سناتور آمریکایی: نمی‌توانیم با ادعای صلح آتش جنگ تسلیحاتی را روشن کنیم

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: سناتور رند پال، نماینده جمهوری خواه ایالت کنتاکی در یادداشتی برای روزنامه «یو اس‌ ای تودی» با اشاره به فروش تسلیحات نظامی به ریاض نوشت که عربستان شایسته حمایت واشنگتن نیست و سناتورهای آمریکا باید به مبارزه خود در مخالفت با فروش سلاح به عربستان ادامه دهند.

"رند پال" در این یادداشت آورده است: ما نمی‌توانیم ادعا کنیم خواهان برقراری صلح در خاورمیانه هستیم و از سوی دیگر آتش رقابت تسلیحاتی مرگبار را در منطقه شعله‌ور کنیم. عربستان استحقاق حمایت آمریکا را ندارد.

 عربستان حقوق اولیه انسانی را نادیده می‌گیرد، انسان‌های بی‌گناه را در یمن قتل عام می‌کند، مخالفان خود را به طرز وحشتناکی به قتل می‌رساند، میلیون‌ها نفر را در معرض قحطی قرار داده است و از دشمنان و مخالفان ما حمایت می‌کند. شاید به نظر آید که نفروختن سلاح به چنین کشوری آسان باشد، اما همانند ایجاد هر گونه تغییر مثبت در واشنگتن، وادار کردن کنگره به اتخاذ موضع در مقابل این مسئله مبارزه‌ای سخت به حساب می‌آید.

اخیرا ما توانستیم به موفقیتی در این زمینه دست یابیم و بیش از ۵۰ سناتور به تصویب ۲۲ قطعنامه که فروش تسلیحاتی به عربستان و امارت به ارزش ۸ میلیارد دلار را متوقف می‌کند، رای دادند. تنها چند سال پیش چنین توافق نظری از سوی سناتورهای آمریکا غیرممکن به نظر می‌آمد و تنها ۲۷ سناتور در سال ۲۰۱۶ به توقف فروش سلاح به عربستان رای دادند. ما همچنان به اعمال فشار ادامه دادیم و در سال ۲۰۱۷ تعداد سناتورهای که در این زمینه همراهی کردند به ۴۷ نفر رسید. در حال حاضر سنا حتی چند بار رای به پایان حمایت آمریکا از جنگ فاجعه بار در یمن را داده و در نهایت در اوایل سال جاری مجلس نمایندگان نیز در این موضوع به ما پیوست. در حالی که هنوز تعداد لازم را برای توقف فروش تسلیحاتی به عربستان نداریم، تا زمان رسیدن به هدف خود تلاش می‌کنیم، مجبور هستیم (به تلاش خود ادامه دهیم).

رند پال در ادامه این یادداشت خود به چگونگی استفاده عربستان از تسلیحات نظامی آمریکا پرداخت. سناتور ایالت کنتاکی نوشت تنها یک روز پیش از رای گیری، نماینده سازمان ملل در گزارشی درباره پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد سعودی اعلام کرد او قربانی قتل عمد و از پیش برنامه ریزی شده بود، اعدامی فراقانونی که عربستان تحت قوانین حقوق بشری بین المللی باید درمورد آن پاسخگو باشد.

سناتور پال نوشت: شبکه خبری سی ان ان نیز پیشتر گزارش داده بود سلاح‌های ما از طریق عربستان و متحدان آن به دست دشمنان ما می‌رسد.

او با طرح این سوال که «آن‌ها چه کارهای دیگری با سلاح‌های ما می‌کنند» نوشت: بمباران غیرنظامیان و کودکان مدرسه‌ای در یمن. این را باید به حمایت مالی آن‌ها از رادیکالیسم اضافه کنیم که خود عامل گسترش نفرت نسبت به غرب است. بنا به گفته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا دولت قطر و عربستان در پشت پرده حمایت‌های پنهانی مالی و لجستیک از گروه تروریستی داعش و گروه‌های افراطی در منطقه قرار دارند.

همچنین در موردی هشدار دهنده گزارش‌های را در خصوص تصمیم آمریکا برای ارتقا قابلیت‌های هسته‌ای عربستان شنیده ایم، چیزی که می‌تواند پیامدهای ناخواسته و تشدید تنش در منطقه را به دنبال داشته باشد. همچنین دیدبان حقوق بشر سال گذشته در گزارشی افشا کرد که عربستان هزاران نفر را بیش از ۶ ماه و در مواردی بیش از یک دهه در بازداشت خود نگه داشته بدون آنکه روند دادگاهی را در مورد این افراد اجرا کند. این حقیقت چندان پیچیده نیست. تا زمانی که جریان انتقال سلاح ما به عربستان ادامه دارد این کشور روند خود را تغییر نخواهد داد. چرا باید اینکار را بکنند؟

به نظر می‌رسد هر بار وضع موجود به چالش کشیده می‌شود، پاسخ «نه این رای، نه این بار» است. این جملات را زمانی می‌شنویم که سعی داریم تا به سیاستمداران خود یادآور شویم که متمم چهارم قانون اساسی همچنان پابرجاست. این را زمانی می‌شنویم که سعی داریم کشورمان را از فروش سلاح به افراط گرایان منع کنیم.

رند پال در ادامه به طرح این سوال پرداخت که «اگر اکنون نباید جلوی فروش سلاح به عربستان را گرفت، پس کی باید اینکار را کرد؟» و نوشت: برای واشنگتن پاسخ ساده است، هرگز. برای جنگ طلبانی که جهان را به نحوی می‌بینند که به تصور آن‌ها باید مجدد شکل بگیرد، ما هیچگاه نمی‌توانیم سربازان خود را به خانه برگردانیم و یا فروش سلاح به گروه‌های افراطی را مادامیکه حس می‌کنیم به نفع ماست، متوقف کنیم.

به تصاویر کشته‌ها و زخمی‌ها و گرسنگان در یمن نگاهی بیندازید و بعد بگوید عربستان لایق حمایت است.

رند پال در پایان نوشت: در بسیاری از موارد با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موافق هستم. اما با فروش سلاح به عربستان به منظور تقویت امنیت ملی‌مان مخالف هستم و از او می‌خواهم سیاست‌های شکست خورده پیشین را کنار بگذرد. ما نمی‌توانیم مدعی برقراری صلح در خاورمیانه شویم، ولی از سوی دیگر آتش جنگ تسلیحاتی را در منطقه شعله ور کنیم. اکنون زمان آن فرا رسیده که بگوییم: «دیگر بس است».

23310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =