برنامه بدون خط خوردگی شبکه گفت وگو به محل دفاع و انتقاد از عملکرد وزیر راه و ترابری تبدیل شد.

به گزارش خبرآنلاین،جمشید انصاری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، محمد رضا صابری، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و مهرداد لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس در برنامه خبری و تحلیلی بدون خط خوردگی رادیو گفت و گو به تبیین بخشی از دلایل نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استیضاح وزیر راه و ترابری پرداختند.

انصاری در ابتدای این میزگرد با اشاره به سقوط دو فروند هواپیما در قزوین و ارومیه در یک سال گذشته، گفت: این حوادث نشاندهنده عدم امنیت هوایی در کشور است و این بعنوان یکی از دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیر عنوان شده است.

وی افزود: چند ماه قبل بزرگراه قم به مشهد کلنگ زنی شده که در قانون بودجه ردیفی برای آن پیش بینی نشده است. علاوه بر این، ما نقاط حادثه خیز بسیاری در مسیرهای حمل و نقل جاده ای داریم و وظیفه وزارت راه، اصلاح این نقاط با اولویت اول است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کارهای تبلیغاتی این وزارت خانه گفت: افتتاح های متعدد در بحث حمل و نقل، نشان از کارکرد تبلیغاتی این وزارت خانه است که از جمله آن، راه آهن اصفهان به شیراز است که تنها برای یک بار مصرف استفاده شد.

انصاری ادامه داد: این وزارت خانه کارهایی را به پیمانکاران می سپارد که توان تامین مطالبات آنان را ندارد و این توان اجرایی کشور را مستهلک می کند. این در شرایطی است که حجم قابل توجهی از اشتغال در حوزه راه سازی صورت می گیرد.

صابری، رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این گفتگو با اشاره به امضای طرح استیضاح وزیر توسط 27 نماینده گفت: استیضاح وزیر از نظر قانونی حق مجلس است ولی این استیضاح در کمیسیون عمران مطرح شد و اکثریت اعضای این کمیسیون با استیضاح اعلام مخالفت کردند.

وی گفت: اعضای موافق و مخالف این استیضاح عقاید خود را در فراکسیون اعلام کردند و نتیجه معینی برای استیضاح گرفته نشد و تنها گفتگویی صورت گرفت.
رئیس کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ما باید ببینیم که چه بودجه ای به وزارت راه اختصاص یافته تا بر اساس آن، مطالباتی را از این وزارتخانه داشته باشیم. مقرر شده بود که از صرفه جویی موجود در طرح هدفمندی یارانه سوخت سهمی به وزارت راه اختصاص یابد که چنین نشده است.

صابری با اشاره به امنیت جاده های کشور گفت: از لحاظ تعریف چندین عامل در امنیت جاده ها مطرح است که 85 درصد آن خطای انسانی است و برهمین اساس با توجه به تعدد ماشینهای وارد شده به حمل و نقل کشور نمی توان بار خطای تصادفات را بر عهده وزارت راه نهاد.
وی گفت: تعهدات وزارت راه اکنون 130 هزار میلیارد تومان است در حالی که کل بودجه وزارت راه 30 هزار میلیارد است و باید به صورت منطقی به تعهدات این وزارت خانه نگریست.

مهرداد لاهوتی، دبیر کمیسیون عمران مجلس نیز در ادامه این گفتگوی رادیویی با اشاره به بودجه عمرانی کشور گفت: سهم وزارت راه 5 هزار میلیارد است که با تعهداتی که وزارت راه داده است، این بودجه کافی نیست.
وی افزود: بر اساس سند چشم انداز باید تا پایان زمان مقرر در این سند، ما سالانه هزار کیلومتر جاده ریلی بسازیم که این تعهد با منابع محدود دولتی شدنی نیست؛ لذا باید بخش خصوصی به مدد این مهم بیاید.

دبیر کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: منابع دولتی ما محدود است و ما باید از توان بخش خصوصی در بحث حمل و نقل استفاده کنیم. آقای بهبهانی باب جدیدی را در بحث حمل ونقل کشور باز کرده اند. ایشان مدت کوتاهی است که وزیر شده اند و بر اساس قانون برنامه چهارم، باید 130 هزار میلیارد تومان منابع به بخش وزارت راه اختصاص یابد که تنها 30 هزار میلیارد اختصاص یافت.

لاهوتی با اشاره به سوانح هوایی گفت: اگر بحث حقوقی این حوادث مطرح شود نقص فنی هواپیما بعنوان علت سقوط عنوان شده است و 4 نفر از کمیسیون عمران مامور شدند که نوسازی حمل و نقل هوایی را پیگیری کنند.
وی در پایان تصیح کرد: 150 فروند از 215 فروند هواپیمای کشور تا 4 سال آینده باید از رده خارج شوند. باید راهکاری مشخص شود که این بودجه تامین شود و در این زمینه بجای وزیر باید دولت پاسخگوی این مسئله باشد.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =