تخت روانچی: نمی‌توانید با کسی که چاقو را زیر گلویتان گذاشته مذاکره کنید

ایرنا نوشت: نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، پهپاد آمریکایی را یک ابزار جاسوسی دانست و گفت: این پهپاد به هشدارهای پیاپی نیروهای ایران توجهی نکرد و به هنگام ورود به حریم کشور، چاره‌ای جز سرنگونی آن وجود نداشت.

‌مجید تخت روانچی در گفت وگو با رادیو ملی آمریکا که مشروح آن صبح جمعه به وقت محلی پخش شد، افزود: شما نمی‌توانید با کسی که یک چاقو در دست دارد و آن را زیر گلویتان گذشته است، مذاکره کنید.

وی ادامه داد: هیچ کسی این را نمی‌پذیرد. هیچ انسان معقولی نمی‌تواند بپذیرد که با کسی که شما را تهدید می‌کند، مذاکره داشته باشد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه مقام های آمریکا با ایجاد جنگ اقتصادی علیه ایران تلاش دارند تا این کشور را منزوی و وادار به مذاکره کنند، درباره پهپاد سرنگون شده نیز افزود: پهپاد گلوبال هاوک که یک پهپاد جاسوسی است بر فراز خلیج فارس و نزدیک مرزهای ایران پرواز می‌کرد و ما به آن هشدار دادیم که به فضای ما نزدیک می‌شود.

تخت روانچی برقراری ارتباط رادیویی با این پهپاد را ناموفق دانست و ادامه داد: ناگهان متوجه شدیم که آن وارد فضای سرزمینی ما شده است و از آنجا که یک پهپاد جاسوسی بود، هیچ چاره دیگری نداشتیم مگر اینکه آن را ساقط کنیم.

وی با یادآوری ارسال نامه به دبیرکل سازمان ملل متحد و تاکید بر اینکه اقدام جمهوری اسلامی ایران بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد برای دفاع از خود انجام شده است، تصریح کرد: این اقدام تحریک آمیز بخشی از آمریکا بود و ما از جامعه بین المللی خواستیم تا از ایالات متحده بخواهند چنین فعالیت‌هایی را متوقف کنند که به نوعی صلح و امنیت بین المللی را به خطر می‌اندازد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد یادآورشد: ایران بخش‌هایی از این هواپیمای ساقط شده را که به طور طبیعی در آب‌های سرزمینی آن بود را جمع آوری کرده اند. این موضوع به خودی خود نشان می‌دهد که پهپاد در حریم هوایی ایران ساقط شده است.

تخت روانچی در پاسخ به این ژرسش که آیا ایران تلاش دارد تا به سمت یک رویارویی با آمریکا برود، تاکید کرد: به طور یقین خیر. ما نه تنها با آمریکا بلکه با هیچ کسی دیگر به دنبال جنگ نیستیم. این به نفع ما نیست که در منطقه خود یک درگیری داشته باشیم چرا که درگیری در منطقه ما به همه کشورها، آمریکا و هر کسی دیگر آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه جنگ با ایران برنده یا بازنده‌ای نخواهد داشت و در واقع آتشی خواهد بود که همه را در بر می‌گیرد، افزود: جمهوری اسلامی باید برای دفاع از تمامیت ارضی خود در دریا، هوا و زمین علیه هر نفوذی از سوی آمریکا یا هر کشوری دیگر آماده باشد.

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی درباره حادثه نفتکش‌ها هم گفت: این اقدام بسیار مشکوک به نظر می‌رسد. باید کسی که مسئول این اقدام بوده است، مشخص شود.

تخت روانچی درباره آینده روابط ایران و آمریکا همچنین افزود: این مساله به مقام های آمریکا ربط دارد که تا کنون در هیات ستیزه جو علیه ایران ظاهر شده اند و می‌خواهند ایران را به یک مناقشه وادار سازند.

وی تصریح کرد: آمریکا یک کارزار نظامی و جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرد که ما آن را تروریسم اقتصادی علیه ایران می‌نامیم. از این رو، هر زمانی که ایالات متحده این مسیر را تغییر دهد فکر می‌کنم ما در یک شرایط بهتری نسبت به امروز خواهیم بود.

۵۰۵۰
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
    3 0
    بد به حال عربستان و امارات چون حالا باید پول پهپاد امریکا را هم بدهند و حسابشان بالا رفت