در دل مردم کاشته بود در حقیقت از میان رفته است ،تصریح کرد اکنون دیگر فرصتی برای بازگشت به دیروز و برگرداندن ورق باقی نمانده است. فعالان حقوق بشر و سیاسی در حال به راه اندازی بزرگترین و پایدارترین کمپین اعتراض به دولت هستند . این تظاهرات در حقیقت همان گلوله های برفی کوچکی هستند که می توانند به بهمن تبدیل شوند.16146 

 متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =