محمد نهاوندیان به عنوان عضو شورای WCF (اتحادیه اتاق‌های بازرگانی) وابسته به ICC انتخاب شد.

اجلاس فوق العاده شورای اتاق بازرگانی بین المللی موسوم به ICC، روز دوشنبه با شرکت نمایندگان کشورهای عضو در پاریس آغاز به کار کرد.

 جلسه شورای عالی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) روز دوشنبه 24 ژانویه 2011 در پاریس تشکیل شد و از بخش‌خصوصی ایران، « محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران و رئیس کمیته ایرانی ICC و « مهدی بهکیش» دبیرکل کمیته ایرانی ICC در آن شرکت داشتند.

- انتخاب نهاوندیان به عنوان عضو شورای WCF (اتحادیه اتاق‌های بازرگانی) وابسته به ICC 

در این جلسه هم‌چنین اعلام شد که محمد نهاوندیان، بر اساس انتخاباتی که در دو ماه گذشته از اتاق‌های بازرگانی مختلف عضو ICC در سطح جهان صورت گرفت، به عنوان عضو شورای WCF ( اتحادیه اتاق‌های بازرگانی) وابسته به ICC انتخاب شد.

حضور  نهاوندیان به عنوان رئیس پارلمان بخش‌خصوصی ایران در شورای WCF کمک مؤثری به گسترش روابط بخش خصوصی کشور با دیگر کشورهای جهان خواهد داشت.

محمد نهاوندیان در این باره گفت: «نماینده اتاق بازرگانی ایران با رای خوبی، به عضویت شورای عمومی فدراسیون مذکور درآمد.»

وی افزود: «حضور ایران در سازمان‌های بین‌المللی در راستای تقویت مناسبات و توسعه روابط و برخورد با برخی محدودیت‌ها و تحریم‌های سیاسی بسیار موثر است و می‌تواند محدودیت‌های تجاری را از بین برده و باعث گسترش تجارت بین‌المللی شود.»

در این اجلاس یک‌روزه که با حضور نمایندگانی از 90 کشور جهان در مقر دائمی آن در پاریس برگزار شد، «محمد نهاوندیان» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به‌عنوان دبیر ایرانی یکی از کمیته‌های ICC شرکت کرده است.

 نهاوندیان، انتخاب برخی مسؤولان شورا، بررسی آخرین دیدگاه‌ها در تجارت جهانی و منطقه‌ای و تبادل اطلاعات با سیاست‌گذاران اقتصاد منطقه‌ای و جهانی را از جمله اهداف این اجلاس ذکر کرد.

نهاوندیان با بیان این‌که «اعضای شورای اتاق بازرگانی بین‌المللی سالی دو بار تشکیل جلسه می دهند،» گفت: «قرار است در حاشیه این اجلاس، رؤسای کمیته‌های ملی کشورهای عضو گروه 'دی. هشت' که متشکل از هشت کشور اسلامی منطقه است، جلسات ویژه ای برگزار و مسایل اقتصادی منطقه را بررسی کنند.»

وی از کمیته ملی ایرانی به عنوان یکی از کمیته های فعال شورای اتاق بازرگانی بین المللی یاد کرد و افزود: «نمایندگی جمهوری اسلامی ایران همه ساله علاوه بر حضور در اجلاس‌های بین‌المللی، در جلسات منطقه‌ای این شورا حضوری فعال و تاثیرگذار دارد.»

نهاوندیان قطعنامه اخیر کمیته‌های ملی منطقه ای ICC در محکومیت تحریم‌های اعمالی ناعادلانه برخی قدرت‌ها علیه ایران را از جمله دستاوردهای این اجلاس ذکر کرد.

در این جلسه درباره چگونگی گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای عضو و همچنین چگونگی تأثیرگذاری بخش خصوصی جهان بر فرایند شکل‌گیری تصمیمات G20 بحث و مذاکره شد.

بر اساس انتصابات صورت گرفته در این اجلاس؛ معاون ICC که اخیراً به سمت وزیر بازرگانی در انگلیس منصوب شده است جایگزین شد و رئیس Mc Graw Hill به معاونت جدید ICC انتخاب شد.

هم‌چنین آقای Jean Guy Carrier به سمت دبیرکل ICC انتخاب شد؛ او در چند ماه گذشته به عنوان قائم مقام ICC فعالیت می‌کرده است و قبلاً بنیاد تحقیقاتی ICC را اداره کرده است.

اتاق بازرگانی بین المللی در سال 1919 میلادی تشکیل شده است و هم اکنون نیز به عنوان تنها سازمان بین المللی مسؤول در زمینه فعالیت‌های اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو فعالیت دارد.

اتاق بازرگانی بین‌المللی (International Chamber of Commerce- ICC) تنها نماینده بخش‌خصوصی در جهان است که از کسب و کار خصوصی و رقابت آزاد حمایت می‌کند.

این سازمان که مقر اصلی آن در پاریس است، مقررات و ضوابط تجارت بین‌المللی را تدوین می‌کند که می‌توان از جمله آن‌ها به مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی (UCP)، مقررات متحدالشکل ضمانت‌نامه‌های عندالمطالبه (URDG) و اصطلاحات بازرگانی بین‌المللی (اینکوترمز) اشاره کرد.

همچنین ICC بزرگترین داوری تجاری بین‌المللی را اداره می‌کند.

به علاوه ICC دارای 15 کمیسیون است. این کمیسیون‌ها متشکل از کارشناسان برجسته با ملیت‌های مختلف‌اند و به صورت دوره‌ای جلساتی در پاریس یا محل‌های دیگر جهان تشکیل می‌دهند و سیاست‌های بازرگانی را در زمینه‌های مختلف تدوین می‌کنند و به سازمان‌های بین‌المللی و دولت‌ها پیشنهاد می‌کنند.

کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال 1342 در ایران شروع به کار کرد و پس از یک دوره وقفه کوتاه پس از سال 1357، در سال 1364 مجدداً فعالیت خود را آغاز کرد.

در ابتدای فعالیت دوره جدید، چهار کمیسیون «شیوه و عملکرد فنون بانک‌داری»، «حمل و نقل و خدمات پشتیبانی»، «بیمه» و «امور حقوقی و داوری» هر یک به سرپرستی یکی از متخصصین برجسته آن حرفه و عضویت اعضای کمیته ایرانی ICC شروع به کار کرد.

کمیته ایرانی ICC در ایجاد ارتباط گسترده بین کمیسیون‌های خود با کمیسیون‌های معادل در پاریس از یک طرف و ایجاد ارتباط بین اعضای هر کمیسیون از طرف دیگر و همچنین انتقال اطلاعات ICC به آنان و به دولت و همچنین انتقال دیدگاه اعضای ایرانی به ICC، فعالیت می‌کند.

/36

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =