۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۶

علی خاکساری

طرح توسعه داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو از دو منظر زیرساخت و مدیریت اقتصادی قابل تامل است.در تمام زمینه های اقتصادی با سرمایه گذاری مناسب زیر ساخت ها مهیا و فراهم می شود و با توجه به این امر، می توان چنین موفقیتی را متصور شد.

برای پرداختن به این موضوع باید برای آن توجیه اقتصادی ارائه کرد. با این تصور و با توجه به اینکه مهندسین ما پتانسیل انجام این کار را دارند، اگر سرمایه گذاری و حمایت های مناسب انجام شود می توانیم طرح توسعه داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو را با موفقیت به انجام برسانیم.

اما واقعیت امر این است که ارائه دهندگان این تئوری می دانند که از نظر مدیریتی امکان رسیدن به این نقطه وجود ندارد، زیرا این افراد نه به فکر حقوق مصرف کننده و نه به فکر منافع کشور هستند، بلکه به دنبال وام ها و تسهیلاتی هستند که با مطرح شدن موضوعات این چنینی می توانند دریافت کنند.

بسیاری از مدیران در بدنه صنعت، و در مجموعه هایی مانند ایران خودرو و سایپا خود دارای شرکت های قطعه سازی هستند و می خواهند با مطرح کردن چنین مسایلی سود خود را تضمین کنند، چرا که این افراد می دانند پس از مدت زمانی طرح توسعه داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو به فراموشی سپرده می شود و تا آن زمان آنها با بهره گیری از تسهیلات و وام های دولتی به منافع خود رسیده اند.

در هیچ کجای دنیا اصراری بر این نیست که در همه زمینه ها به خودکفایی برسیم و همه چیز را خودمان تولید کنیم و سال ها است که این فرضیه ها با شکست روبرو شده است.

نکته مهم این است که قطعات مورد نیاز را از کجا تهیه کنیم که پایین ترین قیمت و بالاترین میزان کیفیت را داشته باشند. ، با توجه به اینکه محصولات تولیدکنندگان ما از نظر قیمت و کیفیت قابل رقابت با کالاهای تولیدی کشورهای دیگر نیستند اصولا طرح توسعه داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو به ضرر مصرف کننده نهایی خواهد بود.

بنابراین در صورت اجرای چنین طرحی دولت نباید وارد آن شود. ورود دولت به این کار یعنی شکست و با قاطعیت عنوان می کنم که اگر قرار است این طرح با حمایت دولت به جایی برسد، تنها یک مقصد برای آن می توان متصور بود و آن شکست کامل طرح است. قبل از اجرای این طرح عده ای شروع به تبلیغات کرده و خواستار حضور دولت در اجرای این برنامه شده و حمایت از سرمایه گذاری و اخذ تسهیلات را مطرح کرده اند، اما تجربه ثابت کرده هر زمانی که دولت در طرح های خودروسازی ورود کرده آن طرح ها با شکست روبرو شده اند چرا که افراد ذینفع با دادن چنین شعارهایی برخی امتیازات و تسهیلات از دولت دریافت کرده و بعد از مدتی به بهانه های مختلف ادامه کار را غیرممکن دانسته اند.

در نهایت هم قطعات چینی با بسته بندی و برند ایرانی به اسم خودکفایی به خودروساز تحویل خواهد شد و خودروساز هم با علم به این موضوع تنها به دلیل ادعاهای خود و حمایت از تولیدکننده داخلی تن به این امر می دهد و در نهایت این مردم هستند که با جان خود تاوان تولید یک خودرو بی کیفیت را می دهند.

قطعه سازان ما نمی توانند در یک بازار رقابتی حرف چندانی برای گفتن داشته باشند چرا که یا مجبورند کالایی بی کیفیت با قیمت پایین تولید کنند و یا با انتخاب کیفیت قید قیمت را بزنند که در هر دو صورت بازی را خواهند باخت.بنابراین اگر بخواهیم طرح توسعه داخلی سازی قطعات وارداتی خودرو با موفقیت همراه باشد باید به دست بخش خصوصی واقعی سپرده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    0 0
    شرکت بنز سفارش مانیتور های داخل خودروهایش دا به ال جی کره می دهد گیربکس تحت لیسانس در جای دیگر تولید همین طور بقیه قطعات.
  • عباس - همدان IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    0 0
    ما ایرانی هستیم کار نشد نداره این یارو فقط داره فاز منفی میده من مطمئن هستم که تو خودروسازی هم وارد بشم مثل انرژی هستهای مثل سلول های بنیادین و هوا فضا و ...به موفقیت می رسیم فقط کافی که بخواهیم و پشت کار داشته باشیم پشت کار پشت کار پشت کار
  • بدون نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۶
    0 0
    چه خودكفايي از اين بهتر كه بعد از اين همه سال توليد پژو 405 و پارس هنوز گيربكس اين ماشين ها مشكل دارند 17000000 تومان بدي برا ماشين عهد چكش اونم با عيب ملت ايران فقط تاوان سود جويي خودرو سازان داخلي را ميدهند