روایت ساندی تایمز از دلیل بی‌اعتمادی ایران به غرب و انگلیس

ایرنا نوشت: روزنامه ساندی تایمز با استناد به کتاب «جک استراو» وزیر امور خارجه اسبق انگلیس به بررسی چرایی بی اعتمادی ایرانی ها به غرب و به ویژه انگلیس پرداخته است.

این روزنامه گزارش داد: هر چند همزمان با تشدید خطرناک جنگ لفظی بین ایران و آمریکا به نظر می رسد جک استراو باید عقب نشینی کند، دور جدید خصومت بین دو کشور باعث شده که کتاب جدید وزیر امور خارجه سابق انگلیس اقدامی به موقع باشد. «کار انگلیس: درک ایران و چرایی بی اعتمادی آن به بریتانیا» عنوان کتاب جدید استراو است که روایتی انتقادی از رویارویی ایران با قدرت‌های بزرگ دو قرن گذشته را نشان می‌دهد؛ کشورهایی که در صدر آنها بریتانیا و آمریکا قرار دارند.

این رسانه نوشت به منظور درک این مساله که چگونه به نقطه‌ای که اکنون در روابط با ایران قرار داریم، رسیدیم، بررسی تاریخ پرآشوب روابط دو طرف لازم است.

جک استراو نخستین وزیر امور خارجه انگلیس بود که بعد از انقلاب سال ۵۷ از ایران دیدن کرد. او نخست در سال ۲۰۱۵ به همراه همسر و دو دوست خود سفر به ایران را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرد.

استراو سپس با ارائه گزارشی دو صفحه‌ای تشریح کرد که چرا وی در ایران مورد استقبال قرار نگرفته است. این گزارش شامل یک صفحه کامل از موارد تحقیر ملی ایران، از معاهده سال ۱۸۵۷ پاریس گرفته تا امتیازنامه رویتر و اعطای انحصار تنباکو در سال‌های ۱۸۷۳ و ۱۸۹۰، «دزدی و چپاول نفت ایران» در سال ۱۹۰۱، کودتای تحت امر انگلیس علیه دولت مصدق نخست وزیر ایران در سال ۱۹۵۳ و حمایت از «صدام حسین» رئیس جمهور مخلوع عراق در طول جنگ هشت ساله ایران و آمریکا می‌شد.

یکی از این موارد قرارداد رویتر بود که به جولیوس دو رویتر یک انگلیسی آلمانی تبار حق انحصاری ساخت راه آهن، کانال، سیستم هانی و استخراج از معادن و نیز توسعه صنایع تا ۷۰ سال را می‌داد. در آن زمان مبلغی که به پول امروز ۲۳ میلیون دلار است به عنوان رشوه به نقش آفرینان کلیدی در تهران پرداخته شد.

استراو خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران را که او و بقیه سال‌ها برای دستیابی به آن تلاش کردند، محکوم کرد و به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا و از حامیان تغییر حکومت در تهران و کسی که برای حضور در سخنرانی منافقین ضد دولت ایران پول می‌گیرد، بی اعتنا بوده است.

ساندی تایمز نوشت: افرادی همچون ترامپ، بولتون و دیگر جنگ طلبان که توافق را نابود کردند باید به یک سوال مهم پاسخ دهند: چرا با این اقدام امکان دستیابی ایران به سلاح‌های بیشتر را به جای اینکه کاهش دهید، افزایش دهید؟ این اقدام هدفی به جز آغاز جنگی تمام عیار را ندارد. جک استرا این موضوع را بیان می‌کند اما باید این نکته را نیز اضافه کرد که عربستان مخرب‌ترین تأمین کننده مالی تروریسم بوده است.

310311
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    1 0
    ای کاش کتاب اقای جک استراو را در سایت قرار میدادید