چرا ایران از سقف غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد عبور کرد؟

یک کارشناس مسائل راهبردی معتقد است بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ چه به لحاظ حقوقی و هم اجرایی آمریکا امکان مطرح کردن موضوع ایران در شورای حکام را ندارد و این حرکت آمریکا به نتیجه‌ای نخواهد رسید. دیاکو حسینی در گفت و گو با خبرآنلاین می‌گوید گام دوم ایران برای کاهش تعهداتش در برجام اقدامی سیاسی نیست و اقدامی فنی محسوب می شود.

زهره نوروزپور: روز گذشته در نشست خبری از نمایندگان دولت، وزارت خارجه و سازمان انرژی اتمی گام دوم برجام عملا اجرایی شد. به صورت رسمی ایران اعللام کرد که دیگر خود را متعهد به رعایت سقف غنی‌سازی ۳/۶۷ درصد  نمی‌بینید و بر اساس نیاز خود میزان غنی‌سازی را تعیین می‌کند. به گفته کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی غنی‌سازی اورانیوم  می تواند تا ۲۰ درصد هم برود. همین طور عراقچی معاون حقوقی وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد که مهلت ۶۰ روزه دیگر به طرف اروپایی داده ایم اگر در این مدت به تعهدات خود عمل نکنند ایران گام سوم را نیز خواهد برداشت. همچنین او یادآور شد که آمریکا در هیچ کانسپتی از برجام دیگر جایگاهی نداشته و ۵+۱ دیگر تعریفی ندارد بلکه در حال حاضر طرف برجام ۴+۱ است. عراقچی در این نشست خبری نیز اعلام کرد پرونده برجام بسته شده است و دیگر مذاکره ای در اینباره صورت نخواهد گرفت. در این باره با دکتر دیاکو حسینی تحلیلگر ارشد مرکز بررسی های استراتژیک گفتگو کرده ایم.

ارزیابی شما از گام دوم ایران در برجام و صحبت های مطرح شده در نشست خبری چیست؟
همانطور که از قبل برنامه ریزی شده بود، امروز ایران ناچار شد تا گام دوم را بر اساس مهلت ۶۰ روزه ای که به اروپا داده بود بردارد. دلیل این اقدام هم همانطور که مشخص است به خاطر عدم ایفای تعهدات کشورهای عضو برجام بود که رئیس جمهور کشورمان پیشتر با ارسال نامه ای این موضوع را به آنان گوشزد کرد. مقام های کشورمان نیز بارها به صراحت اعلام کرده اند که اقدامات اروپایی ها برای جلب رضایت تهران و همینطور باقی ماندن جمهوری اسلامی ایران در توافق هسته ای کافی نبوده است. از همین رو اقدام دوم ایران و همچنین گام های بعدی که قرار است برداشته شود در راستای متوازن ساختن برجام صورت می گیرد.

از طرفی برخی کشورهای غربی اقدام ایران را نوعی باج گیری تلقی می کنند، در حالی که این برداشت کاملا مغرضانه و اشتباه است. آن چه که ایران درصدد انجام آن است برقراری یک تعادل بین داده ها و ستانده ها در توافق هسته ای است؛ موردی که اصولا توافق هسته ای بر مبنای آن تصویب شد. بنابراین این مسیری است که ایران در پیش گرفته و نکته اساسی چارچوب این اقدامات است که در راستای برجام صورت می گیرد و هیچ نقضی در کار نیست. آنچه که مسلم است ایران حداقل در این برهه زمانی خواستار خروج از توافق هسته ای نیست. اگر اروپایی ها و کشورهای عضو برجام به انفعال ادامه دهند و برای حفظ توافق قدمی برندارند ممکن است دیگر از برجام چیزی باقی نماند علی رغم اینکه این خواسته و نیت ایران نیست، چرا که بدعهدی های طرف مقابل باعث شده تا این وضعیت به وجود آید.

در گام های بعدی ایران ممکن است دست به چه اقدامات دیگری بزند؟
در گام های بعدی ایران می تواند گزینه های دیگری را در نظر بگیرد. بندهای دیگری در توافق هسته ای وجود دارد که ایران می تواند با استناد به آن برخی دیگر از فعالیت ها را به حالت تعلیق دربیاورد؛ مانند تعداد سانتریفیوژها که در این زمینه نیز ایران تعهداتی را داشته است. البته هنوز برنامه ای برای این گام در نظر گرفته نشده است و باید دید که اروپایی ها در مهلت ۶۰ روزه ای که در پیش رو دارند چه اقداماتی را در راستای منع ایران برای برداشتن گام سوم انجام خواهند داد. از طرفی ادامه سیاست های منفعلانه اروپا نیز طبق صحبت های آقای عراقچی می تواند ۴ رکن اصلی برجام را از بین ببرد.

مهلت ۶۰ روزه ای که ایران به اروپا داده است آیا می تواند کارساز باشد و آنها را به مسیر اجرای تعهداتشان ببرد؟
اروپایی ها از نظر سیاسی و هم از لحاظ مکانیسم ها مالی می توانند اقداماتی را انجام دهند. در گام اول می بینیم که ساز و کار مالی یعنی اینستکس طراحی شده است و در گام بعدی نیز می توانند تلاششان را روی عملیاتی کردن آن بگذارند تا فروش نفت از این طریق میسر شود. اروپا به اضافه چین و روسیه مکلف هستند تا توافق هسته ای را به هر نحوی که شده است حفظ کنند. آنها می توانند با ابتکار عمل هایی به آمریکا فشار وارد کنند تا موانعی که بر سر اجرای برجام وجود دارد رفع شود. اروپا از لحاظ سیاسی پتانسیل انجام چنین اقداماتی را دارد و با اجرای گام دوم توسط ایران آنها این انگیزه را پیدا خواهند کرد. در این بین فرصت ۶۰ روزه  زمان بسیار عالی را برای رفع نقاط ضعف مالی و عادی سازی اجرای برجام و همچنین ابتکار عمل های سیاسی برای رفع تنش ها را فراهم میکند.

ایران اعلام کرده فعلا غنی‌سازی ۵ درصد را با عبور از سقف ۳.۶۷ درصد در نظر دارد. برخی  رسانه‌ها می‌گویند ایران قصد غنی‌سازی ۲۰ درصدی را دارد. به نظرتان ایران نیازی به این کار دارد؟
نکته کلیدی در هفته ها و ماه های آینده برای همه باید این باشد که سازمان انرژی اتمی تنها مرجع و منبع معتبر برای اعلام نیازهای ایران در رابطه با بحث های غنی سازی است. اینکه ایران در شانزدهم تیرماه اعلام می کند که دیگر به غنی سازی ۳.۶۷درصد پایبند نیست و از آن فراتر می رود اقدامی سیاسی نیست بلکه اقدامی فنی محسوب می شود و بدین معنا است که بر اساس نیازهای فنی تنها سازمان انرژی اتمی تنها صلاحیت اعلام آن را دارد؛ از همین روی ایران می تواند تصمیم بگیرد که چه مقدار غنی سازی را در برنامه خود داشته باشد که رقم های آن هم می تواند متفاوت، کمتر و یا بیشتر باشد. آنچه که هم اکنون مشخص است ایران از ۳.۶۷ عبور کرده است ولی مقدار مشخص نیست و نباید به اخبار خبرگزاری های داخلی و خارجی استناد کرد، چرا که تنها مرجع اعلام این موضوع بر اساس نیازهای کشور سازمان انرژی اتمی است.

واکنش ها و موضع گیری کشورهای مختلف را در قبال گام دوم برجامی ایران چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا ممکن است در نشست روز چهارشنبه شورای حکام کشورهای علیه ایران رأی دهند؟
معتقدم که آمریکا صرفا این جلسه را برای جوسازی ها و جنگ روانی آغاز کرده است و واشنگتن هم به خوبی آگاه است که امکان طرح چنین بحث هایی با توجه به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی که بارها راستی آزمایی ایران را مورد تایید قرار داده بی فایده است. ضمن اینکه پرونده ایران از شورای حکام به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شده و بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ پرونده این موضوع بسته شده است. در همین راستا چه به لحاظ حقوقی و هم اجرایی امکان مطرح کردن موضوع ایران در شورای حکام وجود ندارد و تنها کارکرد آن تبلیغاتی است. در نتیجه این تلاش آمریکا نیز با شکست مواجه خواهد شد.

در تحلیل ها بود که اقدام انگلیس در توقیف نفتکش ایران در راستای ضرب شست غرب به ایران صورت گرفته تا تهران از گام دوم خود برای کاهش تعهدات برجامی منصرف شود؛ ارزیابی شما چیست؟
به نظرم این گونه نیست و بیشتر به سیاست داخلی بریتانیا و رقابت های نخست وزیری و همینطور راستگرایی در این کشور بر می گردد. باید در نظر داشت که این اولین اقدام بریتانیا نیست، پیش تر وزیر خارجه انگلیس مواضعی را اتخاذ کرد که اساسا این کشور را از سیاست های رسمی اتحادیه اروپا جدا کرده است و به نظر من اقدام ضدایرانی اخیر نیز نشأت گرفته و دنباله رو همین سیاست ها است. ضمن اینکه باید توجه داشت که اقدامشان علیه ایران یکجانبه صورت گرفت و کشوری از آنان حمایت نکرد. حتی اسپانیا به خاطر تجاوز به آب هایش انگلیس را تهدید به شکایت کرد. برای جمع بندی باید بگویم این اقدامی یکجانبه از سوی انگلیس بود که با سیاست ها و مواضع کشورهای اروپایی در قبال ایران هیچ ارتباطی ندارد.

ارزیابی شما از راهبرد برجامی ایران چیست؟ آیا اقدام تهران در برابر غرب صحیح و مناسب است؟
ما در مسیر درستی قرار داریم و باید توازن را در توافق هسته ای حفظ کنیم و نشان دهیم که ایران نمی تواند توافقی چندجانبه و بین المللی را به صورت یکجانبه ادامه دهد. در عین حال ما باید ابتکار عمل های دیپلماتیک را برای خارج شدن از وضعیت تنش آفرین موجود را در نظر بگیریم. اگر چه آمریکا سیاست های یکجانبه و قلدرمابانه ای را در پیش گرفته است ولی ایران باید تمام راه های ممکن را در جهت پیدا کردن راه حل های متناسب و عادی شدن وضعیت کنونی را مدنظر داشته باشد. ایران این اقدامات را می تواند با کشورهای اروپایی به همراه چین و روسیه انجام دهد. همچنین باید نشان دهیم که ضمن داشتن مقاومت از انعطاف لازم دیپلماتیک هم برخوردار هستیم. ترکیبی از این مقاومت و انعطاف است که می تواند ایران را از برخورد نظامی احتمالی در آینده دور نگه دارد و درهای دیپلماسی را به روی ابتکارهای جدید باز نگه دارد.

۳۱۰ ۵۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1277492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 42
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    76 21
    ایران کار بزرگی کرد سقف انرژی هسته ایی را سولاخ کرد
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      45 5
      دنیای پیشرفته که به همان همان چند کشور صنعتی و ابرقدرت های جهان و عضو دائمی شورای امنیت و دارنده حق وتو محدود می شود با داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای و یا غنی سازی محدود و صلح آمیز برای تولید سوخت هسته ای نیروگاههای برق و یا پیشران های هسته ای و یا تولید رادیو داروها توسط کشورهایی که در سطح منطقه پیرامون خود و یا جهان ماجراجویی و حاشیه سازی نمی کنند و امنیت منطقه و جهان را به مخاطره نمی اندازند مخالفتی ندارد .
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      15 8
      آقای شمس تبریزی در پاسخ به متن سؤالات شما بطور خلاصه می توان گفت غنی سازی اورانیوم با غنای بالای 5% یا تولید آب سنگین به بیش از نیاز صنایع غیرنظامی در واقع اهرم فشاری است علیه قدرتهای جهانی که مانع صادرات و واردات کالاها و خدمات مورد نیاز و ورود ارز استحصال شده از صادرات به کشورمان نشوند وگرنه در مقام قیاس هزینه های تولید سوخت هسته ای نسبت به واردات آن با توجه به اینکه هنوز یک نیروگاه برق در کشور احداث شده و سوخت آنهم بنا به ملاحظاتی توسط کشور سازنده تأمین و تفاله سوخت هم از کشور خارج می گردد نه تنها توجیه اقتصادی ندارد بلکه این پیام را به طرف مقابل مخابره می کند ممکن است غنی سازی اورانیوم یا تولید آب سنگین استفاده دوگانه هم پیدا کند .
    • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      18 10
      این غنی سازی الان کاربردش چی هست که هی بایست بهانه بدیم دست کشورهایی که مدام دنبال بهانه هستند. ایشالا نه آمریکا نه اروپا نه اونا که در داخل نگذاشتن درست زندگی کنیم نسازه. تا چشم باز کردیم شد 35 سالمون بدون زندگی همیشه استرس و ...
    • شمس تبریزی IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      6 15
      برادر یا خواهر گرامی، سوال من اینه که چرا هزینه تولید اورانیوم غنی شده در اینجا بالاتره؟ یه قسمتی از آن بر میگرده به ضعف فناوری ما. این سانتریفیوژهای فعلی در قمایسه با انرژی ای که مصرف میکنن قدرت غنی سازی پایینی دارن. چاره ای هم نداشتیم جز اینکه از همین مرحله با تمام نقایص اش شروع کنیم. سانتریفیوژهای آمریکا در سال 1961 قدرت غنی سازی معادل 0.4 سو در سال داشتن. 1961 زمان دور و درازی نیست و اونها هم از پایین شروع کردن و حالا سانتریفیوژ با قدرت 330 سو دارن. اینهایی که هزینه را بهانه میکنن سرمایه گذاری در حوزه علوم و فناوری سرشان نمیشه. نکاه هم کنی میبینی همینهایی هستن که به اصطلاح علوم انسانی خوندن. بحث کمبود اورانیوم داخلی هم که گاهی اوقات ازش صحبت میشه چیزی است که میتوانیم حلش کنیم. حکومت باید بیاد پای کار. خودم براتون هرچقدر اورانیوم بخواهید از آفریقا وارد میکنم. غصه اش را نخورید.
    • شمس تبریزی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      3 11
      شما میگویید از غنی سازی بالای 5 درصد به عنوان اهرم فشار داریم استفاده میکنیم. یه چیزی به شما بگم. اصلا این بحث نیروگاه اتمی و برق را بریز دور. برای من الان مهم اینه که برسیم به ساخت سانتریفیوژ با قدرت 300 سو. 500 تا از این سانتریفیوژها سوخت یه سال نیروگاه 1000 مکاواتی را تامین میکنه. اما راستش تامین سوختش هم برای من مهم نیست. اینکه بتونیم همچین سانتریفیوژهایی بسازیم یک انقلاب در عرصه صنایع برای ما درست میکنه. سازمان انرژی اتمی زور پشت سرش نیست و داره سلانه سلانه راه میره. مدیریت این مجموعه باید مثل مدیریت پروژه موشکی و سایر تسلیحات باشه که توی 20 سال کلی کار انجام بده.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      6 3
      جناب شمس ديگه سياست انصر و من الرعب شما براي داخل و خارج نخ نما شده و همه ميدانند طبل تو خالي هستيد و حراف
    • شمس تبریزی IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      2 1
      دوست عزیز، کجای حرف من بوی النصر بالرعب میداد؟ سانتریفیوژ پیشرفته برای ساخت بمب نخواستم. اورانیوم مورد نیاز بمب را با همین 5060 سانتریفیوژی که الان داریم هم میشه انجام داد. در ضمن سوادم برای حرافی کردن کمه. میدانم یه مهندس هسته ای خیلی حرفها برای گفتن به شما و اقناع کردن تان داره. متاسفانه من اطلاعاتی ندارم. فقط میتونم بگم ما در حوزه هسته ای خیلی عقبیم. سازمان انرژی اتمی روی مطالعات همجوشی هسته ای سرمایه گذاری کرده؟ چقدر روی آن کار میکنه. یه طوری جا انداختن که انگار هر کی هسته ای میخونه میخواد بمب بسازه. فلان استاد دانشگاه شریف میگفت بله الان دنیا روی همجوشی هسته ای برای تولید انرژی کار میکنه و شکافت هسته ای قدیمی شده. خب ایشان داره ادرس غلط میده. ازش بپرسید خود شما چقدر با مقامات در این مورد صحبت کردی؟ هیچ فقط بلوف و یکی سری اظهار نظرها که بیشتر کارکرد سیاسی داره تا علمی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    21 77
    برجام که 20 دقیقه ای در مجلس تصویب به میشه همین،
  • شمس تبریزی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    65 27
    یه سوالی برای من پیش اومده. تا پیش از این تبلیغ میشد که برجام نیازهای فنی ما را جواب میده. حالا آقایان میگن سوخت نیروگاه بوشهر غنی سازی 5 درصد نیاز داره. پس این غنی سازی 3.67 درصد به چه دردی میخورد؟ سوخت بوشهر را که تامین نمیکرد. سوخت راکتور تهران را هم که تامین نمیکرد. فقط یه غنی سازی ویترینی بود؟ ثانیا آقای روحانی گفت تا هر مقدار که نیاز داشته باشیم غنی سازی میکنیم. عرض بنده اینه که چطور یهویی تو این 60 روزه شما نیاز پیدا کردید و قبلا نیاز نداشتید؟ سوال اینه اگه به غنی سازی بالاتر نیاز داشتید پس چرا در برجام کوتاه آمدید و به ما حقیقت را نگفتید؟ اگر هم نیاز ندارید چرا میخواهید غنی سازی بالاتر داشته باشید؟
    • امیر IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      54 44
      سوال من اینه که تو کار و زندگی نداری همه جا نظر میدی؟
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      36 30
      سوخت نیروگاه بوشهر رو برادران روس تامین میکنن.برجام هم نبود باز اونا تامین میکردن.شما خودتون رو میزنی به اون راه.اگر قرار بود برجام باشه و ایران هم هرکاری که خواست بکنه که دیگه برجام معنی نداشت.قرار بود برجام برای مدت معینی فعالیت هسته ای ایران ر کنترل بکنه بدون اینکه متوقفش بکنه نه اینکه ایران هرچی خواست غنی کنه یا بسازه.فرضا سوخت راکتور تهران 20 درصد هست و از بیرون تامین میشه حالا بگیم پس برجام به چه دردی خورد؟شما کلا خودتون رو زدین به اون راه.کوتاه اومدی و به ما نگفتیدی در کار نبود.همون زمان مشخص بود همه چیز.شما از علم هسته ای سر در نمیاری میگی غنی سازی ویترینی.اما مهم علم هسته ای هست نه داشتن انبار اورانیوم غنی شده.ولی وقتی یکی چیزی رو نمیدونه و خودش رو دانا قلمداد کنه هرچی هم بگیم آب در هاون کوبیدن هست.
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      23 24
      سوال شما برمیگرده به عدم اطلاعتون از انرژی هسته ای. اگر به جای دانا فرض کردن خودتون سعی میکردین برین دنبال جواب همه جا حق به جانب نظر نمیدادین. خلاصه میگم در انرژی هسته ای مهم میزان غنی کردن نیست بلکه خود عمل غنی سازی هست که در برجام ایران اجازه این کار رو داشت. لذا همین اورانیوم 3.67 درصدی که شما بهش میگین ویترینی پایه غنی سازی بالاتر هست و شما هر وقت اراده کنین میتونین خلوص این رو به هر میزان که میخواین بالا ببرین. حالا چه 5 باشه چه 20
    • جواب AU ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      20 13
      سوال شما برمیگرده به عدم اطلاعتون از انرژی هسته ای. اگر به جای دانا فرض کردن خودتون سعی میکردین برین دنبال جواب همه جا حق به جانب نظر نمیدادین. خلاصه میگم در انرژی هسته ای مهم میزان غنی کردن نیست بلکه خود عمل غنی سازی هست که در برجام ایران اجازه این کار رو داشت. لذا همین اورانیوم 3.67 درصدی که شما بهش میگین ویترینی پایه غنی سازی بالاتر هست و شما هر وقت اراده کنین میتونین خلوص این رو به هر میزان که میخواین بالا ببرین. حالا چه 5 باشه چه 20
    • NL ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      17 12
      چقد شماها ساده هستید، این اقا یا خانم شمس داره همتون رو تخلیه اطلاعاتی میکنه بدونه که کی چقد از اصرار مملکتی خبر داره ، گولشو نخورید
    • شمس تبریزی IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      11 13
      سلام بر استاد مهندسی هسته ای. آقای دکتر سوالی از محضر مبارک داشتم. میشه بفرمایید گاز اورانیوم را که داخل سانتریفیوژ تزریق میکنن اورانیوم 238 و 235 از کجای سانتریفیوژ خارج میشن؟ کدام از بالا و کدام از پایین و به چه علت؟ یه دوستی هم اون پایین نوشته من اومدم کاربران خبرآنلاین را تخلیه اطلاعاتی کنم. به ایشان عرض میکنم که نیازی به تخلیه اطلاعاتی دوستان ندارم. کافیه بی بی سی، وی او ای و من و تو را گوش کنم تا متوجه شوم شما چقدر اطلاعات دارید. به امیر خان عزیز هم عرض میکنم والله بالله کار و زندگی دارم اما وقتی میبینم شما مساله را مسعله و هراس را حراس مینویسید و بر این نوع نوشتن هم اصرار دارید، یه جورایی بهم احساس تکلیف دست میده. خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      9 2
      جناب شمس تبریزی از خواندن پیامهای شما در نظرسنجی ها و اظهارنظرهای مختلف پی بردم شخص باسواد و اهل مطالعه ای هستی و یا به تعبیر بهتر اینکه اطلاعات عمومی و دست به قلم و نگارش خوبی دارید و بزعم این حقیر شکی در آن نیست هرچند که امید است در اظهارات خود تا سر حد ممکن واقعیات را بگوئیم و قضاوتهای مغرضانه نداشته باشیم .
    • شمس تبریزی IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      13 15
      مطلب این دوستمان را دقیق نخونده بودم. الان خوندم. ایشان حرف عجیبی زده. گفته مهم غنی سازی است نه میزان آن. شما 10 تا سانتریفیوژ p1 را هم که به هم وصل کنید و مرتب محصول خروجی را به عنوان خوراک به آن مجموعه تزریق کنید بعد یه مدت میتوانید به 3.67 درصد برسید. البته زمان دقیقش را نمیتونم بگم و به شرط اینکه یه سری پارامتر ها را داشته باشم میتوانم حساب کنم. اما مهم اینه که چقدر زمان طول کشیده که شما به این میزان برسی و هزینه اش هم چقدر بوده. بنابریان اینکه بگیم به غنی سازی برسیم کافیه و میزان و زمانی که میتونیم فرضا 20 تن هگزافوراید اورانیوم را در این سطح غنی سازی کنیم اهمیتی نداره یعنی همون غنی سازی ویترینی. در سال 2008 سانتریفیوژهای AC-100 ساخته شده که در سال 330 سو قدرت غنی سازی داره. مقایسه کن با سانتریفیوژهای نسل اولی که الان تحت برجام 5060 تا داریم. این سانتریفیوژها در سال 1.2 سو قدرت غنی سازی. شما 5000 تا سانتریفیوژ زپرتی نصب کردی و خیال کردی قضیه تموم شده؟ ما هنوز راه زیادی برای دستیابی به سانتریفیوژهای پیشرفته داریم
    • شمس تبریزی IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      7 10
      یه چیز دیگه هم بگم. موضوع فقط ساخت سانتریفیوژ نیست. برای پیشرفت در این عرصه باید در فناوری خلا، ساخت کامپوزیت ها، ساخت روتور با دور بالا، الیاف کربن و ... پیشرفتهای زیادی کنیم که خود این پیشرفت ها ما را در سایر عرصه های صنایع کمک میکنه. مهندسی پلیمر مهندسی نساجی و الکترونیک و مکانیک هم باید بیان وسط و تجربه شان در این عرصه به درد عرصه های دیگر هم میخوره. خلاصه فقط ساخت سانتریفیوژ مطرح نیست. اما نیاز به این بخش به ما فشار میاره تا در قسمتهای دیگه هم راه بیفتیم
  • جلالی FR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    12 8
    بسیار عالی!
  • FR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    13 53
    درود بر غنی سازی حق مسلم ماست
    • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      110 5
      حق مسلم مردم مسکن و شغل و امنیت و تحصیل رایگان براساس قانون اساسی است .
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      3 27
      16:12 دانشجو میمیرد ذلت نمیپذیرد
    • JP ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      1 10
      مگه امنیت نداری؟ بعد از اون زمانی ک غنی سازی نمیکردیم اقتصادمون خوب بود؟؟
    • مومیایی IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      4 2
      سودش چیه؟ با اعداد و ارقام جواب بده
  • علی پارساپور IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    63 7
    وقتی این همه حساسیت نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود دارد چرا به جای سرمایه گذاری در انرژی اتمی به سمت استفاده از انرژی خورشیدی نمی رویم *کاش در ایران یک همه پرسی برگزار می‌شد و از مردم می خواستیم بگویند، که آیا با ادامه فعالیت های هسته‌ای موافقند یا نه
    • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      2 31
      این حرف شما زمانی درست بود که برنامه هسته ای این مقدار هزینه تراشی روی دستمان نمی گذاشت (حدود 1200 میلیارد دلار از ابتدای برنامه هسته ای تا به حال ضرر مستقیم و غیر مستقیم اقتصادی به کشور وارد شده) الان دیگه کنار کشیدن فایده ای نداره پس بهتره حداقل به نتیجه برسه!
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      26 23
      همه پرسی از جماعتی که میرن لوگوی پپسی روی ماه ببینن درباره موضوعی این چنینی!
    • رهگذر IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      15 18
      لطفا تز روشنفکری ندهید. هزینه ای که صرف نت و تمیزکاری و تعمیرات صفحات خورشیدی می شود به مراتب بیشتر از سودی هست که از این انرژی به دست میاد یعنی اینکه در سطح کلان مقرون به صرفه نیست که اگر عکس این بود تا الان آمریکا تمام صحرای آریزونا را با صفحات خورشیدی پوشونده بود. همین الانش هم توربین های بادی را در کشور آلمان می خواهند جمع کنند. لطفا کمتر اراجیف منوتو و voa را تکرار کنید.
  • US ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    13 15
    واقعا که ادم از دست بعضی کامنت ها گیچ میشه، ایران اگه اقدام کنه میگن چرا اقدامی نمیکنه، وقتی میکنه میان اعتراض میکنن که مردم نون شب ندارن، ایران دقیقا چی کار کنه که شماها راضی بشید؟
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۹
      0 0
      الان دیگه نمیگیم کاری بکنه راضی بشیم
  • US ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    17 22
    غیر منصفانه هست که اسرائیل پاکستان هند کره شمالی هسته ای هستند ولی برای ایران مجاز نیست. ایران باید بازدارندگیشو قوی کنه چون دشمنان ما زیاد هستند، چرا انقد غیر منصفانه درباره کشورمون کامنت میدید.
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      3 3
      چه کشورهایی رو هم الگو قرار دادید کره جنوبی نه انرژی هسته ای داره نه بمب هسته ای پیشرفت تکنولوژیش به کنار از همون تولید سریال ها و فیلم های آبدوغ خیاریش اندازه یه کشور نفت خیز درآمد کسب می کنه فرهنگشو تبلیغ می کنه و توریست جذب می کنه سطح زندگی مردمش هم با این کشورهایی که مثال زدید و مردمش کمترین سطح رفاه که سبر کردن شکمشونه هم ندارن قابل قیاس نیست الویت حکومت ها ساخت زندگی در خورشان انسان برای شهروندانش هست اگر وسیله ای نتوانست این هدف رو برآورده کنه مفت هم نمی ارزه
    • علی پارساپور IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      2 8
      بله هسته ای هستند و همزمان با فناوری هسته ای در صنایع دیگر مثل خودروسازی نیز پیشرفت دارند برخلاف ما به استثنای کره ی شمالی که اوضاش خرابه
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    14 1
    ایران: صبر ایوب زمان صبر منه .... خونه بی تو خونه نیست قبر منه...
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    13 30
    اسرائیل بمب داره ، امروز نتانیاهو ایران رو تهدید کرده ما باید قوی باشیم حتی اگه لازمه باید به سلاح هسته ای هم داشته باشیم.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    9 3
    ایران داره گام 20 درصد رو میره
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    13 5
    شما سوال نکن فقط دنبال تخلیه اطلاعات هستی
  • GB ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    13 17
    ایران هیچ راهی نداره جز دستیابی کامل به هسته ای .اگر محقق شود همه جهان در مقابل ایران عقب نشینی میکند و تمام تحریمها برداشته یا بی اثر میشوند. الان با اینکه روس حمله نظامی به اوکراین کرد تمام تحریمهای روسیه برداشته شده یا اصلا اجرا نمیشه. سوال اینه که واقعا ایران چه کرده که باید تحریم بشه. هیچ.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    6 1
    حالا این انرژی هسته ای چندتا لامپو روشن کرده ا
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    2 3
    از ترس داره خود زني ميكند
  • علی پارساپور IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
    3 17
    رهگذر گرامی،لطفا در گوگل سرچ کنید ظرفیت استفاده از انرژی خورشیدی در ایرتن و بعد بررسی کنید در سایر کشورها از انرژی خورشیدی چقدر استفاده می شود