درس‌خوانده ایران و مخالف استقلال/ رئیس جدید کردستان عراق کیست؟

آنا نوشت: رئیس جدید کردستان عراق از سوی مجلس این منطقه منصوب شد که دارای سوابق متعددی در زمینه سیاسی است.

 نچیروان ادریس بارزانی بعد از استعفای پدرش مسعود بارزانی از سوی مجلس اقلیم کردستان عراق به‌عنوان رئیس این منطقه انتخاب شده است.وی متولد 1966 میلادی در منطقه کردستان عراق است. او که دوران تبعید پدربزرگ و پدرش را در ایران دیده است از همان ابتدا در مدارس و دانشگاه‌های ایران مشغول به تحصیل شد.

او دارای دکتری علوم سیاسی از دانشگاه تهران است و به فرهنگ و زبان ایرانی بسیار آشناست. بازرانی کوچک از همان ابتدا در دهه 90 میلادی به عضویت دفتر سیاسی حزب دمکرات کردستان عراق درآمد و در جنگ اول خلیج فارس و حمله آمریکا به عراق در سال 2003 علیه صدام فعالیت جدی داشت.

همچنین گفتنی است؛ نچیروان بارزانی در سال ۲۰۰۸ از کالج جفرسون واشنگتن دکترای افتخاری دریافت کرد و همچنین نشان شوالیه را از ملکه انگلستان به عنوان سیاستمدار جوان دریافت کرده است.وی از سال 2012 تا 2019 نخست‌وزیر و شخص دوم اقلیم کردستان عراق بود. همچنین بارزانی دارای پنج فرزند نیز هست.

بارزانی درباره حمله داعش به منطقه اقلیم کردستان عراق گفته بود: «سطح خوبی از همکاری بین نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق وجود دارد. این اولین بار در 25 سال گذشته است که به ارتش عراق اجازه داده شده است تا وارد کردستان شود».

او همچنین درباره استقلال منطقه کردستان عراق گفته بود: «استقلال کردستان تنها خط قرمز «ایران» است». نیچروان بارزانی با برگزاری همه‌پرسی جدایی مخالفت کرده بود.

2323

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1269408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردوان IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    0 0
    درمتن اشتباهی صورت گرفته که به آن توجه نشده نچیروان پسر مسعود بارزانی نیست ایشان برادرزاده مسعود بارزانی هستند پسر ادریس بارزانی که در ابتدای خبر خودشما هم درمعرفی ایشان بدان اذعان کرده اید(نچیروان ادریس بارزانی)