مدیرکل آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش در جدیدترین اظهارنظرش گفته است که « با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی تا دو سال آینده ارزشیابی ترکیبی جای نمره عددی را در دوره راهنمایی می‌گیرد.»

الناز محمدی :حالا دیگر چند سالی می‌شود که دانش‌آموزان دبستانی شب‌های امتحان پر از اضطراب نیستند و می‌توانند آرام بخوابند و مجبور نباشند تا صبح بیدار باشند. از زمانی که شیوه ارزشیابی توصیفی یا همان ارزشیابی کیفی در مدارس ابتدایی اجرا شده است تا به حال کمتر کسی از دانش‌آموزان و والدینشان وجود دارد که از این شیوه گلایه داشته باشد.

الگوی ارزشیابی توصیفی با استفاده از ابزارهای متنوعی مانند ارزشیابی تکوینی، آزمونهای عملکردی، پوشه ی کار، ثبت مشاهدات، خودارزیابی، همسال سنجی و آزمونهای مداد-کاغذی، توصیفی مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است که سال 82 تصویب و ابلاغ شد و به مدت پنج سال به صورت آزمایشی در 10 درصد از مدارس ابتدایی کشور اجرا شد. این شیوه که در سال‌های اولیه اجرایش در مقطع اول ابتدایی اجرا شد از سال پیش تا کنون به صورت 100 درصد در پایه اول و 30 درصد پایه دوم اجرا می‌شود.

بر اساس گفته معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، طرح ارزشیابی کمی و توصیفی در سال تحصیلی 89- 90 برای صد درصد پایه اول و دوم و 30 درصد پایه مدارس ابتدایی اجرا می‌شود و از سال آینده در این سه پایه به صورت 100 درصد و در پایه چهارم به صورت 30 درصد ادامه می‌یابد تا بر اساس برنامه تحول بنیادین ارزشیابی توصیفی در صد درصد مدارس ابتدایی اجرا شود، لذا تا سه سال آینده تمام دانش‌آموزان ابتدای کشور به شیوه ارزشیابی کمی ـ توصیفی ارزیابی خواهند شد.

اما مدیرکل آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش در جدیدترین اظهارنظرش در این مورد گفته است که « با اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی تا دو سال آینده ارزشیابی ترکیبی جای نمره عددی را در دوره راهنمایی می‌گیرد.»

منوچهر فضلی خانی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب اضافه کرده است: «هم اکنون دفتر آموزش راهنمایی وزارت آموزش و پرورش بر روی مدل ارزشیابی ترکیبی که شامل نمرات کمی و کیفی است مطالعه می‌کند تا بتوانیم بدنبال اجرای ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی این مدل را در دوره راهنمایی اجرا کنیم.»

در این روش به جای دادن نمره به دانش آموزان از عبارت های کیفی (تلاش خوبی داشته ای، با تلاش به این موفقیت رسیده ای و ...) استفاده می‌شود.

بهبود کیفیت فرایند یاددهی - یادگیری، فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف فرهنگ بیست‌گرایی، تأکید بر اهداف آموزش و پرورش از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تأکید بر محتوا، فراهم نمودن زمینه مناسب برای حذف حاکمیت مطلق امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت تحصیلی و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی - یادگیری با کاهش اعتبار نمره، اهداف این طرح بودند که به اعتقاد مجریانش، بعد از اجرایی شدنش در این سال‌ها، برآورده شده‌اند.

مسئولان وزارت آموزش و پرورش و برخی کارشناسان آموزشی، کاهش اضطراب نامطلوب اجرای امتحان، تلاش و فعالیت‌های دانش آموز در کنار موفقیت‌های آن، به خدمت گرفتن ارزشیابی برای آموزش و یادگیری بهتر، ایجاد همدلی در بین دانش آموزان را از امتیازات این طرح می‌دانند و معتقدند که موفقیت این شیوه در مدارس کشور، چشمگیر بوده است.

با اینکه طی سال‌های اجرایی کردن این شیوه در مدارس ابتدایی، مسئولان وزارت آموزش و پرورش، تمام قامت پشت آن ایستاده‌اند و تعداد زیادی از کارشناسان آموزشی و معلمان از آن به خوبی یاد کرده‌اند اما هستند دانش‌آموزان و والدینی که چندان هم از شیوه نظام آموزشی راضی نیستند و گلایه‌هایی را در این مورد به زبان می‌آورند. یکی از این گلایه‌ها این است که معلمان آموزش صحیح اجرایی کردن ارزشیابی کیفی را ندیده‌اند و بنابراین نمی‌دانند که چطور باید آن را اجرایی کنند. با مشکل مواجه شدن دانش آموزان بعد از رفتن به مقطع راهنمایی و تحصیل به همان شیوه نمره‌دهی یکی دیگر از انتقاداتی است که منتقدان به این شیوه به آن وارد می‌کنند.

13142

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • HEDAYATI IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    واقعاً دانش آموزان را از هراس شب امتحان نجات مي دهيد.خيلي عاليه
  • بدون نام IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    لازم است چنين ارزشيابي نيز بجاي سيستم نمره دهي فعلي در دانشگاهها نيز اعمال شود.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۲
    0 0
    به نظ من اگر این روش را هم برای دبیرستان هم اجرا کنند خیلی عالی میشه