ارزانی دسته جمعی و گرانی دو خودرو

هیراد حاتمی:خودروها به سراشیبی قیمت افتادند. یک ماه پس از اجرای هدفمندی یارانه ها و خبرهایی که تنها از رکود بازار حکایت می کرد، بالاخره بازار خودروها به کاهش قیمت تن داد. تاثیر گرانی بنزین، اثرروانی کاهش قیمت محصولات ایران خودرو و مصوبه دولت برای کاهش 100 هزار تومانی بهای خودروها، راهی به جز کاهش قیمت و افتادن در سراشیبی سقوط را برای خودروها باقی نگذاشت.

هر چند که درهفته های اخیر هر از گاهی خبری از کاهش 100 تا 150 هزار تومانی قیمت برخی خودروها به گوش می رسد و دوهفته پیش بازار خودروها به پشتوانه کاهش قیمت پراید، E1 تندر90 و پژو 207 آی هفته کاهش قیمت را در بازار خودروها رقم زده بود اما در هفته گذشته خودروهای بیشتری راه کاهش قیمت در پیش گرفتند تا بتوان این هفته را هفته افتادن خودروها به سراشیبی قیمت نام گذاری کرد.

در روزهای گذشته از 206 گرفته که در هفته های اخیر همواره ثبات قیمت را حفظ کرده بود تا تندر 90 ها و 405 همگی افت قیمت را در کارنامه معاملات خود ثبت کردند. خودروهایی که به سبب قرار داشتن در سبد محصولات ایران خودرو پس از آغاز هدفمندی یارانه ها مهر کاهش 2 تا 5 درصدی قیمت را بر پیشانی خود دیدند و تنها توانستند حدود سه هفته قیمت خود را نسبتا ثابت نگه دارند اما زیاد طولی نکشید که ارزانی در پیش گرفتند.

گفته می شود بهای پژو 405 به دلیل عدم متقاضی خرید در بازار آزاد ارزان تر از قیمت های کارخانه است، این خودرو در بازار آزاد 13 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد اما از سوی کارخانه با قیمت 13 میلیون و 750 هزار تومان با تخفیف هدفمندی یارانه ها به بازار عرضه می شود.

سایر محصولات ایران خودرو نیز کاهش قیمت های 200 تا 300 هزار تومانی را تجربه کرده اند و بر همین اساس 206 تیپ 2 با تجربه کاهش قیمت 300 هزار تومانی در این روزهای بازار حدود 13 میلیون و 700 هزار تومان قیمت داده می شود و این در حالیست که این خودرو در هفته های گذشته حتی در روزهایی که فعالان بازار از قهر خریداران خودرو خبر می دادند ثبات قیمت را حفظ کرده و رده 14 میلیونی قیمت را از آن خود کرده بود.

تیپ 6 این خودرو با حفظ ثبات قیمتی همچون هفته های گذشته 18 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد و 206 صندوق‌دار مدل V8 هم این روزها حدود 16 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می رود. همچنین V9 نیز 19 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داده می شود.

این در حالیست که تازه وارد ایران خودرو با تجربه کاهش 400 هزار تومانی قیمت در آخرین روزهای دی ماه، در روزهای گذشته ثبات قیمت یافت و جلوی کاهش قیمت خود را گرفت، این خودرو توسط فعالان بازار در مدل اتومات 20 میلیون تومان و مدل دنده ای آن 18 میلیون و 500 هزار تومان قیمت داده می شود.

خبرسازی بازار سمند در روزهای گذشته کمی بیش از سایر محصولات ایران خودرو بود. در حالی که برخی از فعالان بازار از کاهش قیمت این خودرو خبر می دهند و به مقایسه بهای کارخانه و بازار آزاد این خودرو می پردازند، برخی دیگر از فعالان بازار از ثبات قیمت این خودرو به خصوص در مدل دوگانه سوز خبر می دهند.

برخی فعالان بازار اعلام می کنند که سمند LX هم اکنون در بازار 14 میلیون و 650 هزار تومان معامله می‌شود و این در حالی است که بهای این خودرو پس از هدفمندی و با کاهش قیمت 14 میلیون و 980 هزار تومان از سوی کارخانه به بازار عرضه می شود اما آن دسته از فعالانی که از ثبات قیمت سمند خبر می دهند بهای معامله این خودرو را همچنان 14 میلیون و 900 هزار تومان اعلام می کنند.

تندر90 ها نیز این روزها از قافله کاهش قیمت عقب نیفتاده اند و کاهش 200 و 300 هزار تومانی را تجربه کرده اند. به گفته فعالان بازار آزاد، تندر90 مدل E1 با کاهش 200 هزار تومانی بهای خود این روزها 13 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش می شوند. مدل E2 این خودرو نیز 15 میلیون و 250 هزار تومان قیمت دارد که کاهش 300 هزار تومانی را در بازار خود دیده است.

گرانی میلیونی مگان دنده ای

هر چند که ایران خودرویی ها، حکایتی داغ از کاهش قیمت ها در بازار آزاد هستند اما در بازار سایر خودروها کاهش قیمت چندانی دیده نمی شود و در کنار ثبات نسبی قیمت ها، دو خودرو نیز افزایش قیمت را تجربه کرده اند. ریو با افزایش 100 هزار تومانی و مگان دنده ای با گرانی یک میلیون تومانی خود، دیگر خبرسازان بازار خودروها در این روزها هستند.   

ریو با گرانی 100 هزار تومانی بهای خود را به 14 میلیون و 400 هزار تومان رساند و در کنار آن مگان E2 دنده ای 1600 سی سی پس از افزایش یک میلیون تومانی 27 میلیون و 200 هزار تومان معامله می شود.

در بازارآزاد خودروها، پراید با تغییری که حدود دو هفته پیش در کارنامه خود ثبت کرد و کاهش 150 هزار تومانی خود، راه ثبات قیمت در پیش گرفت و همچنان هفت میلیون و 650 هزار تومانی قیمت داده می شود.

این روزها خودروهای دوگانه سوز با وجود رکودی که بر بازار حاکم است اوضاع بهتری دارند. به گفته فعالان بازار آزاد، در روزهای گذشته پژو 405 دوگانه سوز 14 میلیون و 600 هزار تومان خرید و فروش شده و پارس دوگانه نیز 18 میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشته است . سمند LX پایه گازسوز (EF7)هم با قیمت 17 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رفته و پراید دوگانه سوز نیز از 9 میلیون تا 9 میلیون و 200 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

به این ترتیب با وجود اینکه خبری از کاهش 100 هزار تومانی بهای خودروها و اجرای مصوبه دولت نیست اما به نظر می رسد تصمیم کمیته تنظیم بازار مبنی بر اجبار خودروسازان دولتی به کاهش 100 هزار تومانی قیمت ها، تاثیر روانی خود را گذاشته و در کنار تصمیمی که ایران خودرو بیش از یک ماه پیش برای کاهش 2 تا 5 درصدی قیمت محصولات خود گرفت، جو کاهش قیمت را به بازار تزریق کرد.

بر این اساس برخلاف سال های گذشته که همواره در بهمن ماه بازار خودروها تکانی می خورد و آماده بازگشت رونق می شد، اما امسال از این آمادگی بازگشت رونق خبر نخواهد بود و با این سیر نزولی قیمتی که خودروها در پیش گرفته اند و بی خریداری بازار بعید به نظر می رسد که متقاضیان خرید خودرو در روزها و هفته های آتی قدم به بازار خرید خودرو بگذارند، چرا که فعالان بازار پیش بینی می کنند که آنها صبر کنند تا آخرین تاثیرات گرانی بنزین و تصمیم برای کاهش قیمت خودروها بر بازار گذاشته شود. 

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 126901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    هنوز هم بايد قيمت ها پايين بيايد ، چون تا قيمت واقعي فاصله زيادي وجود دارد ، اميدوارم سال جديد خودرو جديد فولكس واگن با مصرف 0.9 ليتر در 100 كيلومتر به بازار بيايد ،آنوقت مفهوم افت قيمت مشخص ميشود.