آخرین و داغ ترین خبر از مصر تا عصر روز شنبه این بود که حسنی مبارک به احتمال زیاد به طور مخفیانه از کشور فرار کرده است.

این خبری است که تا عصر روز شنبه نه تایید شد و نه تکذیب اما براساس گزارش هایی که از مصر می رسد سه هواپیمای شخصی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی از فرودگاه قاهره به مقصدی نامعلوم پرواز کرده اند. ساعاتی پیش از این نیز اخباری مبنی برتماس تلفنی مبارک با مقامات عربستان سعودی منتشر شده بود که نشان می داد دیکتاتور 83 ساله از همتای 82 ساله سعودی خود درخواست کمک و پناه کرده بوده است.

با این همه منابع خبری نزدیک به مبارک خبر فرار او به هلند یا عربستان را نه تایید کردندو نه تکذیب. این درحالی است که با محاصره ساختمان اصلی رادیو و تلویزیون دولتی مصر توسط دهها هزارنفر از مردم خشمگین که خواستار کناره گیری حسنی مبارک از قدرت هستند عملا نمی توان امیدی به خبر درست داشت. درعین حال شبکه های خبری حاضر در مصر به طور تلویحی گریختن مبارک از کشور را تایید کرده اند.

در چنین شرایطی گروه اسلامگرای اخوان المسلمین گویی از خواب گران بیدار شده و اعلام موضع کرده است. این گروه با صدور بیانیه ای خواستار تشکیل دولت انتقالی برای انتقال قدرت به شیوه مسالمت آمیز شد. محمد البرادعی، از چهره های برجسته مخالف دولت که بلافاصله در شرایط بحرانی خود را به مصر رسانده تا خود را رهبر اپوزیسیون معرفی کند نیز روز شنبه تاکید کرد حسنی مبارک یا باید استعفا دهد یا تضمین کند که دیگر در انتخابات شرکت نمی کند.

از سوی دیگر مردم خشمگین اجساد کشته شدگان تظاهرات روز جمعه را در خیابان ها چرخانده و با سر دادن شعارهایی علیه حسنی مبارک، خواستار کناره گیری او شدند. ساکنان شهر همچنین در سوئز و در المحله در شمال قاهره، شوراهای محلی تشکیل داده اند تا از غارت مراکز تجاری، بانک ها و دفاتر اداری جلوگیری کنند. در همین حال ارتش اعلام حکومت نظامی و محدودیت رفت و آمد کرده و هشدار داده است به هرکسی که مقررات را نادیده بگیرد تیراندازی خواهد کرد. عمده کشورهای غربی از شهروندان خود خواسته اند از سفر به مصر خودداری کنند و یا سریعتر مقدمات بازگشت خود را فراهم کنند.  شرکت هوایی بریتیش ایرویز می گوید هواپیمایی را برای بازگرداندن مسافران بریتانیایی که می خواهند قاهره را ترک کنند، اجاره کرده است. از روز جمعه تا کنون، ۳۸ نفر در درگیری ها کشته و دو هزار نفر مجروح شده اند. به این ترتیب، شمار کشته شدگان اعتراضات پنج روزه مصر به ۴۵ نفر می رسد. به گفته این مقامات، ۱۰ پلیس نیز در میان کشته شدگان دو روز اخیر هستند.

درچنین شرایطی همه نگاه ها به اراده مردمی است که مشخص نیست ایا جنبش خود را تا انتها ادامه خواهند داد یا ممکن است با شدت گرفتن سرکوب ها و یا افزایش وعده و وعید ها دست از آن برخواهند داشت.46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
    0 0
    رچنین شرایطی همه نگاه ها به اراده مردمی است که مشخص نیست ایا جنبش خود را تا انتها ادامه خواهند داد یا ممکن است با شدت گرفتن سرکوب ها و یا افزایش وعده و وعید ها دست از آن برخواهند داشت.