گزارشی مستند از انحصار تاریخی در بازار سواری، دو دیفرانسیل و وانت

رسول شقاقی: بررسی آمار تولید انواع خودرو در کشور از ابتدای سال 1347 تا پایان 9 ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد رکوردهای عجیبی از تولید برجای مانده است. رکوردهایی که در کمتر بازاری می‌توان نمونه آن را یافت از جمله آنکه 87.5 درصد از کل تولید سواری فقط به پنج خانواده پیکان، پراید، پژو405، پژو206 و سمند تعلق دارد که در این میان سمند با 677 هزار و 763 دستگاه کمترین است. این آمار در وانت‌ها و دودیفرانسیل‌ها نیز نشان می‌دهد علاوه بر انحصار شدید که منجر به عدم ورود خودروهای جدید در تیراژ بالا شده، نوعی تقسیم بازار نیز دیده می‌شود.  

سواری‌ها

خانواده پراید از قبیل نسیم، صبا و مدل‌های دیگر با رکورد 3 میلیون و 615 هزار و 401  دستگاه حدود یک میلیون اختلاف با رتبه بعدی دارد و البته به تنهایی 33.65 درصد از تاریخ سواری سازی را به خود اختصاص داده است.

از سال 1347 تا پایان 9 ماهه اول امسال، 10 میلیون و 744 هزار و 539 دستگاه سواری در کشور تولید شده است. از این تعداد پس از پراید بیشترین آمار تولید به خانواده 405 شامل انواع 405، روآ، آردی، استیشن و پارس با عدد حیرت آور 2 میلیون و 295 هزار و 266 دستگاه تعلق دارد. پژو405 از سال 69 وارد خط تولید شد و تحولی اساسی در صنایع خودرو و قطعه سازی ایجاد کرد اما در همان سطح تا به امروز مانده است.

مقام سوم این جدول به پیکان عزیز و پیشکسوت تعلق دارد که در تمام سال‌های تولید به تیراژ 2 میلیون و 62 هزار و 611 دستگاه رسید و در سال 84 راهی موزه شد. وانت این خودرو همچنان تولید می‌شود که به آن اشاره خواهد شد.

خانواده 206 که همچنان محبوبند و در بازاری کاملا انحصاری رقیب ندارند تا امروز 752 هزار و 14 دستگاه فروخته‌اند و از سمند ملی که 677 هزار و 763 دستگاه تولید شده، جلوترند.

ژیان نیز که در سال 61 با تولید دو دستگاه، به سرانجام کار رسید، رکورد قابل توجه 123 هزار و 59 دستگاهی دارد که در آن دوره کم از پراید نبود. اما اوضاع در گذشته آن قدر هم بد نبود چنانچه شورلت نوا با 13110، بیوک با 10709، کادیلاک با 2005 و شورلت اپل با 18859 دستگاه تا سال‌های 67 و 68 همچنان تولید می‌شدند.

همچنین می‌توان به دوو ‌سی‌یلو اشاره کرد. این سواری محبوب 50 هزار و 166 دستگاه تولید شد و در شرایطی که می‌توانست رقیب سرسخت ایران خودرو و سایپا شود به دلیل واگذاری سهام دوو کره به جنرال موتورز آمریکایی از خط خارج شد تا خیال رقبای دولتی راحت شود. شاید بتوان ورنا و آوانته را جایگزین این خودور دانست که اولی با 17560 دستگاه و دومی با 7969 دستگاه همچنان به تولید محدود ادامه می‌دهند.

در این مدت خودروهایی نزدیک به این دوره که در حال تولید بوده و یا به تازگی از خط خارج شده‌اند توانسته‌اند بخشی از آمار را به خود اختصاص دهند گرچه هیچ یک حتی به تیراژ 100 هزار دستگاهی نرسیده است. ماکسیما 23493 دستگاه، مگان 11317، ریو 90846 مزدا شامل مزدا 323 و مزدا3 در مجموع 43823 دستگاه تولید شده‌اند.

در پایان این گروه باید به سه خودرو سپند، رنو5 و PK اشاره کرد که گرچه تولید نمی‌شوند ولی رکورد قابل توجه 251 هزار و 476 دستگاهی از آن خود کرده‌اند. PK  گرچه یادآور رنو5 بود اما از قوای محرکه پراید سود می‌برد.

دو دیفرانسیل‌ها

در تمام سال‌های صنایع خودروسازی کشور 294 هزار و 239 دستگاه خودرو دو دیفرانسیل تولید شده است. در این بخش پارس خودرو تاریخ درخشانی از خود به جا گذارده و در کارنامه آن جیپ صحرا (11898 دستگاه)، وانت سیمرغ (23306 دستگاه)، جیپ استیشن آهو (17588 دستگاه)، جیپ شهباز کالسکه‌ای (17474 دستگاه)، جیپ شهباز کروکی (10570 دستگاه) و نیسان رونیز (10547 دستگاه) حضور دارند اما مهمترین خودرو این گروه پاترول افسانه‌ای است که خریداران آن صف می‌کشیدند و حتی حاضر بودند خودرو را بدون چرخ‌هایش تحویل بگیرند! پاترول 61552 دستگاه تولید شد و اثر بزرگی در بازار بوجود آورد.

در این گروه، خودروسازی مرتب نیز سابقه خوبی دارد. سواری پاژن (57370 دستگاه)، وانت نیم تن پاژن (14073) و وانت پاژن (11511) آخرین آمار تولید هستند. مرتب البته دیگر در روزهای اوج نیست.

اما این گروه علی رغم سابقه درخشان‌تر نسبت به گروه سواری و وانت، در چند سال اخیر شرایط ناامیدکننده داشته چنانچه از ابتدای سال جاری تا پایان نه ماه اول 11164 خودرو دو دیفرانسیل تولید شده که از این مقدار 10493 دستگاه به سه گروه سوزوکی (3615)، پیکاب پارس خودرو (3128) و وانت کاپرا بهمن (3750) تعلق دارد. این نسبت انحصاری در چند سال اخیر همیشه وجود داشته است.

وانت‌ها

این بخش از آمار باعث تاسف بیشتری است. بازاری کاملا انحصاری با بدترین تولیدات در تمامی سال‌های خودروسازی. تولیدات این بخش تکنولوژی برابر با اولین سال‌های خودروساز شدن دارد و همچنان با تیراژ بالا ادامه می‌دهد. 99.7 درصد از این تولیدات به سه گروه پیکان وانت، وانت نیسان زامیاد و مزداهای گروه بهمن تعلق دارد.

در 40 سال گذشته یک میلیون و 910 هزار و 335 دستگاه وانت تولید شده که از این تعداد پیکان وانت با 879419 دستگاه بیشترین تولید را دارد. وانت مشهور زامیاد که معمولا به رنگ آبی است 727288 دستگاه تولید داشته و انواع مزدا 1000، 1600، 1800، 2000 و دو کابین بهمن 298135 دستگاه تولید شده است. در سال‌های گذشته دیار خودرو نیز به تعداد محدود وانت تولید کرده است. همچنین زامیاد با تغییر بدنه وانت شوکا را عرضه کرده که مورد استقبال قرار نگرفته است.

سواری (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه

ردیف

تعداد کل

آمار تولید

خودرو

10,744,539

3615401

خانواده پراید

1

2062611

پیکان

2

1131960

پژو 405

3

489808

پژو پارس

4

670811

آردی و روآ

5

677763

خانواده سمند

6

752014

خانواده 206

7

251476

رنو5،سپند و پی کی

8

123059

ژیان

9

درصد از کل تولید سواری  با تیراژ بالای 100 هزار دستگاه:  91 درصد

دو دیفرانسیل (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه

ردیف

تعداد کل

آمار تولید

خودرو

294,239

61552

نیسان پاترول

1

57530

جیپ صحرا، شهباز و آهو

2

82934

انواع پاژن

3

10547

رونیز

4

23306

وانت سیمرغ

5

14504

سوزوکی

6

28837

پیکاپ پارس خودرو

7

4291

کاپرا بهمن

8

هم اینک از این تعداد فقط سوزوکی، پیکاپ و کاپرا تولید می شود.

دو دیفرانسیل (از سال 47 تا پایان 9 ماهه امسال) - دستگاه

ردیف

تعداد کل

آمار تولید

خودرو

1,910,335

879419

پیکان وانت

1

727288

وانت نیسان زامیاد

2

298135

خانواده وانت مزدا

3

درصد از کل تولید وانت:  99.7 درصد

کد خبر 127873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    4 0
    خوبه دیگه به پژو حال دادن امار فروششو بردن بالا.بدون هیچ سرمایه گذاری بدون هیچ انتقال تکنولوژی.هیچ استفاده ای هم نکردن
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    4 1
    مطمئونن این تعرفه ها بنفع پزو تموم شده چون میگه وقتی این ماشین دارن می سازن میدهند دست ملتشون بازار انحصاریه فقط می سازن می فروشن چرا تکنولوژی روز بده به ایران
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    4 0
    کسانی که ادعا می کنند در عوض حذف تعرفه باید نرخ ارز به خاطر نرخ ارز تعدیل بشود!!اولا چرا بحث خودرو پیش می اد نرخ ارز و نگران ارز می شوند؟دوم اینکه مگه ما هب نرخ واقعی حقوق می گیریم ؟دست مزد ها بر چه اساسی است؟؟نرخ واقعی
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    3 0
    یه حمد و صوره برای کسانی که این سالها در این ماشین ها کشته می شوند یا شدند بفرستید