۱ نفر
۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
ژنرال حفتر ترکیه را تهدید کرد

ژنرال خلیفه حفتر که کنترل مناطق شرقی لیبی را در دست دارد به نیروهای تحت فرمان خود دستور داد کشتی‌ها و منافع ترکیه را در لیبی هدف قرار دهند و پرواز هواپیماها را از ترکیه و به مقصد لیبی ممنوع کنند.

نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر نزدیک به سه ماه پیش عملیات خود را برای تصرف طرابلس پایتخت لیبی آغاز کردند و با نیروهای وفادار به دولت وحدت ملی لیبی مستقر در طرابلس که از طرف جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است، درگیر شدند.
 
ژنرال حفتر ترکیه را به حمایت از رقیب خود در این مناقشه یعنی دولت وحدت لیبی متهم می‌کند.

ژنرال احمد المسماری سخنگوی ژنرال حفتر در بیانیه‌ای اعلام کرد:" به نیروی هوایی دستور داده شده است کشتی‌ها و قایق‌های ترکیه را در آب‌های سرزمینی لیبی هدف قرار دهند. مراکز و تاسیسات راهبردی ترکیه در لیبی و شرکت‌ها و پروژه‌هایی که در لیبی به ترکیه تعلق دارد، از این پس اهداف مشروع نیروهای ارتش ملی لیبی محسوب می‌شوند. "



سخنگوی ژنرال حفتر در این بیانیه تصریح کرد اتباع ترکیه که در خاک لیبی به سر می‌برند، بازداشت خواهند شد و همه پروازها به ترکیه یا از این کشور به لیبی ممنوع خواهد بود.

شرکت‌های هواپیمایی لیبی در فرودگاه‌های طرابلس و مصراته پروازهایی را به ترکیه انجام می‌دهند. اما سخنگوی ژنرال حفتر مشخص نکرد چگونه می‌توان پروازها را در منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای حفتر نیست، ممنوع کرد.

المسماری دولت ترکیه را متهم کرد به طور مستقیم وارد مناقشه داخلی لیبی شده است و در حمایت از نیروهای دولت وحدت ملی، سرباز، هواپیما و کشتی می‌فرستد. وی افزود مهمات و تجهیزات نظامی برای نیروهای دولت وحدت ملی لیبی به طور مستقیم از طریق مدیترانه به لیبی وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بنغازی، ژنرال حفتر در این مناقشه از حمایت برخی کشورها به ویژه امارات عربی متحده و مصر برخوردار است و ترکیه و قطر را به حمایت از رقیب خود متهم می‌کند.
ترکیه روابط بسیار خوبی با دولت وحدت ملی لیبی که سازمان ملل آنرا به رسمیت می شناسد دارد.
 
ترکیه از معدود کشورهایی است که سفارت خانه خود را در طرابلس بازگشایی کرده است. سفارت خانه‌ها و دفاتر دیپلماتیک کشورهای خارجی در طرابلس در سال ۲۰۱۴ به علت ناامنی و خشونت بسته شدند.

لیبی و ترکیه روابط تجاری و اقتصادی حسنه‌ای هم دارند. 
50311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1274679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 0
    ترکیه برای اینکه جای پای خودش توی لیبی محکم کنه باید با تمام توان و قوا به نیروهای وفاق ملی که تحت حمایت سازمان ملل هم است کمکهای نظامی مالی و تسلیحاتی ارسال کنه چون لیبی یک منبع درآمد عالی و پرسود برای شرکتهای ترکیه ای بعد از آرام شدن است