کیهان نوشت:

خبرگزاری های آمریکایی و انگلیسی معتقدند به موازات افزایش نفوذ و قدرت ایران در منطقه، نشانه های کاهش نفوذ آمریکا گسترش می یابد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: نفوذ خطرناک ایران در منطقه افزایش می یابد. نشانه های این نفوذ را می توان از اراضی سنگلاخی افغانستان گرفته تا مدیترانه به سهولت یافت؛ از دوستی با سران افغان تا میانجیگری قدرت در عراق و هم پیمانی های عمیق با سوریه و برادری با حزب الله و حماس. به عنوان مثال در پی حرکت حساب شده حزب الله لبنان در اسقاط دولت طرفدار غرب و قرار گرفتن در جایگاه انتخاب جایگزین، نفوذ تهران باز هم افزایش پیدا کرد.
آسوشیتدپرس اضافه کرد: از نگاه ناظران، ایران به هزینه واشنگتن و هم پیمانانش در حال کسب امتیازات مهمی در سراسر خاورمیانه است. به گفته سلمان شیخ مدیر موسسه بروکینگز در دوحه قطر، به طور حتم نفوذ ایران در سراسر منطقه مشهودتر شده است.
این خبرگزاری آمریکایی می نویسد: حزب الله به عنوان متحد ایران، به خاطر جنگ با اسرائیل در سال 2006 به قهرمان جهان اسلام بدل شد. ایران در کوتاه مدت نقش خود را در منطقه به ویژه لبنان خوب بازی کرده است.
در همین زمینه خبرگزاری انگلیسی رویتر وجه دیگری از واقعیت معادله قدرت در خاورمیانه را بازگفت. رویتر تاکید کرده است: ناآرامی های خاورمیانه از تونس و مصر تا لبنان که دولت آمریکا را غافلگیر کرد، نشانگر محدودیت قدرت و نفوذ اندک واشنگتن برای تاثیرگذاری بر حوادث خاورمیانه است. مجموعه حوادث در این کشورها نشان می دهد دولت آمریکا به رغم ارائه کمک ها و پیگیری سیاست های خاص خود در منطقه نتوانسته هیچ تاثیر واقعی بر تحولات منطقه و از جمله مصر داشته باشد. دیوید ماکوفسکی تحلیلگر موسسه تحقیقات خاورنزدیک واشنگتن معتقد است آمریکا در حال حاضر شرایط دشواری در خاورمیانه پیدا کرده است. نفوذ کاخ سفید بر مردم کوچه و بازار مصر و سایر کشورهای عربی همچنان کمرنگ و احساسات ضد آمریکایی هنوز پررنگ است.

/28

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127325

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =