۰ نفر
۱۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۸

کتاب پژوهشی رضای‌نامه ـ خوانشی از شبیه‌نامه‌های رضوی به زودی توسط پژوهشکده‌ فرهنگ و هنر حوزه هنری منتشر می‌شود.

رضا کوچک‌زاده که نخستین نگارش این اثر را در پاییز 1385 به پایان برده به پایگاه کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: این کتاب، نتیجه جست‌وجویی ا‌ست متمرکز بر شبیه‌نامه‌های شهادت و زندگی و کرامات امام‌رضا(ع). شبیه‌نامه‌ها از سندهای مهم شناخت فرهنگ و هویت نمایش ایرانی هستند. در این مجموعه دو متن متفاوت از شهادت امام‌رضا و سه متن از حضور ایشان در زندگی و جامعه‌ زمان نگارش شبیه‌نویسان، پس از تصحیح و ویرایش آمده است؛ در حالی که بخش‌هایی نیز از شبیه‌نامه‌های دیگری که گریزی دارند به حضور ایشان را در بر دارد.»

وی با بیان این مطلب که برخی شبیه‌نامه‌های این مجموعه برای نخستین‌بار است که شناسایی و منتشر می‌شوند، گفت: «مهم‌ترین بخش این کتاب برای من ‌جدا از پرداخت متمرکز و موضوعی به شبیه‌نامه‌ها‌ خوانش بینامتنی شبیه‌نامه‌های همانند است که درک تازه‌ای از هنر و نوآوری شبیه‌نویسان را پیش رویم نهاد».

این پژوهشگر تصریح کرد: «کتاب رضای‌نامه پس از پیش‌گفتار با مقاله جایگاه شبیه‌نامه‌ها در تئاتر ایران آغاز شده و پس از بخش‌های شبیه تاریخی (شهادت‌خوانی)، شبیه کنونی (مناسب‌خوانی) و شبیه پیوسته (مصیبت‌خوانی) با دو پیوندان به پایان می‌رسد؛ امام‌رضا در مجموعه‌های مدون شبیه‌خوانی و تصویر نسخه‌هایی کهن از متن‌ها.»

کوچک‌زاده که این کتاب را برای بخش پژوهش چهارمین جشنواره‌ رضوی (1385) آماده کرده بود، درباره‌ تاخیر 4 ساله در انتشارش گفت: «کتاب در آن روزها به عنوان یکی از پژوهش‌های برتر شناخته شد ولی پس از جشنواره دریافتم که مسئولان جشنواره و مرکز هنرهای نمایشی، علاقه‌ای به انتشار این کتاب ندارند و از چاپش طفره می‌روند. سال بعد به پیشنهاد مدیر مرکز آن را به انتشارات نمایش سپردم و طولی نکشید که دریافتم این بررسی در اولویت‌هاشان نیست. پس از آن، کتاب توسط پژوهشکده حوزه هنری دو بار در فاصله‌ای دو ساله به تصویب رسید و از سوی مراکز دیگری مانند انجمن تئاتر انقلاب و نیز کتاب‌خانه‌ مجلس برای چاپ انتخاب شد که جز پژوهشکده هر یک به دلایلی سرانجام نیافت.»

او افزود: «بیش‌تر علاقه داشتم کتاب را توسط انتشارات رضوی و یا یکی از نشرهای وابسته منتشر کنم که مشکلاتی راه را برایم بست.»

کوچک‌زاده که کتاب رضای‌نامه را سه بار در سال‌های 1386، 1387 و 1389 بازنگری، ویرایش و کامل کرده، این تاخیرها را سبب خیر برای کتاب می‌داند و اینک از دیرکردش خشنود است. بخش کوتاهی از این پژوهش در همایش پژوهشی رضوی که مهرماه 1389 در بجنورد برگزار شده بود، رتبه‌ نخست را به دست آورد تا دومین جایزه‌اش را پیش از انتشار رقم زند.

وی تصریح کرد: «قرار است نشر سوره‌مهر تا پایان سال 1389 این کتاب را در اختیار پژوهش‌گران و شبیه‌دوستان قرار دهد. همچنین از این نویسنده و پژوهش‌گر، کتاب فهرست توصیفی شبیه‌نامه‌های دوره قاجار (شبیه‌نامه‌های گنجینه‌ خطی کتاب‌خانه‌ مجلس) توسط نشر کتاب‌خانه‌ مجلس زیر چاپ است.»

191/60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127714

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =