کنسولگری ونزوئلا در یک کشور دیگر نیز تعطیل شد

فارس نوشت: وزارت خارجه ونزوئلا در واکنش به اقدامات تحریک‌آمیز اخیر «اتاوا»، از تعلیق موقت تمامی فعالیت‌های کنسولگری‌های خود در شهرهای «ونکوور»، «تورنتو» و «مونترآل» خبر داد.

 ونزوئلا در واکنش به اقدام «اتاوا» در تعطیلی سفارتخانه خود در «کاراکاس»، ارائه خدمات در کنسولگری خود در «کانادا» را متوقف کرد.

بنا به گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، ونزوئلا تأکید کرده است که کانادا باید پیروی از خط مشی آمریکا در سیاست خارجی خود را متوقف کند.

«خورخه آریزا» وزیر امور خارجه ونزوئلا روز گذشته (شنبه) اعلام کرد که به طور موقت تمامی خدمات کنسولی ونزوئلا در کنسولگری‌های این کشور در شهرهای «ونکوور»، «تورنتو» و «مونترآل» به حالت تعلیق درمی‌آید.

بنا به گفته وزیر امور خارجه ونزوئلا، تمامی فعالیت‌های این کنسولگری‌ها به سفارت ونزوئلا در اتاوا منتقل می‌شود.

کاهش فعالیت دیپلماتیک ونزوئلا در واکنش به تصمیم اخیر دولت کانادا برای تعطیلی موقت سفارتخانه خود در کاراکاس و انتقال تمامی فعالیت‌های کنسولی به سفارتخانه خود در کلمبیا صورت گرفته است.

وزارت خارجه ونزوئلا این اقدام کانادا را به شدت محکوم کرد و آن را یک «تصمیم سیاسی» خواند که «نمایانگر تداوم خصومت» اتاوا در قبال ونزوئلا و «اطاعت منظم از تهاجم دولت ترامپ علیه مردم وزوئلا و نهادهای دموکراتیک است».

وزارت خارجه ونزوئلا همچنین اتاوا را به دلیلی حمایت از  تحریم‌های اقتصادی واشنگتن علیه کاراکاس انتقاد کرد.

در بیانیه وزارت خارجه ونزوئلا آمده است: «ونزوئلا امیدوار است که کانادا به زودی سلطه بر سیاست خارجی خود را مجدداً به دست آورد تا یک جو بهتر برای گفت‌وگو و احترام دوجانبه در راستای منافع مردم هر دو کشور به وجود آید».

«کریستیا فریلند» وزیر امور خارجه کانادا روز 13 خردادماه در بیانیه‌ای از تصمیم کشور خود برای تعلیق موقت فعالیت‌های سفارتخانه کانادا در ونزوئلا خبر داد.

در بیانیه وزارت خارجه کانادا اینگونه آمده بود: «در پایان این ماه (ژوئن)، دیپلمات‌های کانادایی در ونزوئلا دیگر در جایگاهی نیستند که تحت رژیم مادورو بتوانند اعتبار دیپلماتیک دریافت کنند و روادید آنها منقضی خواهد شد بنابراین، گزینه‌ای نداریم جز اینکه همین حالا فعالیت‌های سفارت کانادا در ونزوئلا را به صورت موقت به حالت تعلیق درآوریم».

آمریکا و گروهی از متحدان این کشور سوم بهمن ماه سال گذشته در اقدامی غیرقانونی «خوان گوایدو» رهبر شورای ملی ونزوئلا را به عنوان «رئیس‌جمهور موقت» این کشور به رسمیت شناخته و ادامه دولت مادورو را که تنها چند ماه پیش از آن با رأی بالای مردم ونزوئلا مجددا به ریاست‌جمهوری انتخاب شده بود، غیرقانونی اعلام کردند.

طبق گزارش شبکه راشاتودی،  کانادا در میان اولین کشورهایی بود که «خوآن گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا را بعنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت شناخت.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کاخ سفید هنگام اعلام به رسمیت شناختن گوایدو انتظار داشته وی ظرف تنها چند روز رسماً مادورو را کنار بزند و نظامیان را نیز با خود همراه کند. با گذشت چند ماه، این سناریو عملا شکست خورده و تلاش‌های واشنگتن برای ترغیب نظامیان به حمایت از گوآیدو ناکام مانده است.

آمریکا مدت‌هاست به جهت تغییر نظام در این کشور فشارهایی را به ونزوئلا و مردم آن وارد کرده و حتی مقام‌های ارشد کاخ سفید تهدید به حمله نظامی کرده‌اند.

این اقدام‌های مداخله جویانه آمریکا و متحدان غربی‌اش با مخالفت ایران، روسیه، چین،کوبا، بولیوی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر مواجه شده است.

پس از شکست توطئه گوایدو و همپیمانان آمریکایی وی برای کودتا علیه دولت مادورو، مخالفان ونزوئلا خواستار مذاکره با نمایندگان دولت مادورو در نروژ شدند.

با اینحال، دفتر گوایدو، 9 خرداد ماه، اعلام کرد که مذاکرات با نمایندگان دولت که در شهر «اسلو» نروژ در جریان بود، بدون دستیابی به توافق به پایان رسیده است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =