۷ نفر
۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۲
نکاتی که در ماجرای «نجفی» به آن‌ها توجه نکردیم!

نباید فضا به سمتی برود تا این گمان غلط و این گزاره اشتباه در میان افکار عمومی پیش بیاید، که نجفی با سایر متهمان فرق دارد و این تصور باعث شود صحنه‌های روزهای گذشته در پلیس آگاهی از «چای خوردن» و خم و راست شدن دوباره پیش بیاید.

محمدعلی نجفی همسرش «میترا استاد» را کشت و به قتل هم اعتراف کرد؛ مانند هر قاتل دیگری که شاید بارها و بارها یا خبرش را خوانده یا با آن مواجه شده‌ایم؛ اما چه چیزی این قتل را متمایز کرده؟ یا اصلا چرا متمایز؟ قطعا نمی‌شود نادیده گرفت که نجفی یک سیاستمدار شناخته‌شده، وزیرآموزش‌وپرورش و شهردار سابق تهران و خلاصه‌تر یک شخصیت محبوب و مقبول بین افکار عمومی بود و هست اما چقدر درست است که بخواهیم پیشینه فعالیت‌های او را به سبب پاک‌دست بودن و سلامت‌ش در پست‌های مدیریتی و البته تجربه‌های اجرایی موفق،  به‌عنوان ابزاری برای توجیه یک قتل حساب کنیم و آن را نادیده بگیریم؟

همان شب حادثه محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران اعلام کرد که ما همان ساعات ابتدایی متوجه شدیم که نجفی متهم به قتل است اما از ترس اینکه او خودکشی نکند، دست نگه‌داشتیم و همزمان که او می‌خواست خودش را معرفی کند، او را دستگیر کردیم و به آگاهی شاپور منتقل شد. حتی اگر بخواهیم این رفتار را توجیه کنیم که جان یک شخصیت برجسته در خطر خودکشی بوده و تعلل در دستگیری، یک بازی پلیسی بوده است، باز هم نمی‌شود از این گذشت که مگر کم بوده تعداد متهمانی که بعد از قتل خودکشی کرده‌اند یا به هر روش دیگری مرده‌اند تا دستگیر نشوند؟

از این هم که بگذریم، نمی‌شود برخورد ماموران پلیس را با نجفی به‌عنوان یک متهم به قتل نادیده گرفت. آگاهی شاپور برای همه آنهایی که یک‌بار پایشان به آنجا باز شده روایتی پر از تلخی و ترس است که حتی توان بازگوکردن دوباره آن روایت را هم از آنها می‌گیرد. در مورد نجفی اما شاهد یک فضای آرام و پر از احترام بودیم. نجفی چایش را می‌نوشید، همه نیروهای پلیس برای احترام به او  خم می‌شدند و حداقل در روز اول خبری از دستبند و فشار نبود. البته ذکر این مصداق‌ها ابدا به معنی تقبیح این نوع رفتار با متهم نیست اما زمانی به این رفتار پر از احترام نقد وارد می‌شود که بین نجفی با دیگر متهمان تبعیض قائل می‌شوند.

بی‌شک اگر این رویه برای همه متهمان اتفاق می‌افتاد جای تعجب نداشت، اما واقعا با همه متهم‌ها همینطور رفتار می‌شود؟ بعد از این ماجرا گروهی می‌گویند نجفی آدم شریفی است و قتل او تحت فشار بوده است؛ نباید با او مثل دیگر متهمان رفتار کرد و فریاد وااسفا سر داده‌اند بر سر خبرنگارانی که در دادسرا دور او جمع شده‌اند و سوال می‌پرسند. بقیه متهمان به قتل مگر آدم‌کش و قاتل به‌دنیا آمده بودند؟ مگر انسانیت و شرافتشان زیر سوال بوده؟ یا از روی تفریح یا آرامش تمام کسی را کشته‌اند؟ چطور تا در اخبار می‌بینیم کسی مرتکب قتل شده فحش و ناسزا را نثارش می‌کنیم اما در مورد نجفی برعکس رفتار می‌کنیم؟

نجفی فارغ از تمام پیشینه مثبت و قابل قبولی که دارد، مرتکب قتل شده و باید محاکمه شود. فارغ از اینکه در چه شرایطی دست به این کار زده، تهدید شده یا تهمت شنیده، در فشار بوده یا آبروی‌ش در خطر بوده، به بدترین حالت ممکن یک انسان را کشته، با هر پیشینه‌ای که میترا استاد داشته است. در واقع در این حادثه یک چیز به کلی فراموش شده و آن این است که یک انسان از نوع زن کشته شده است و جدا از حقوق متهم که قطعا باید رعایت شود، مقتول کاملا به حاشیه رفته است. انگار که تکلیفمان مشخص نباشد، یا از این ور بوم می‌افتیم یا آن‌ور. یک‌بار فحش و ناسزا را نثار قاتل می‌کنیم و این‌بار نثار مقتول.

پس نباید فضا به سمتی برود تا این گمان غلط و این گزاره اشتباه در میان افکار عمومی پیش بیاید، که نجفی با سایر متهمان فرق دارد و این تصور باعث شود صحنه‌های روزهای گذشته در پلیس آگاهی از «چای خوردن» و خم و راست شدن دوباره پیش بیاید. این روزها خبر قتل میترا استاد یک شوک بزرگ را در افکار عمومی پیش آورد و حالا وقت آن است که «نجفی» ‌را به عنوان یک ضلع از این حادثه تلخ درنظر بگیریم، نه بیشتر از آن.  

* روزنامه‌نگار

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1265269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    7 10
    کلمه الحق یراد به الباطل
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    91 27
    خانم خبرنگار عزیز: نجفی اگر نه با همه دیگر قاتلان ولی قطعاً با بسیاری از قاتلان دیگر فرق دارد. این به معنای تبعیض در محاکمه نیست ولی به معنای احترام گذاشتن حتماً هست. از این رو رفتار پلیس نه جای شماتت که جای تقدیر هم دارد. من به شخصه از این رفتار نیروی انتظامی و سردار لطفی بسیار تشکر میکنم. دوم اینکه بله بسیاری از قاتلان هستند که از سر تفریح آدم می‌کشند شک دارید؟ آیا نباید بین فرد شیشه ای که به راحتی گلوی همسر و بچه اش را میکشد با فردی مثل نجفی تمایز قائل شد (منظورم تمایز در برخورد است نه در محاکمه و بازهم منظورم این نیست که فرد اول را باید زیر ضرب و شتم گرفت!)
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    94 15
    من این تحلیل را قبول ندارم
  • IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    75 13
    تحلیل درستی نیست
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    24 62
    دو کلام حرف حساب... تشکر از این روزنامه‌نگار منصف
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
    65 8
    موافق نیستم
  • علی IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    68 5
    از اینکه برخی افراد از احترام تبعیض آمیر به آقای نجفی ناراحت می شوند جای تعجب نیست زیرا فرهنگ سیاسی ما به گونه ای شده که اگر کسانی از تبعیض ناراحت هستند وجه منفی آن را دوست داشته باشند. یعنی دوست دارند ظلم بالسویه باشد. اینان نمی گویند آفرین بر پلیس که با یک متهم تا حدودی محترمانه برخورد کرده و پلیس را تشویق نمی کنند که با دیگران هم همین برخورد را داشته باشند.
  • ب IN ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    57 20
    شما از کجا مطمئنی که آقای نجفی قاتل؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    9 32
    عالی
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    28 55
    نجفی باید قصاص بشه
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    73 16
    نجفی نابغه ومجسمه خونسردی وارامش با این اشتباه ویرانگر به پایان رسید. اما کسی که تونسته این انسان خونسرد و ارام رو به انفجار برسونه حقش مرگه. البته نمیدونیم پشت پرده چه خبره
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    50 8
    موافق نیستم
  • مینا US ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    12 52
    کاملا موافقم خانم فردوس
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    8 39
    درسته
  • US ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    5 21
    جرم تصادفی نبوده
  • US ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    9 35
    طبق اخبار نجفی سرطان و بیماری قلبی داشت. شاید از آن نوع سرطانهایی بوده که باعث میشود تا بیمار تا مدت زمان کوتاهی بیشتر زنده نماند. بنابراین نجفی با آگاهی از اینکه مدت کوتاهی دیگر زنده نخواهد ماند ، اقدام به این کار کرده یا اینکه اصلا کار کس دیگری بوده و او گردن گرفته ........ شاید هم از پیری و بیماری های متعدد جانش به لب رسیده بود و قصد خلاصی خود را داشت ، مثل ارنست همینگوی .... ولی چرا جان همسرش را گرفت ؟؟!!!
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    42 6
    اصلا موافق نیستم
  • CZ ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    10 34
    موافقم
  • CZ ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    9 30
    نجفی باید محاکمه بشه
  • CZ ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    37 4
    قضاوت در باره این حادثه خیلی سخته
  • CZ ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
    41 4
    خیلی عجیبه همه چی