۳ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰
 واردات لاستیک به صفر رسید

ایلنا نوشت: دبیر انجمن وارد کنندگان لاستیک گفت: تعرفه ۴۰درصدی و اختصاص ارز نیمایی که به سختی می‌توان آن را تهیه کرد، باعث شده که واردات هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد.

سید محمد میرعابدینی دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک در خصوص آخرین وضعیت بازار این کالا در کشور گفت: در این حوزه واردات ما به صفر رسیده است و وارداتی نداریم. مطابق آمار منتشر شده از سوی گمرک نیز در سال ۹۶- ۹۷ واردات ما در حوزه لاستیک‌های سبک و سنگین ۱۰۰درصد کاهش داشته است.

وی گفت: تعرفه ۴۰درصدی و اختصاص ارز نیمایی که به سختی می‌توان آن را تهیه کرد، باعث شده که واردات هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته باشد. این در حالی است که آقایان این تعرفه را به اسم حمایت از تولید داخل مصوب کرده‌اند. در حالی که اگر تعرفه پنج درصد باشد ارزانترین لاستیک وارداتی با گرانترین لاستیک تولید داخل ۴۰ درصد تفاوت قیمت دارد و هیچ تهدیدی برای کالای داخلی محسوب نمی‌شود. اما الان بیش از ۱۴۰ درصد تفاوت قیمت وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولیدکنندگان داخلی می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند، گفت: برای جواب این سوال، بهترین کار رجوع به آمار است. در سال‌های اخیر ما به طور متوسط هر ساله بیش از ۶۰ هزار تن لاستیک وارد می‌کردیم در حالی که نه تولید داخل در فروش مشکلی داشت و نه واردکننده مشکلی در فروش کالای خود احساس می‌کرد پس بازار این کشش را داشته. اکنون که جلوی واردات گرفته شده قیمت لاستیک‌های پرمصرف مانند پراید با قیمت مصوب فروش دوبرابر اختلاف دارد.

میرعابدینی درخصوص نحوه واردات لاستیک به کشور گفت: ژاپن و کره از روز اول تحریم‌ها ارتباط خود را با ما قطع کردند و اکنون چین و کره تنها تامین کنندگان ما هستند. این در حالی است که تا قبل از تحریم‌ها هزینه هر کانتینر در چین ۱۳۰۰ دلار می‌شد اما الان باید ۳۳۰۰ دلار پرداخت کنیم. ضمن آنکه فروشنده شرط کرده است که پول باید از کشوری به غیر از ایران برای آنها حواله شود و آنها نیز کالا را به همان کشور فقط می‌فرستند. این در حالی است که ما مشکل انتقال ارز نیز داریم.

وی با بیان اینکه چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند واردات هستیم و باید قبل از اینکه به مشکل بر بخوریم اقدام به تامین بازار کنیم، گفت: با وجود تمام مشکلات بین‌المللی اما مشکل اصلی ما داخلی است به طوری که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی جلوی کار ما را گرفته است.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1260579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    5 1
    لاستيك گران شد
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    3 1
    تایر گرفتم داخلی یک سال کار نکرد
  • US ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    2 0
    بريد از اونایی بپرسید كه ميگن تحريم نعمته و بايد مقاومت كنيم اگه خواستین لاستيك بگيريد... حتما سر كوچشون دارن
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    2 0
    "چه بخواهیم و چه نخواهیم نیازمند واردات هستیم و باید قبل از اینکه به مشکل بر بخوریم اقدام به تامین بازار کنیم، گفت: با وجود تمام مشکلات بین‌المللی اما مشکل اصلی ما داخلی است به طوری که تحریم‌های داخلی بیشتر از تحریم‌های خارجی جلوی کار ما را گرفته است." مملكت روي نفت خوابيده ، لاستيك رو هم بايد واد كنه ؟! شرم آوره ...
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    0 0
    از سال 98 شاهد افزایش تصاعدی تصادفات جاده ای خواهیم بود قیمت کمرشکن لاستیک و لوازم یدکی مردم را ناتوان از برطرف سازی نقص فنی خودرو کرده اگر جنگ هم نشه تلفات جنگ را در جاده ها خواهیم داد