بیانیه روسیه در واکنش به برگزاری کنفرانس منامه درباره معامله قرن

ایرنا نوشت: وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای از تلاش برای برگزاری کنفرانس بین المللی منامه در راستای اجرای بخشی از طرح آمریکایی معامله قرن انتقاد و اعلام کرد: کنفرانس منامه تلاش آمریکا برای تحمیل مواضع خود در مساله فلسطین به حساب می آید و مسکو به شدت از این رویه نگران است.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: واشنگتن قصد دارد روزهای ۲۵ و ۲۶ ماه ژوئن در پایتخت بحرین کنفرانسی با عنوان «شکوفایی برای صلح» برگزار کند که در آن بخش اقتصادی معامله قرن اعلام خواهد شد.

در بیانیه آمده است: از قرار معلوم آمریکا می خواهد مبالغ مالی بزرگ با کمک های اهدایی کشورها برای اجرای طرح های سرمایه گذاری بزرگ در سرزمین های فلسطین و نیز در اردن، مصر، لبنان و سوریه اجرا کند.


کنفرانس منامه به عنوان اولین گام در راستای اجرای طرح موسوم به «معامله قرن» قرار است روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار شود.

یک مقام ارشد دولت ترامپ یکشنبه هفته گذشته از رونمایی بخش اول معامله قرن شامل برگزاری «کارگاه» جذب سرمایه گذاری برای کرانه باختری، غزه و منطقه خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه یادآوری شده است: رهبری فلسطین از شرکت در این طرح آمریکایی خودداری و اعلام کرده است که سازمان آزادی بخش فلسطین حق انحصاری خود برای تصمیم گیری درباره مسائل تحقق آرمان مردم فلسطین را به هیچکس واگذار نمی کند.

بیانیه می گوید: بدیهی است که پس از همایش ناکام ورشو موضوع تلاش دیگر امریکا برای جابجایی اولویت های دستور کار منطقه ای و تحمیل دیدگاه خود در حل مساله فلسطین و اسراییل مطرح است.
وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: تلاش سرسختانه آمریکا برای جابجایی هدف دستیابی به راه حل سیاسی جامع با بسته کمک های اقتصادی و زیر پا گذاشتن اصل ایجاد دو حکومت مستقل برای دو کشور موجب نگرانی شدید شده است.

در ادامه بیانیه گفته شده است: در این رابطه روسیه بار دیگر بر پایبندی به سیاست های اصولی خود برای عدول نکردن از اصول قانونی و بین المللی حل و فصل مسائل خاورمیانه ازجمله قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل تاکید دارد.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در مرحله دشوار کنونی تلاش های گروهی نیاز به برقراری مذاکرات مستقیم بین اسراییل و فلسطین و خودداری از تحمیل معامله های یکجانبه دارای ماهیت منفعت جویانه دیده می شود.

شبکه خبری سی ان ان در تارنمای خود نوشته است که این «کارگاه» در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه پایتخت بحرین و با حضور وزیران اقتصاد و روسای شرکت های تجاری از کشورهای مختلف برگزار خواهد شد.

همچنین گفته شده است که کارگاه توسط جرد کوشنر مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلت فرستاده ویژه این کشور در خاورمیانه اداره می‌شود.
 

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =