حوادث جهان در روز جمعه 15 بهمن 1389:

انفجار مین در افغانستان چهار زخمی بر جای گذاشت
پلیس افغانستان روز جمعه اعلام کرد بر اثر انفجار مین در قندهار در جنوب این کشور چهار غیر نظامی زخمی شدند. واحد مرکزی خبر در این باره نوشت: به گزارش شینهوا، به گفته پلیس این مین در مسیر خودروی پلیس کار گذاشته شده بود.

 

صدای تیراندازی در فرودگاهی در جنوب شرقی کنگو شنیده شد
سخنگوی دولت جمهوری دموکراتیگ کنگو روز جمعه از حمله افراد مسلح ناشناس به نیروهای محافظ در فرودگاه لوبومباشی در جنوب شرقی این کشور خبر داد. لامبرت منده گفت حوالی ساعت چهار بامداد امروز به وقت محلی صدای تیراندازی در این فرودگاه حدود دوازده کیلومتری منطقه کاتانگا شنیده شد. وی افزود ما سعی کردیم گروه مسلحی را که به نیروهای محافظ فرودگاه حمله کرده بودند شناسایی کنیم. یکی از منابع این فرودگاه بدون اشاره به جزییات بیشتر گفت به نظر می رسد مهاجمان عضو گروهی از جدایی طلبان باشند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از کینشازا ، منطقه کاتانگا ، منطقه ای معدن خیز به شمار می رود که حدود سی درصد کبالت جهان و ده درصد ذخایر مس، طلا، اورانیوم و قلع را در خود جای داده است.

 

تعداد تلفات انفجارهای ترکیه به دوازده نفر رسید
شبکه تلویزیونی بی بی سی لحظاتی پیش اعلام کرد در دو انفجار در دو کارخانه در ترکیه دوازده نفر کشته شدند. انفجار نخست در یک کارخانه تولید برق در انکارا پایتخت ترکیه رخ داد که باعث فرو ریختن یک ساختمان دو طبقه شد. انفجار دوم یک ساعت بعد در یک کارخانه تولید رنگ صنعتی اتفاق افتاد. انفجارهای آنکارا دوازده کشته و دهها زخمی برجای گذاشت و تلاش برای نجات ده کارگر محبوس شده نیز ادامه دارد. تحقیقات اولیه حاکی است هر دو انفجار ناشی از نشت گاز بوده است.

 


به گل نشستن 82 نهنگ در سواحل نیوزیلند
هشتاد و دو نهنگ در یکی از سواحل دور افتاده " گلدن بی " در شمال جزیره جنوبی نیوزیلند به گل نشستند. به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آلمان؛ تریش گرانت سخنگوی وزارت حفاظت از منابع طبیعی نیوزیلند گفت: برای کمک به این نهنگها باید تا فردا صبر کرد تا جریان جزر و مد بعدی روی می دهد، بتوان نهنگها را نجات داد. بیش از یکصد نفر از امدادگران این وزارتخانه و داوطلبان در ساحل پاپونگا پوینت حضور یافتند و تلاش دارند نهنگها را در مقابل نور شدید آفتاب خنک نگه دارند. بیش از یکصد نهنگ که شش سال قبل در همین ساحل به گل نشسته بودند به طور موفقیت آمیز به دریا بازگردانده شدند.

 


طوفان خسارت شدیدی به زمینهای کشاورزی استرالیا وارد کرد
طوفان و بارش شدید باران در استرالیا هشتصد میلیون دلار به زمینهای کشاورزی این کشور خسارت وارد کرد. با بروز این حوادث در عرض شش هفته گذشته در استرالیا و جاری شدن سیل در مزارع کشت نیشکر و موز، میزان خسارت وارد آمده به زمینهای کشاورزی ایالت کویینزلند این کشور به یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار استرالیا رسید. در حالیکه سیل در ایالت کویینزلند استرالیا همچنان ادامه دارد و صادرات زغال سنگ این ایالت دو میلیارد و پانصد میلیون دلار استرالیا کاهش یافته است طوفان نیز روز پنجشنبه شمال آن را درنوردید.
پنج سال پس از طوفان شدید لاری که نزدیک به یک میلیارد دلار به مزارع کشاورزی منطقه اینسفیل استرالیا خسارت وارد کرد طوفان هم اکنون در این منطقه جریان دارد و به مزارع موز خسارت وارد کرده است.
حدود بیست درصد زمینهای کشت نیشکر در این منطقه بر اثر طوفان نابود شده است و جبران خسارت ناشی از آن سالها به طول خواهد انجامید. به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، استرالیا سومین صادرکننده بزرگ شکر در جهان محسوب می شود و سالانه حدود هشتاد و پنج درصد شکر تولیدی خود را به بازارهای آسیا از جمله ژاپن، چین و کره با ارزش نزدیک به دو میلیارد دلار استرالیا صادر می کند.

 

 

4 کشته و 2 زخمی در سه انفجار در رمادی عراق
یک منبع پلیس عراق از وقوع سه انفجار در مناطقی از شهر رمادی و کشته شدن چهار غیر نظامی و زخمی شدن دو مامور پلیس خبر داد. این منبع تصریح کرد ، بمبی پنجشنبه شب در یک خودروی غیر نظامی نزدیک خیابان أطباء منفجر شد و در پی ورود نیروهای پلیس به محل انفجار یک عامل انتحاری کمربند انفجاری خود را در میان جمعی از غیر نظامیان و نیروهای پلیس منفجرکرد که طبق نخستین گزارش، چهار غیر نظامی کشته و دو مامور پلیس زخمی شدند. این منبع افزود، سومین انفجار در منطقه الجمعیه و الصفویه نزدیک بیمارستان دولتی رمادی روی داد اما ماهیت آن مشخص نشده است. شهر رمادی مرکز استان الانبار و در یکصد و ده کیلومتری غرب بغداد واقع است. به گزارش پایگاه اینترنتی خبرگزاری اصوات العراق از بغداد، نیروهای پلیس همچنین دو جسد ناشناس را در میان زباله ها در شهرک صدر بغداد و در خانه ای متروکه در منطقه کاظمیه در شمال بغداد کشف کردند.

 

درگیری بین دو گروه مسلح در میانمار با یک کشته 
مقامات میانمار روز جمعه اعلام کردند تبادل آتش میان دو گروه مسلح در کیاایکماراو Kyaikmaraw در استان مون Mon در جنوب شرقی این کشور موجب کشته شدن یک روستایی شد. این درگیری در زمینهای کشاورزی بین یک گروه متلاشی شده مون و یک گروه جدید به رهبری با کیاوBa Kyaw رخ داد. بر اساس این گزارش، ‌هنوز کاملاً مشخص نشده که چه تعداد از شورشیان از هر دو گروه در این درگیری کشته و یا زخمی شده اند. مقامات دولتی میانمار به شدت اعضای این دو گروه را تحت تعقیب قرار داده اند.
56181

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127797

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =