مدیر انتشارات سوره مهر خبر توقیف و جمع‌آوری رمان «مردگان باغ سبز» را تکذیب کرد و گفت: این کتاب با برخی اصلاحات و اضافه شدن مقدمه‌ای منتشر می‌شود.

 

به گزارش خبرآنلاین، چندی پیش رمان «مردگان باغ سبز» نوشته محمدرضا بایرامی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد ولی هنوز یک سال از توزیع کتاب نگذشته بود که زمزمه‌هایی مبنی بر توقیف این کتاب به گوش رسید. شایعات پیرامون کتاب از این موضوع حکایت می‌کرد که کتاب از سوی ارشاد توقیف و دستور جمع‌آوری آن از بازار نیز داده شده است.

محمد حمزه‌زاده، مدیر انتشارات سوره مهر در نشست رسانه‌ای بررسی عملکرد انتشارات سوره مهر و حوزه هنری در تولید و چاپ کتاب با موضوع انقلاب اسلامی که صبح امروز شنبه(9بهمن) در دفتر این انتشارات برگزار شد، با اشاره به اتفاق‌هایی که درباره رمان «مردگان باغ‌ سبز» محمدرضا بایرامی رخ داده است، گفت: بر روی این کتاب اصلاحاتی زده شد؛ چون سوءتفاهم‌هایی در جامعه ایجاد کرده بود و انتشار آن با اتفاقات سال 88 مقارن شده بود و با این اتفاقات یک‌سری مقایسه‌ها می‌شد.

به گفته حمزه زاده داستانی که بایرامی قصد روایت دارد، 3 فصل دارد که کتاب «مردگان باغ سبز» بخش میانی آن است و بخش اول و پایانی آن توسط وی در دست نگارش است.

وی ادامه داد: بحث‌های مطرح‌شده درباره جمع‌آوری و متوقف شدن انتشار این کتاب درست نبود و کتاب با اصلاحات و توضیحاتی در مقدمه منتشر خواهد شد.

حمزه‌زاده توضیح داد: خبر توقیف و جمع‌آوری آن درست نبوده و لازم است درباره سرنوشت این کتاب به صحبت‌های مسئولان مربوطه استناد شود.

پیش‌تر، محمد اللهیاری، مدیر اداره کتاب و کتاب‌خوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئله رمان «مردگان باغ سبز» محمدرضا بایرامی را مسئله‌ای بین ناشر و نویسنده توصیف کرده و درباره سرانجام این کتاب گفته بود: این کتاب هم مانند سایر کتاب‌هاست. از ناشر خواستیم یک‌سری اصلاحات را اعمال کند و آن را برای دریافت مجوز به ارشاد بیاورد.

رمان «مردگان باغ سبز» از سوی انتشارات سوره مهر حوزه هنری برای نخستین‌بار در بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. بخشی از «مردگان باغ سبز» را اینجــــا، گفت وگو با محمدرضا بایرامی را اینجـــا و یادداشت رضا امیرخانی درباره رمان را اینجــــا بخوانید. 

بنابراین گزارش در این نشست حمزه‌زاده حوزه هنری را مولود انقلاب دانست و گفت: جرقه تاسیس نهادی چون حوزه هنری توسط عده‌ای از صاحبنظران فرهنگ و هنر زده شده بود و ایده آن از اینجا نشآت گرفته بود که هرگونه فعالیت در حوزه کشورداری نیازمند کار فرهنگی است و هسته این حرکت‌ها قرار شد نهادی چون حوزه هنری باشد.

وی ادامه داد: از آنجا که تولد حوزه همزمان با انقلاب بوده است بار عمده تولیدات فرهنگی و کتاب‌های انقلاب بر عهده حوزه بوده است و این نهاد نیز در زمینه تحقیقات و انتشار کتاب‌های ادبی و هنری انقلاب همواره جلودار بوده است.

به گفته مدیر عامل انتشارات سوره مهر قریب به اتفاق تولیدات فرهنگی حوزه در زمینه انقلاب و دفاع مقدس است. شاید در برخی زمینه‌ها از لحاظ کمّی آمارمان بالا نباشد ولی از لحاظ کیفی در تراز آثار شاخص و قابل اعتنا هستیم. در حوزه ادبیات هم در حوزه انقلاب سعی شده تاریخ انقلاب، تاریخ شفاهی، ادبیات داستانی درباره انقلاب و تاریخ معاصر انقلاب را مورد توجه قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از این نشست از همت جدی حوزه هنری برای ساخت فیلم و سریال با اقتباس از کتاب‌های خاطرات و حوزه تاریخ شفاهی این انتشارات از جمله «خاطرات عزت شاهی» و «احمد احمد» و کتاب‌های زندگی سرداران دفاع مقدس خبر داد و گفت: همانطور که قبلا هم اعلام شده بود قرار بر این بود که بر اساس کتاب «دا» هم فیلم سینمایی ساخته شود ولی در بررسی‌های بیشتر به این نتیجه رسیدیم نمی‌توان همه ابعاد این کتاب را با یک اثر سینمایی به تصویر بکشیم در نتیجه تصمیم بر این شد که عده‌ای از هنرمندان کشورمان همراه با راوی کتاب بخش‌های برگزیده‌ای از این اثر را روایت کنند و در در قالب برنامه‌ای تلویزیونی ضبط شود.

191/60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126651

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =