۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲
تولید قم در مسیر رونق و شکوفایی

مروری بر راهبردها و برنامه های عملیاتی استان قم برای رونق بخشی به تولید و توانمندسازی واحدهای تولیدی در سال ۹۸ نشان می‌دهد که تولید در این استان، در مسیر رونق و شکوفایی قرار دارد.

وجود موانع و مشکلات متعدد در پیش روی تولید و کسب و کار، یکی از مهم ترین دغدغه های کارفرمایان، کارآفرینان و فعالان و سرمایه گذاران اقتصادی و تولیدی محسوب می شود. افزایش قیمت تمام شده محصولات تولیدی، کاهش صادرات و عدم حضور مؤثر در بازارهای جهانی، نوسانات بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، ناهماهنگی ها و مشکلات ناشی از ابلاغیه ها و قوانین ثانویه، مالیات بر ارزش افزوده، مشکل تأمین مواد اولیه و تهیه ماشین الات و قطعات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، سود بالای تسهیلات بانکی و فرسودگی تجهیزات و ده ها مورد دیگر از این دست از جمله مشکلات و موانعی هستند که بخش تولید و صنعت کشور با آن دست و پنجه نرم می کند. مشکلاتی که بخش قابل توجهی از آن ها متأثر از اعمال تحریم های ظالمانه سال های اخیر دشمنان می باشد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز با نامگذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید، ضمن تأکید بر اهمیت نگاه ویژه به موضوع تولید و اشتغال، بخش ها و ارکان مختلف نظام و دستگاه های اجرایی را به تلاش و       برنامه ریزی و تکاپوی مسؤلانه در جهت توسعه تولید ملی و برطرف کردن موانع و مشکلات این بخش فراخواندند. همسو با شعار سال، در استان قم نیز «به عنوان یکی از استان های مهم و پیشتاز در عرصه تولید و صنعت» سلسله تدابیر و اقدامات عملی مناسبی برای محقق ساختن سیاست های رونق تولید طراحی و در دستور کار قرار گرفت.

فرماندهی و هدایت برنامه های رونق تولید استان قم با محوریت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها تشکیلات قانونی است که با هدف بهره مندی حداکثری از ظرفیت اختیارات استانداران و دستگاه های استانی و به منظور بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی به ویژه در موارد مربوط به تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام، تأمین منابع مالی، تعیین تکلیف بدهی های معوق و همچنین رفع مشکلات مرتبط با محیط زیست، منابع طبیعی و موانع صادراتی فعالیت می کند. جلسات این کارگروه در استان قم به ریاست استاندار و به صورت منظم و مؤثر برگزار می شود. کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قم از ابتدای سال ۹۸ تا هفته اول خرداد ماه، تعداد ۸ جلسه کاری داشته است و دستاورد  این جلسات ۱۶۹ مصوبه برای رونق تولید می باشد. پیگیری برای انجام کامل تعهدات سال گذشته استان در زمینه جذب تسهیلات رونق تولید تا سقف ۹۰۰ میلیارد تومان، تعیین میزان و سهم پرداختی بانک ها در تسهیلات رونق تولید، پیگیری مشکلات و امکانات زیرساختی نواحی و  شهرک های صنعتی استان به ویژه در حوزه انرژی، برنامه ریزی برای انتقال واحدهای تولیدی فعال در خارج از شهرک های صنعتی استان، اعمال مساعدت و همکاری بانک ها در زمینه تسویه بدهی های معوق واحدهای تولیدی و نیز تقسیط و بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی، دعوت از مقامات ملی مرتبط با مشکلات تولید و اشتغال، انعکاس مشکلات واحدهای نیازمند اتخاذ تصمیم در مرکز، پیگیری افزایش اختیارات استانی کارگروه تسهیل، بحث تسهیل ضمانت نامه بانکی مورد نیاز واردات قطعات و مواد اولیه، حمایت ویژه از طرح های اشتغال و تولید کمیته امداد، تصمیم گیری برای تکمیل طرح های صنعتی نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد، تصویب طرح توسعه ناحیه صنعتی خورآباد بخش کهک ، تعیین مهلت یک هفته ای برای ارائه پاسخ دستگاه ها به استعلامات بانکی در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید و پیگیری مشکلات مربوط به اتصال منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به خطوط راه آهن ...، از مهم ترین مصوبات و موضوعات مورد بحث کارگروه تسهیل و رونق تولید استان قم در بازه زمانی یاد شده می باشد.

تدوین ۷ راهبرد و ۲۷ برنامه برای رونق تولید قم

در راستای رویکرد برنامه محوری مدیریت عالی استان، پیش نویس مربوط به راهبردها و برنامه های عملیاتی استان جهت رونق تولید در چهار بخش شامل: راهبردها- برنامه ها- اقدامات و الزامات اجرای برنامه و دستگاه های مسؤل و همکار و توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، فررودین ماه امسال تهیه و  در  دستور کار سومین جلسه کارگروه ستاد تسهیل قرار گرفت و پس از بررسی و تصویب نهایی، جهت اجراء به دستگاه ها ابلاغ گردید. برای برنامه رونق تولید استان هفت راهبرد دیده شده است. اولین راهبرد، حفظ تولید و اشتغال در واحدهای تولیدی موجود است که پایش و تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی، تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش، احیای واحدهای تولیدی راکد و تعطیل، توانمندسازی بنگاه های تولیدی، کاهش هزینه های تولید و شناسایی قوانین و مقررات مانع تولید و پیشنهاد رفع آن ها برنامه های اصلی این راهبرد  را تشکیل می دهند.  دومین راهبرد، توسعه واحدهای موجود و تکمیل طرح های اقتصادی نیمه تمام با سه برنامه شامل: توسعه واحدهای موجود از طریق افزایش ظرفیت اسمی و تنوع در تولید، شناسایی و تکمیل طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی است. توسعه بازار فروش در دو بخش داخلی و صادراتی به عنوان راهبردهای سوم و چهارم هستند که از شش برنامه شامل: فرهنگ سازی مصرف کالای داخلی، مصرف حداکثری کالاهای تولید ملی و ترجیحاً داخل استان در بخش های دولتی، کیفی سازی محصولات استان، تقویت شرکت های فعال در زمینه صادرات، تنوع بخشی به بازارهای صادراتی استان و استفاده از ظرفیت نهادها و مراکز حوزوی برای توسعه صادرات و سرمایه گذاری برخوردار می باشند. همچنین توسعه پایدار معادن و فراوری مواد معدنی استان، حمایت و جذب سرمایه گذاری جدید و توسعه و تقویت تشکل های اقتصادی استان راهبردهای پنجم تا هفتم هستند که برای هریک از این راهبردها نیز برنامه های جداگانه ای طراحی و در نظر گرفته شده است.

بازدیدهای میدانی و تشکیل جلسات در محل واحدهای تولیدی، ابتکاری در راستای درک بهتر از مشکلات و اتخاذ تصمیمات راهگشا برای حوزه تولید

حضور استاندار قم در شهرک صنعتی شکوهیه همزمان با نخستین روزهای سال ۹۸ و بازدید چند ساعته ایشان از چند واحد تولیدی در این شهرک، نوید بخش رونق تولید و نشان از عزم جدی مسؤلان استان برای کاهش مشکلات این بخش را داشت. همچنین بنا به دستور استاندار، مقرر گردید که جلسات کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری به صورت هفتگی در استانداری و یک هفته در میان در محل واحدهای تولیدی و نواحی صنعتی استان برگزار شود. پیرو این تصمیم ارزشمند، استاندار قم در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۸ از سه واحد صنعتی واقع در جاده قدیم اصفهان بازدید میدانی داشته و متعاقب آن در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در محل شرکت تولیدی امید فنر و با حضور مدیران واحدهای تولیدی مورد بازدید، مسائل و مشکلات این سه واحد را مورد بررسی قرار دادند.  بازدید از ۶  واحد تولیدی واقع در شهرک شکوهیه در قالب دو برنامه مجزا و در حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور، بازدید از ۷ طرح اشتغال و تولید کمیته امداد امام خمینی(ره) در ناحیه صنعتی خورآباد بخش کهک و تشکیل جلسه کارگروه تسهیل و رونق تولید در این محل همچنین بازدید از سه واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و تشکیل جلسه کارگروه تسهیل در این منطقه از جمله برنامه هایی بودند که در فاصله زمانی ۱۰ الی ۸ خرداد ماه جاری برنامه ریزی و اجرایی گردید.

 استاندار قم در این بازدیدها و جلسات، حل مشکلات تولیدکنندگان را مسئله ی مهم و اولویت دار استان برشمرد و گفت: مدیران در پیشبرد برنامه های رونق تولید باید در کنار تولیدکنندگان باشند. وی با بیان این که مشکلات واحدهای تولیدی را بصورت میدانی پیگیری می کنیم تصریح کرد: جلساتی هم که در استانداری قم برگزار می شوند با تعیین موضوعات اختصاصی و دعوت از مدیران ذیربط مسائل تولیدکنندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نماینده عالی دولت در استان با اشاره به عزم جدی استان در حمایت از تولید، اظهار کرد: تحقق شعار سال و رونق تولید، با راهبردهای عملیاتی وبکار گیری محرک های رونق اقتصادی در استان میسر خواهد شد.

انتخاب استان قم به عنوان یکی از استان های برتر کشور در زمینه امنیت سرمایه گذاری/ همایش فرصت های سرمایه گذاری قم نیمه دوم سال ۹۸ برگزار می شود

استاندار قم در جلسه کارگروه تسهیل و رونق تولید استان با اشاره به وجود زمینه های مناسب سرمایه گذاری در قم ، از انتخاب استان قم به عنوان یکی از استانهای برتر کشور از نظر امنیت سرمایه گذاری خبر داد.

 وی همچنین با تأکید بر لزوم تلاش برای معرفی قابلیت ها و توانمندی های سرمایه گذاری استان گفت:  در این راستا همایش معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان با مشارکت دستگاه های اقتصادی و شهرک ها و مناطق صنعتی استان نیمه دوم امسال برگزار می شود.

* خبرنگار اقتصادی در قم

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1270175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =