حسین انتظامی: نظام اکران سینماها، تغییر انقلابی می‌خواهد

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی از نیاز نظام اکران به تغییرات ساختار شکنانه و انقلابی گفت. او ضمن درخواست برای از بین بردن ترافیک اکران، بر توجه به فیلم‌های ارزشی، فرهنگی و کودک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلسه مشترک اعضای شورای اکران آثار سینمایی و شورای صنفی نمایش با حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی برگزار شد. 

در این جلسه که امروز دوشنبه ۱۳ خرداد برگزار شد، حسین انتظامی با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و تبریک عید سعید فطر گفت: «ترجیع بند صحبت‌ها این است که نظام اکران باید تغییر کند و ما آمادگی داریم تا نگاه ساختارشکنانه انقلابی در آن به وجود آید. پیشنهاد من این است در صورتی‌که خواستار تغییر جدی نظام‌نامه اکران هستید، در مدت زمان یک ماه متنی تنظیم و پیشنهاد دهید و ما آن را منتشر کنیم تا نظر صاحب‌نظران را هم در این مورد جویا شویم البته دقت داشته باشید که دغدغه‌ها و سوالاتی که مدنظر ماست هم در این متن برایش راه حلی دیده شود.»

او با بیان اینکه ما به عنوان سیاست‌گذار می‌خواهیم ترافیک اکران را از بین ببریم، یادآور شد: «توجه داشته باشید که در متن جدید، فیلم‌های ارزشی، فرهنگی و کودک نباید نادیده گرفته شوند.»

انتظامی با اشاره به اینکه صرفا شاخص فروش فیلم‌ها برایش مبنا نیست، افزود: «برای ما شاخص‌های دیگری مانند تعداد آدم‌هایی که مستمرا به سینما می‌روند، تعداد بلیت‌ها و یا فردی که مثلا در سال یک بار به سینما می‌رود هم اهمیت دارد که باید در پی آن‌ها باشیم. همیشه در اکران به دلیل ظرفیت‌های نمایشی اختلاف‌هایی وجود دارد و ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم تا این اختلاف‌ها به حداقل برسد و منافع کل سینما حفظ شود.»

رییس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه سینماشهر سالن‌سازی را آغاز کرده است، گفت: «در حوزه سالن‌سازی مهم این است که در سیاست‌گذاری‌هایمان تدبیری داشته باشیم تا آدم‌های علاقه‌مند به این حوزه را جذب کنیم و هدف این باشد که تعداد سالن‌ها را افزایش دهیم. با مشارکت شهرداری‌ها می‌توانیم در شهرهای کوچک سینماسازی را دنبال کنیم. باید ظرفیت گروه هنر و تجربه را وسیع‌تر کنیم. ضمن اینکه باید دیگر ظرفیت‌های نمایش فیلم مانند vod و نمایش‌های هواپیما، قطار و اتوبوس را احیاء و توسعه دهیم.»

انتظامی با تاکید بر اهمیت نقش صنوف گفت: «هر چقدر موضوعاتمان را صنفی‌تر ببینیم و صنفی پاسخگو باشیم موفق‌تر خواهیم بود.»

او با بیان اینکه در نوشتن نظام‌نامه عدالت‌محور باشید، افزود: «اگر به درستی نظام‌نامه را بنویسید به جایی خواهیم رسید که می‌بینیم شورای صنفی و شورای اکران تنها نهاد اداری هستند و در چنین وضعیتی کمتر در معرض انتقاد و اتهام قرار می‌گیریم. البته در چنین شرایطی قطعا مدیر دولتی که می‌خواهد اقتدار داشته باشد، مخالفت می‌کند اما ما در سازمان سینمایی این مسیر را طی می‌کنیم.»

انتظامی با بیان اینکه ما ابزارهای اجرایی را برای شما فراهم می‌کنیم، افزود: «به صورت جدی بحث‌های ضدانحصار را دنبال و فرمول‌هایی را برای اینکار تعبیه کنید. از دیگر موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر فردی که وارد این شوراها می‌شود باید یک سمت (تهیه کننده، پخش کننده و ...) داشته باشد.»

در ادامه این جلسه، ابراهیم داروغه‌زاده معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی هم گفت: «خوشبختانه سال گذشته در اکران مشکل زیادی نداشتیم و میزان اعتراض‌ها بسیار کم بود. امسال در نیمه دوم سال تراکم زیادی برای نمایش فیلم‌ها خواهیم داشت زیرا درحال حاضر با گذشت سه ماه از سال جدید، تنها ۱۴ فیلم اکران شده است درحالی‌که در مدت مشابه سال گذشته بسیار بیشتر بود و هنوز فیلم‌های خوب جشنواره امکان اکران پیدا نکردند.»

در پایان این جلسه مقرر شد تا شورای صنفی نمایش در قالب یک متن پیشنهادات خود را به شورای اکران ارائه کند.

در این جلسه همچنین موضوعاتی همچون ارزش و اختیار دادن به صنوف، توازن بین تولید و اکران، اکران وسیع‌تر در سینمای هنر و تجربه، جدی گرفتن کپی رایت، تغییر در شیوه اکران، تغییر سرگروه‌ها، پوست اندازی سینمای ایران، صنعتی شدن سینما، اصولی شدن سینماسازی، کنترل تراکم سالن سازی، زنده شدن ژانرها، جلوگیری از تصمیمات سریع، الکترونیکی شدن دبیرخانه توسط اعضای شورای صنفی نمایش و شورای اکران آثار سینمایی مطرح شد.

در این جلسه منوچهر شاهسواری، محسن امیریوسفی، سید محمود رضوی، مصطفی کیایی، غلامرضا فرجی، محمدرضا صابری، سید مسعود اطیابی، علی سرتیپی، رضا سعیدی پور، سعید سعدی، محمد احمدی، امیر قطبی و محمدرضا فرجی حضور داشتند.

۵۷۲۴۳

کد خبر 1266549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =