مهدی نوید‌‌ ادهم

زهرا تالانی - شورای عالی انقلاب فرهنگی در حالی تغییر نظام آموزشی را بررسی می کند که این طرح مخالفان زیادی به دلیل مهیا نبودن ساختار آموزشی وجود دارد. با اینحال مهدی نوید‌‌ ادهم دبیر شورای‌عالی آموزش و پرورش معتقد است که امادگی کامل برای تغییر نظام آموزشی وجود دارد. وی دربازه ضرروت این تغییر می گوید که  بهره هوشی کودکان ایرانی نسبت به تقویم سنی شان بین 6 ماه تا یکسال جلوتر است و آموزش و پرورش نمی تواند بر اساس ساختار قبلی حرکت کند.

دلیل تغییرات فراوان نظام آموزشی در کشور چیست؟

متاسفانه تا کنون ساختار و محتوای نظام آموزشی ما براساس الگوی غرب و کشور فرانسه بوده و بعد از انقلاب نیز تنها اصلاحاتی بر روی آن انجام شد که کافی نبود تا اینکه به دستور مقام معظم رهبری فلسفه تربیت عمومی در جمهوری اسلامی ایران و فلسفه تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش به شکل جداگانه تدوین شد و براساس آن سند راهبردی را نیز تدوین کرده ایم.

با ساز و کار توانمندی های موجود نظام آموزشی و مدیریت راهبردی آنها تنها بخشی از انتظارات در سطوح دانش و مهارت های فردی محقق می شود در حالی که انتظار داریم تغییرات علاوه بر سطوح دانش، نگرش و بینش و رفتارهای فردی و گروهی دانش آموزان را نیز در بر بگیرد.

همچنین بهره هوشی کودکان ایرانی نسبت به تقویم سنی شان بین 6 ماه تا یکسال جلوتر است و آموزش و پرورش نمی تواند بر اساس ساختار قبلی حرکت کند. ما برای تحول اساسی در آموزش و پرورش تغییر محتوا و ساختار را مد نظر قرار دادیم و نظام 6-3-3 را پس از مطالعات و کارشناسی های دقیق تعریف و تصویب کردیم.

هم اکنون دوره عمومی برای آموزش و پرورش اهمیت بالایی دارد و به همین دلیل آن را به 6 سال افزایش داده اند و سال سوم متوسطه  نیز به عنوان زمان انتخاب رشته مشخص شده تا از سال چهارم متوسطه دوره های نیمه تخصصی آغاز شود و دانش آموزان در رشته های خود تحصیل کنند.

 علت تبدیل دوره ابتدایی به 2 دوره 3 ساله چیست؟

ما بنا داریم دانش‌آموزان پیش‌دبستانی تا دوم ابتدایی را از نظر فضای آموزشی با دانش‌آموزان سوم، چهارم و پنجم ابتدایی جدا کنیم تا فضای درس، کتاب‌ها، مدیریت و نحوه آموزش آنها را از یکدیگر تفکیک کنیم. اکنون این بحث برای دانش‌آموزان ابتدایی هم وجود دارد و عنوان می‌شود که دانش‌آموزان پیش‌دبستانی و اول و دوم در همه مسائل حقوقشان نسبت به دانش‌آموزان بزرگسال دیگر تضییع می‌شود. و به محض بهبود فضاهای آموزشی کشور، طرح نظام آموزشی 3-3-3-3 را اجرا می‌کنیم. بر خلاف تصور عموم که گمان می‌کنند منظور از 6 پایه اول ابتدایی، پیش دبستانی و 5 پایه ابتدایی است، اینگونه نیست بلکه پیش دبستانی جزو 6 پایه اول ابتدایی به شمار نمی‌آید.

اما شورای عالی انقلاب نظام 6-3 - 3 را تصویب کرده است؟

طرح ما هم همین است اما دوره ابتدایی هم به دو دوره تقسیم می شود.

این طرح چه زمانی اجرا می شود؟

این طرح هم‌اکنون در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به تصویب رسیده است اما چگونگی اجرا، مراحل و زمان‌بندی آن موضوعی است که باید گزارش آن را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه دهیم.
البته این گزارش را تهیه کرده‌ایم اما آن را نگه داشته‌ایم تا پس از نهایی شدن "سند ملی آموزش و پرورش "، در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کنیم. تصویب ساختار 3،3،6 در قالب بخشی از سند تحول راهبردی آموزش و پرورش بوده است که این سند نیز مبتنی بر مبانی نظری و شامل بخش‌های مختلفی اعم از نظریه‌ها، راهبردها و راهکارهاست همچنین تغییر زمان، تغییر شرایط و بهره‌وری، تربیت معلم و محتوای درسی نیز از دیگر مباحث مطرح در این بخش از سند ملی آموزش و پرورش است.

بنابراین سن ورود به مدرسه هم تغییر می کند؟

بله. سن ورود به نظام آموزشی شش سال تمام و سن خروج از آن 18 سال تمام خواهد بود و در رابطه با مقطع پیش‌ دبستانی نیز با وجود آنکه مورد تأیید جدی آموزش و پرورش است اما اجباری نخواهد بود بلکه با تأکید شورای عالی آموزش و پرورش و با استفاده از مشارکت‌های مردمی در سنین 4 و 5 سالگی به اقتضای امکانات و شرایط آموزشی تداوم خواهد یافت.

دوران دبیرستان چه تغییری خواهد کرد؟

مقطع پیش‌دانشگاهی به عنوان سال آخر، در مقطع دبیرستان ادغام خواهد شد .

با اینکه این طرح نیاز به زمان اجرایی دارد اما برای اجرای آن تعجیل می شود دلیل آن چیست؟

طولانی شدن عنصر زمان موجب می شود انگیزه ها برای اجرا کاهش یابد به همین دلیل آموزش و پرورش تحول در ساختار را مطرح کرد تا زمینه اجرای سند از قبل فراهم شود.

آیا تصور نمی کنید که نحوه ورود و آغاز نظام آموزشی جدید به عنوان طرح تحول آموزشی مهم است و نیاز به زیر ساختهای مناسب دارد و به عبارتی خشت اول این بنا باید درست گذاشته شود؟ بله اما با وجود این مسائل ما برای اجرای نظام آموزشی جدید آمادگی داریم.

در اینصورت  پایه تحصیلی کسانی که الان هم تحصیل می کنند تغییر می کند؟

هنوز زمان اجرای طرح مشخص نیست.اما به هیچ دانش آموزی که در نظام فعلی تحصیل می کند آسیب نمی رساند . جزئیات اجرای ساختار به این شکل است که در هر سال دو پایه تحصیلی تغییر پیدا کند که برای اولین بار پایه اول و ششم مد نظر است.

13442

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 125155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =