تمدید «تصمیم قدرت‌ها» درباره یک کشور جنگ‌زده

ایسنا نوشت: شورای امنیت که در دو ماه گذشته گزارش‌هایی از ارسال سلاح به این کشور دریافت کرده بود، ممنوعیت فروش سلاح به لیبی را بدون اعمال اقدامات جدیدی برای یک سال دیگر تمدید کرد.

به گزارش پایگاه ایلاف، شورای امنیت دوره ماموریت عملیات اروپایی موسوم به "صوفیا" برای نظارت بر ممنوعیت فروش سلاح به لیبی را بدون اعمال اقدامات جدیدی به مدت یک سال دیگر تمدید کرد.

این تصمیم شورای امنیت با اتفاق نظر تمامی ۱۵ عضو این شورا تصویب شد و در این میان کشورهای بلژیک و آفریقای جنوبی، دو عضو غیر دائم این شورا نسبت به ادامه ارسال زمینی و دریایی سلاح به لیبی ابراز تاسف کردند.

همچنین کشورهای مختلفی از روند اجرای عملیات "صوفیا" استقبال کردند.

این عملیات سال ۲۰۱۵ با هدف "مبارزه با شبکه‌های قاچاق مهاجران" آغاز شد و اواخر مارس ۲۰۱۹ به مدت شش ماه تا تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۹ تمدید شد.

در این مدت، عملیات یاد شده به دلیل مخالفت ایتالیا به صورت موقت متوقف شد.

فرانسه درباره عملیات "صوفیا" تاکید کرد، این عملیات که پیش از این حرکت کشتی‌ها در دریا را به حالت تعلیق در آورده بود، نقش برجسته‌ای در برقراری ثبات در لیبی دارد.

معاون نماینده فرانسه در این رابطه تاکید کرد: ماهیت بازدارنده عملیات صوفیا مانع از نقض قراردادهای تسلیحاتی شده و ارسال دریایی مستمر سلاح به لیبی کاهش می‌دهد.

معاون نماینده آلمان نیز در این رابطه گفت‌: در واقع ارسال سلاح به لیبی مانع اصلی در مسیر احیای روند سیاسی در این کشور است. زمان آن فرا رسیده است که تلاش‌هایمان را برای بر عهده گرفتن این مسئولیت‌ها افزایش دهیم و راه‌هایی برای اجرای واقعی ممنوعیت فروش سلاح به لیبی ایجاد شود.

از زمانی که خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به "ارتش ملی لیبی" عملیاتی را در اوایل آوریل برای کنترل بر طرابلس آغاز کرد، بارها گزارش‌هایی از ارسال سلاح به این کشور منتشر شده‌ است.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1268772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =