اعتراض انجمن بازیگران خانه تئاتر به توقیف «عاشقانه‌های خیابان»

انجمن بازیگران خانه تئاتر با محکوم کردن توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان»، توقیف، تهدید و محدودیت را از امور روزمره تئاتر دانست و تاکید کرد که هیچکس پاسخگوی امنیت حرفه ای و روانی گروهی که با کار نمایش اجرا می‌کنند، نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انجمن بازیگران خانه تئاتر در اعتراض به توقیف نمایش «عاشقانه‌های خیابان» به کارگردانی شهرام گیل‌آبادی و با بازی سیما تیرانداز، الهام پاوه‌نژاد، ژاله صامتی و رضا یزدانی، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

متن بیانیه انجمن به این شرح است: «توقیف و تهدید و محدودیت، دیگر از امور روزمره تئاتر شده است و در این میان کسی پاسخگوی امنیت حرفه‌ای و روانی گروهی که با کاری جانفرسا نمایشی را اجرا می‌کنند نیست. در شرایط دشوار و پراضطراب کنونی که به صحنه بردن یک نمایش خود جسارت و همتی بیش از پیش می‌طلبد، توقیف هر نمایش نه تنها باعث خسارت اقتصادی، بلکه لطمات روحی به بازیگران و کارگردان و عوامل نمایش می‌شود.

دم به دم دایره حیات تئاتر محدودتر می‌شود. فشارهای بیرونی که در ابتدا با حملات رسانه‌ای آغاز می‌شود، به تحمیل نظرات به مسئولان محتاط تئاتر منجر و دست آخر حتا با دخالت مستقیم نهادهای غیرمسوول مواجه می‌شود.

و به تازگی بهانه بدیعی نیز برساخته شده است و آن عدم تطابق اجرا با تصاویر ضبط شده بازبینی است. گویی مدیران مربوطه نمی‌دانند (و شاید می‌دانند) که تئاتر موجودی زنده است و تفاوت اجرای هر روز با روز دیگر از ویژگی‌های هنر نمایش است. در این میان تکلیف نمایش‌های تعاملی چه می‌شود؟ با چنین محافظه‌کاری تحمیلی تکلیف خلاقیت زنده تئاتر چه می‌شود؟

انجمن بازیگران خانه تئاتر ضمن اعتراض به توقیف و محدودیت و ممیزی رو به گسترش در حوزه تئاتر، موارد زیر را خواستار است:

قطع فشار نهادهای غیرمسوول بر تئاتر،

حمایت مسوولان مربوطه از کلیه نمایش‌های درحال اجرا و فعالان تئاتر،

پایان دادن به توقیف نمایش‌های دارای مجوز،

نشست مسوولان اداره کل هنرهای نمایشی با هیات مدیره خانه تئاتر برای یافتن راهی برای برون‌رفت از وضعیت کنونی توقیف و سانسور تئاتر.»

اجرای نمایش «عاشقانه‌های خیابان» از روز دوشنبه ۱۷ تیر متوقف شد، اداره کل هنرهای نمایشی علت این تصمیم را تخطی از نسخه بازبینی شده اعلام و تاکید کرد اجرای این نمایش منوط به انجام اصلاحات است. شهرام گیل‌آبادی کارگردان نمایش در گفت‌وگو با خبرآنلاین، اما فهم نادرست برخی از مسایل اجتماعی را عامل توقف اجرای «عاشقانه های خیابان» دانسته بود.

این در حالی است که روابط عمومی نمایش تخطی از نسخه بازبینی شده نمایش را تکذیب و توقف نمایش را محکوم کرده است، با این حال، آن‌طور که از اخبار پیداست مجوز اجرای این نمایش لغو شده است.

۲۵۸۲۴۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1278296

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =