۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۵

دانشمندان یکی از رازهای مهم انتشار سلول‌های مرگبار سرطانی را در بدن کشف کردند.

گروهی از محققان انگلیسی پروتئینی را کشف کردند که به رشد سلول‌های سرطانی کمک کرده و باعث انتشار آن‌ها در سراسر بدن می‌شود. این پروتئین هم‌چنین بعد از درمان بیماری سرطان به بازگشت دوباره آن به بدن کمک زیادی می‌کند.
این کشف جدید راه را برای ساخت داروهای جدید ضد سرطان که اثرات طولانی‌تری برای پیشگیری از رشد تومورها در بدن دارند هموار می‌کند.
بیماری سرطان هر سال نزدیک به 150 هزار نفر را در انگلستان می‌کشد. انتشار سلول‌های سرطانی در بدن یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ و میر مبتلایان به این بیماری است.
این در حالی است که دانشمندان معتقدند اگر بتوان روش‌های دقیق‌تری برای شناسایی بیمارانی که بیش‌تر از دیگران در معرض خطر هستند پیدا کرد و داروهای بهتری برای جلوگیری از انتشار بیماری در آن‌ها ساخته شود، می‌توان تعداد مرگ و میر بر اثر این بیماری را به طور
قابل توجهی کاهش داد.
در آخرین تلاش‌ها در این زمینه، تیمی از موسسه ملی سلامت واقع در مریلند متوجه شدند یک پروتئین خاص به نام CPE-delta N نقش مهمی در بروز سرطان‌های خطرناک و رشد تومورها بازی می‌کند.
آزمایشات انجام شده روی 99 مرد و زن که به سرطان کبد متبلا شده بودند نشان داد زمانی که میزان این پروتئین در یک تومور از حد معینی بیش‌تر شود احتمال انتشار این بیماری یا بازگشت آن به فرد بیمار بعد از درمان بسیار افزایش پیدا می‌کند.
با استفاده از این روش دانشمندان توانستند احتمال بازگشت بیماری سرطان یا انتشار آن را در بیش از 90 درصد بیماران به درستی پیش‌بینی کنند. این روش جدید بسیار از تکنیک‌های فعلی مانند عکس‌برداری دقیق‌تر است و می‌تواند میزان اشتباهات را به کم‌ترین حد ممکن برساند.
مطالعات دیگر در موش‌ها نشان داد جلوگیری از تولید این پروتئین می‌توان رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و از انتشار آن‌ها در بدن جلوگیری کند. به این ترتیب دانشمندان امیدوارند در آینده داروهای بهتر و موثرتری برای درمان این بیماری بسازند.
دیلی‌میل، 2 فوریه