روزنامه خراسان: ادعاهای سازندگان سریال «گاندو» با متن سریال تناقض دارد

روزنامه خراسان نوشت: در روزهای گذشته جواد افشار و آرش قادری کارگردان و نویسنده سریال «گاندو» در گفت‌وگوی تصویری با شبکه خبر و سایت سینما آنلاین، درباره این سریال صحبت کرده‌اند و به دلیل مخاطب گسترده و حواشی زیاد سریال، صحبت‌های آن‌ها بازتاب نسبتاً زیادی هم پیدا کرده است.

 با نگاهی دقیق به این دو گفت‌وگو به نظر می‌رسد برخی گفته‌های خالقان «گاندو»، با فضای سریال و حواشی پیرامون آن تناقض دارد.

۱- جاسوسی یا نشست و برخاست؟
ابتدا صحبت‌های آرش قادری نویسنده سریال «گاندو» را که در گفت‌وگو با سینماآنلاین بیان شده بخوانید: «فرض کنید جاسوس خودش را به دروغ به عنوان یک شخص عادی معرفی می‌کند و از خواهرزاده مقام مملکتی اطلاعات عادی می‌پرسد؛ چون خواهرزاده که دسترسی ندارد. جاسوسی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دسترسی داشته باشد، مثل یک کارمند صنایع موشکی. خواهرزاده که دسترسی ندارد، می‌تواند به جاسوس بگوید مسئول مملکت مثلا علاقه مند به فوتبال است. بعدا سرویس امنیتی بررسی کرده که این اطلاعات از چه کسی گرفته شده است. فهمیده با خواهرزاده یک نشست داشته است. خواهرزاده جاسوس را نمی‌شناخته و حتی این اطلاعات به درد نخورده است.»

بر اساس صحبت‌های قادری، جیسون رضاییان با خواهرزاده آن مقام مسئول، تنها یک نشست‌وبرخاست ساده داشته که آن هم باعث سوءاستفاده جیسون رضاییان نشده است و خلاص! اما آن چه که از متن سریال برمی‌آید، نه یک نشست‌وبرخاست ساده بلکه نوعی همکاری و همیاری توسط خواهرزاده با این جاسوس آمریکایی است. سریال «گاندو» خود خواهرزاده را یک جاسوس معرفی کرده، در حالی که ادعای سازندگان، این نیست و آن‌ها مدعی‌اند به خواهرزاده انگ جاسوسی نزده‌اند.

۲- ماجرای جیسون این قدر بزرگ بود؟
جواد افشار کارگردان سریال «گاندو» در گفت‌وگو با برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر درباره واقعی بودن قصه و شخصیت‌ها گفته است: «تمام شخصیت‌های منفی و مثبت موبه‌مو مابه‌ازای واقعی دارند؛ از مهم ترین تا کم‌اهمیت‌ترین. اما هوشمندی که سریال دارد، این است که کاراکترها را در همدیگر ادغام کرده؛ مثلاً از یک پرونده، بخشی را انتخاب کرده و این جا نمایش می‌دهد و از یک پرونده دیگر، کاراکتری را انتخاب کرده و این جا آورده است. همه‌چیز بر اساس یک پرونده مشخص نیست. شخصیت زنی داشتیم که در این شبکه فعالیت می‌کرده و تبدیل به مرد شده یا بر عکس.» در این باره هم گفته‌های آقای کارگردان با آن چه از سریال می بینیم در تناقض است.

در ابتدای هر قسمت سریال، نوشته شده است: «این مجموعه بر اساس یک پرونده واقعی ساخته شده...» اما چیزی که در سریال نشان داده شده یک پرونده بسیار گسترده با حجم زیادی از جاسوس و اطلاعات محرمانه لورفته، است. ظاهراً همه این‌ها مربوط به پرونده جیسون رضاییان جاسوس آمریکایی است اما آقای کارگردان می‌گوید چند پرونده را ادغام کرده! بنابراین «واقعیت» پرونده جیسون رضاییان، آن‌قدر که سریال نمایش داده، گسترده و بزرگ نبوده است.

۲۳۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1276263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محفوظ IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    8 4
    سریال گاندو بسیار عالی است . من واقعا از دست اندرکان این سریال به خصوص کارگردانش تشکر می کنم.
  • محمد IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    1 2
    چرا فامیل هاشمیان که فامیل سادات هست رو برای این جاسوس انتخاب کردن؟ بهتر نبود یک فامیل پرت و بی ربط روش میذاشتن؟
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    0 1
    هنوز جاسوس بودن خواهر زاده مسئول در سریال مشخص نشده که! صرفا حدس و گمانه تا اخر سریال تبرئه بشه
  • ایمان IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    1 0
    اینا به سعدی چیکار دارن دیگه
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۵
    2 6
    یکی از مامورین کابل خود را در اتاقی در هتلی در ترکیه جا گذاشت از تهران آژیر آتش سوزی اتاق هتل را روشن و خاموش کردند؟ جلل الخالق!
  • نامشخص IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
    0 0
    چرا بعضی جاها ی فیلم را سانسور کرد؟. اخه یکی نیست به نویسنده ی فیلم بگه وقتی آتیش سوزی تو اتاق نیست چرا صداش درمیاد