چگونه ایران و عربستان می‌توانند در جهت تنش‌زادیی گام بردارند؟

کارشناس جهان عرب به بررسی اقدامات لازم برای تنش زدایی بین ایران و عربستان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، محمد عجم درباره چشم انداز صلح میان ایران و اعراب و همچنین آغاز مذاکره بین این دو گفت: جدا از اختلافات و عداوتهای تاریخی،  قومی و مذهبی بین اعراب و ایرانیان؛  اکثریت جامعه عرب و ایرانی می خواهند روابط عادی و بدور از اختلافات سیاسی و مذهبی و قومی وجودداشته باشد و به واقعیتهای میدانی جهان امروز  و به قواعد و مقررات بین المللی و حسن همجواری پایبندی محکمی داشته باشیم. گذشته ها را می توان به کلی فراموش کرد اما شرط آن این است که آنها نیز به قواعد بین الملل پایبند باشند به اراضی ایران چشم طمع نداشته باشند و هویت و تمدن ایرانی را مورد هجوم و تخریب ظالمانه قرار ندهند.

وی درباره شرایط بهبود روابط بین ایران و اعراب گفت: شرایط ایران برای بهبود رابطه با جهان عرب شرایط بسیار ساده و بسیطی است. آنها جدول طولانی از  اتهامات و خواسته ها دارند ولی خواسته های ایران ساده است. بنظر من می توان با جهان عرب بخصوص همسایگان روابط دوستانه داشت. به شرطی که آنها بپذیرند مناسبات طبقات دینی و مذهبی کشورها ارتباط چندانی به دولتها ندارد. آنها نباید همه فرق شیعی را منسوب به دولت ایران بدانند. رسانه های عربی و یا فارسی شیعی هستند که علیه اهل سنت فحاشی و توهین می کنند. فرقه گرایی و اختلاف افکنی می کنند. نوع ویژهای از شیعه را که  نزد مردم موسوم به فرق  انگلیسی هستند   با پول خود عربها ترویج می کنند جهان عرب باید اینها را از  جامعه و حکومت ایران جدا بداند.

عجم درباره  ریشه اختلافات اعراب و ایران نیز اظهار داشت: دولت ایران به فکر فرقه گرایی و تفرقه دینی نیست وحدت جهان اسلام را می خواهد. صرف نظر از اینکه جغرافیای جهان اسلام چه نوع فرق و مذاهب اسلامی در آن حاکم است. جهان عرب به اصطلاح  از شیعه گری ایرانی ها ترس دارد. جهان غرب از مبارزات ضد امپریالیستی ایران نگران است. اما در حقیقت این ترس و توهم ریشه در مبالغه های امپریالیسم رسانه ای دارد. ایران می تواند با تمام جهان در صلح باشد ترس از ایران و ایران هراسی بیشتر توهم است و خیال.

مشروح این گفتگو را اینجا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1272312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =