آقای «عصر جدید» جای مادر مقتول در برنامه کشف استعدادها نیست

شنبه شب در یکی از قسمت‌های برنامه «عصر جدید» مادر مقتولی در میان تماشاگران حاضر بود که پیش از این مهمان برنامه «هزارداستان» بود.

در سال‌های اخیر و با رواج داستان‌های واقعی از زندگی مردم در برنامه‌های اجتماعی، شیوه‌ای در بیشتر برنامه‌ها رواج پیدا کرده به نام سوژه‌برداری. به این معنی که تیم تحقیق و تولید برنامه‌ای مثل «هزارداستان» در طول سال و با توجه به تجربه‌های فراوانی که در این زمینه دارد، این اتفاق‌های ناب اجتماعی را پیدا می‌کند، جدا می‌کند و از میان چندین نمونه مشابه یکی را انتخاب می‌کندو مدتی بعد این داستان‌ها سر از برنامه‌های دیگر و شبکه‌های دیگر درمی‌آورند.
نمونه‌های بسیاری از این داستان‌ها در برنامه‌هایی مثل «وقتشه»، «فرمول یک»، «حالا خورشید» و به ویژه در برنامه بی‌ربطی مثل «عصر جدید» به کرات دیده شده است.
نمونه‌اش امیررضا فلسفی که قهرمان بود و در تاریخ ٩٦/٨/٣ در برنامه «هزارداستان» حضور پیدا کرده بود، مهران بالان چوپانی که به شهر رفت و از آدامس فروشی به کارآفرینی رسید و در تاریخ ٩٦/٧/٣٠ به «هزار داستان» امده بود، سجاد سالاروند مردی که بعد از یک‌سال‌ونیم از مجروحیتش با دو پای مصنوعی به دماوند صعود کرد و در نهایت موضوع بخشش خانواده حسین‌زاده که در تاریخ ٩٧/٦/٢٠ در برنامه «هزارداستان» مطرح و پرداخته شد.
بر فرض که امیر رضا فلسفی را بتوان استعداد به حساب آورد و سجاد سالاروند را با ارفاق نمونه‌ای از تلاش و کوشش و رسیدن اما سوای دسترسی راحت به سوژه‌های امتحان پس داده برنامه‌ای مثل «هزارداستان» هدف و فلسفه برنامه «عصر جدید» از مطرح کردن داستان کارآفرینی مرد آدامس‌فروش و بخشیدن قاتل فرزند در پای چوبه دار در برنامه استعدادیابی  چیست؟ اگر بنا به ایجاد محتوا و مفهوم‌آفرینی باشد، این نوع قصه‌ها در برنامه استعدادیابی جایی ندارند و اگر «عصر جدید» قصد دارد از سوژه‌های حاضر و آماده «هزارداستان» انتخاب کند بهتر است نمونه‌هایی شبیه چوپانی را بیاورد که پشت کپر گوش ایستاده و امروز سعدی و حافظ و قرآن و مثنوی و نظامی را از حفظ شده  است.
چرا که اگر بین هدف و انتخاب آدم‌های مسابقه‌ای مثل «عصر جدید» همخوانی وجود نداشته باشد قطعا همین بلایی سرش می‌آید که آمده و با انتخاب‌های غلط سازوکار برنامه‌اش، اینچنین بی‌ربط می‌نماید.  
غیر از این که تکرار هرباره این موضوعات در شبکه‌های متعدد و برنامه‌های مختلف بدون نگاه درست و تحلیلگر و پرداخت مناسب آن هم در جای غلط، دلزدگی می‌آورد و اتفاقا با تاثیر برعکس از جایی به بعد موجب پس زدن این داستان‌ها از سوی مردم می‌شود؟
و در نهایت کجاست آن مقام آگاهی که توانایی تشخیص سره از ناسره را داشته باشد و بفهمد تفاوت برنامه‌ای درست و کارشناسی را که بابت پیدا کردن اتفاق‌های تاثیرگذار عرق ریخته و گشته و جستجو کرده با برنامه‌هایی که از لقمه‌های حاضر و آماده دیگران استفاده می‌کند.
این سرزمین سرشار از استعدادهاست به شرط گشتن و جدا کردن و انتخاب کردن! کافی‌است نخواهیم داستان خودش دنبال ما بیاید و ما دنبالش بگردیم آن وقت می‌بینیم از شدت اتفاق‌های بکری که دراین سرزمین وجوددارد، می‌شود هزاران برنامه استعدادیابی با تعریف درست و هدفی مشخص ساخت و برای دیده شدن به هر دری نزد.

258258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ندا IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    تبلیغ بخشش در برنامش باشه.ولی ربطی به عصر جدید نداشت بعضی قسمتاش ماه عسلی میشه.
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    52 45
    انصافا برنامه عصرجدید جذابه و خوبه . تنها دوتا ایراد داره یکی اینکه احسان علیخانی میاد اول برنامه حدود بیست دقیقه حرف های تکراری میزنه که هممون جوابشو میدونیم (در واقع شاید میخاد بگه منم هستم)، دوم اینکه این مهموناشون هستن که مثل همین مورده بخششه اعدامه. اگه قراره یه برنامه رو که قالب کاملاً مشخصی (یعنی استعداد یابی) داره رو از کشورهای دیگه کپی کنیم دیگه بهتره داغونش نکنیم.
  • حامد IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    اینقدرچرت وپرت نگید عقده ایا همیشه بایدایرادبگیریدازیه چیزی.طرف استعدادش بازیگریه بفهمید عقده ایا
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      82 7
      چی زدی؟!
    • AE ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      43 3
      چه ربطی داره کسی کاری به بازیگر نداره بحث یه چیز دیگست
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      49 5
      فکر کنم تو یا احسان علیخانی هستی یا دکتر بشیر اومدی با لباس و اسم مبدل به منتقدان برنامه فحش میدی
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    10 69
    کشف استعداد سن و زمان و مکان و محدودیت نمیشناسد جان برادر
  • بهار IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    14 69
    باسلام پیش از این برنامه خانم بازیگری به روی صحنه آمده بود که سوژه اش همین داستان بخشش و...بود و در واقع ایشان سوژه اش را از قاب برنامه هزار داستان شناسایی کرده و به بازی کردن آن نقش پرداخته و قاعدتا کسی که زندگی اش بر روی صحنه میرود؛ در صورت حضور در برنامه اشکالی ندارد چند دقیقه ای جلوی دوربین قرار گرفته و از احساسی که بازیگر به او القا کرده سخن بگوید...
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    73 8
    بنظرتون برنامه عصر جديد برنامه ي كشف استعدادهاست؟ يا همه ركورددارن يا جايزه گرفتن به خودشون زحمت ندادن با اين همه بودجه برنامه برن ايرانو بگردن استعداد پيدا كنن ... صد رحمت به برنامه ي ديدنيهاي دهه ي شصت دست كم يه اصالتي داشت
    • AE ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      63 6
      موافقم
  • جعفر IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    68 4
    ... اون از سریال های مزخرف شون اون از برنامه ساز هاشون امثال رامبد جوان ... و اینکه حتی نشون دادن ساز توی رسانه ملی ممنوعه از بیست و چهار ساعت هم ک بیست و سه ساعت تبلیغات پخش میکنه. خیانت از این بزرگ تر داریم مگه؟ ساختار به اون بزرگی هیچ خاصیتی نداره
  • مهدی IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    21 56
    اینکه ما تز هر برنامه تلویزیونی خارج از محتوا و هدف برنامه استفاده کنیم تا فرهنگسازی انجام بدیم مخصوصا در برنانهای بسیار پربیننده مثل عصر جدید که مطمینن از نظر بیننده بهیچ وجه قابل قیاس با برنانه خوبه هزارداستان نیست و عصر جدید جزوه پربیننده ترین برنامه های کنونی صداوسیما با بازخورد بالای اجتماعی است لذا نقد اینکه چرا نباید از پتانسیل این برنامه در جهت بخشش خانوادها از قصاص و... حرفی زده نشه جای کمی تامل بیشتر داره و نقد شما غیر منطقیه. امروزه بدلیل عقب ماندگی فرهنگی کشور میشه از پتانسیل برنانهایی چون عصر جدید استفاده کرد و حتی یک حرف کوچک فرهنگی اعلان و انتشار داد.
  • راحله IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    36 42
    عصر جدید یه برنامه شادیه با این مهمانها خرابش نکنیم.هر کاری زمان و مکان داره. یه انتقاد هم داشتم بعضی شرکت کنندهها کشف استعداد نیستند مثلا اون قسمتی که شعبده باز بودن این یه شغل حساب میشه که از سالهای دور بوده .
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    59 4
    علیخانیه دیگه، یعنی شو طپش هم بخواد اجرا کنه اشک و آه قاطیش نکنه! نمیتونه
  • US ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    44 4
    احسان داداچ داري اشتب مي زني جاي اون حرفا جاي ديگه است قاطي كردي چرا
  • فرزاد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    69 3
    در همه دنیا برنامه های تلویزیونی با افرادی که به برنامه دعوت میکنند قرارداد انحصاری میبندند ودر اصل داستان رو از طرف میخرند و بعد از ان هیچ شبکه و برنامه دیگری حق استفاده از ان فرد و داستان را ندارد که متاسفانه در اینجا ما هنوز به سبک قرن 18 میلادی بی قانون و بی نظم هستیم
  • شبنم IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    64 2
    آفرین
  • .... IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    46 2
    متاسفم باری تلویزیون
  • محسن IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    8 57
    خیلی خبرتان چرت بود. چون داستان مادر مقتول شرح حال کسی بود که برنامه اجرا بود. کشف استعداد عصر جدید آنروز اون دکتری بود که در سن خیلی کم دکتر شده بود. لطفا امانتدار باشید
  • محمد US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    54 8
    یه برنامه کاملأ غیر حرفه ای، خصوصا تیم داوریش، بجز امین حیاتی، و بعضی از شرکت کننده ها که حتی زحمت تمرین کردن هم بخودشون ندادن ، امیدوارم که با بدست آوردن تجربه بیشتر ، در اینده شاهد یه برنامه کاملأ حرفه ای تر باشیم، نه اینکه فقط بخاطر پر کردن برنامه های صدا و سیمای میلی برنامه تولید بشه
  • زهور IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 48
    چرا حرفای بی ربط میزنید طرف استعدادش بازیگریه پس اگه اینطوریه اون دختر کوچولو اترینا هم نباید موضوع بیماری مادر دوستشو بازی میکرد چون عصر جدید کشف استعدادهاست نه بیان بیماری ها بهتره به حرفامون توجه کنیم که چی میگیم قاضی فقط خداست
    • AE ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
      79 2
      درسته کشف استعداده ولی دیگه لازم نیست مادر دوستش که بیماره را در برنا مه دعوت کنیم.
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    65 5
    سلام احسان.واقعا توبرنامه تون مرده ها نیان.بخداخودمون افسرده هستیم.روحیه نداریم.اشکم زود درمیاد.ممنون.ویدا ازتبریز
  • احمد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    83 2
    به نظر می رسه علیخانی هنوز نتونسته از فکر ماه عسل بیرون بیاد
  • للللل IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    3 67
    چرا چتر پرت می گید عصصصصر جدید بهترین برنامه جهانه البته با حضور احسان علی خانی حرفاش منتقیه عاللللللیه
  • علی IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    2 57
    با سلام در هنر نمایشی هنرمند با استفاده از بدن و فیزیکِ خود و بهره‌گیری از امکانات دیگر به خلق هنر خود می‌پردازد. در این جا توانایی بازیگر و فرد مستعد بازیگری در انتقال نقش به مخاطب مطرح است نه موضوع نمایش چه بسا موضوعات مشابه و تکراری در رسانه ها باشد ولی دلیل بر نفی اصل بازیگری نمی شود و انتخاب و یا رد آن توسط داوران دال بر عدم توانمندی نیست. در ضمن باید محدودیت های موجود اجتماعی را نیز در نظر داشت.
  • علیرضا NL ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    6 60
    متن بی خود و بی هدف و نامربوطی بود
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
    32 2
    خيلي درسته واقعا معلوم نيست اين اتفاق ها توي برنامه ي بي ربطي مثل عصر جديد چه مي كنه؟ هيچ نظارتي نيست؟
  • محمد GB ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    5 35
    کسانیکه در راه خدا می بخشند و ایثار میکنند البته در جای درست ،صد البته همیشه در هرجا و هرمکان چه خوب است که به یاد آورده شوند ،سپاس دوستان
  • حسن IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    38 1
    این برنامه ایا تا الان امار ازدواج افزایش یا بیکاری کاهش داده! یه برنامه چرت
  • ـ#- IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
    2 27
    چرا اینقد مقاله های چرت مینویسین اخه چ ربطی داره جزوی از اجراش بوده خوب