وقتی چشم تنگ‌ها جای چشم آبی‌ها را گرفتند.

با توقف تولید مرسدس‌های سواری باز سایر خودروهای مونتاژی داخلی فرصتی برای عرض اندام داشتند تا بدین ترتیب مزدا3 جدید گروه بهمن در صدر کیفی ترین خودروهای داخلی قرار گرفت.

بر اساس  تازه ترین گزارش کیفی خودروهای تولید داخل، سه برند معتبر ژاپنی مزدا، نیسان و سوزوکی توانستند در این گروه بندی قرار بگیرند. در واقع جایی که چشم آبی‌ها تولیدی نداشتند چشم تنگ‌ها جای خود را در صدر جدول تثبیت کردند.

در این میان نیسان ماکسیما و سوزوکی گرندویتارا رتبه های دوم و سوم را از آن خود کردند. نکته جالب جدول کیفی خودروهای داخلی این است که هیوندا آوانته مونتاژی راین خودرو به فاصله کمی از سوزوکی ایران خودرو رتبه چهارم را از آن خود کرد.

از برند رنو هم محصولات مگان و تندر90 در رتبه‌های بین 5 تا 8 جدول جا خوش کردند.

مگان پارس خودرو در رتبه پنجم، تندر و پژو 206 ایران خودرو در رتبه ششم و هفتم و تندر90 پارس خودرو در رتبه هشتم جدول قرار گرفتند. جالب است که طی آخرین وضعیت کیفیت اعلام شده از سوی وزارت صنایع تندر90 پارس خودرو دارای سطح کیفی پایین تری نسبت به محصول تقریبا قدیمی 206 ایران خودرو ارزیابی شده است. البته فاصله نمره منفی این دو خودرو 0.3 است. 206 صندوق دار هم در رتبه نهم طبقه بندی شد.

•·        رقابت میلیمتری دو تندر

این دو خودرو حاشیه ساز ایران خودرو و پارس خودرو در چهار بخش "فنربندی، تعلیق و فرمان"، "موتور و انتقال قدرت"، "ترمز" و "تجهیزات الکتریکی" فاقد هرگونه عیبی تشخیص داده شدند. در این میان تندر90 ایران خودرو توانست در بخش تزیینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی و سیستم رنگ نسبت به محصول مشابه پارس خودرو برتری یابد. تندر90 پارس خودرو نیز در دو بخش بدنه و عدم نفوذ آب نسبت به رقیب مشابه خود برتری داشت.

در مجموع نیز تندر90 ایران خودرو با نمره کل 26.9 بالاتر از تندر90 پارس خودرو با نمره کل 28 قرار گرفت. 

در واقع از آنچه که از وضعیت نمره‌های منفی خودروهای داخلی مشخص است این است که رقابت اصلی کیفی در میان 9 خودرو ابتدایی جدول است و بعد از این خودروها سطح نمره منفی خودروهای دیگر به فاصله معناداری افزایش می‌یابد(توضیح این که هرچه نمره منفی خودروها در سطح پایین تری قرار بگیرد خودرو با کیفیت تر محسوب می‌شود)

اما دو کره‌ای دیگر رتبه های 10 و 11 جدول کیفی را به نام خود کردند. هیوندا ورنا و ریو به ترتیب نمره های کل 50 و 58.9 را کسب کردند.

•·        خوب‌ها

MVM530، سمند ایران خودرو، پژوپارس و 405 تولیدی سایت خراسان، پژو 405 ایران خودرو، MVM110 مدیران خودرو، لیفان کرمان موتور و پژو روآ سال ایران خودرو در سطح خوب قرار گرفتند.

نمره منفی این خودروها تفاوت فاحشی با خودروهای سطح خیلی خوب دارد.

پراید صبا و پراید پارس خودرو هم در سطح قابل قبول و به عنوان کم کیفیت ترین خودروهای ساخت داخل لقب گرفتند.

•·        بالاترین نمرات منفی

در مجموع MVM530 در بخش فنربندی، تعلیق و فرمان، لیفان در بخش تجهیزات الکتریکی، پژو روآ سال در بخش موتور و انتقال قدرت و تزیینات داخلی و خارجی، پراید صبا در بخش‌های ترمز، صداهای غیر عادی و نفوذ آب و پراید پارس خودرو در دو بخش بدنه و رنگ بالاترین نمره‌های کیفی را از آن خود کردند و بدترین خودرهای ساخت داخل در قسمت‌های یاد شده ارزیابی شدند.

مجموعا 21 مدل خودرو سواری از سوی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند که 11 مدل در سطح خیلی خوب، هشت مدل در سطح خوب و دو مدل در سطح قابل قبول ارزیابی کیفی شدند.

•·        وانت‌ها با 6 محصول مورد ارزیابی

همچنین شش مدل وانت نیز از سوی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند.

در این رده‌بندی وانت کاپرا صدرنشین شد و بعد از این وانت نیز وانت مزدا تک کابین، وانت دیزل زامیاد، وانت نیسان سی.ان.جی،‌ وانت مزدا دوکابین و وانت پیکان تبریز قرار گرفتند.

در گروه وانت یک خودرو صدرنشین در سطح خوب، دو خودروی بعدی در سطح قابل قبول و سه خودروی آخر در صدر حداقل قابل قبول ارزیابی شدند.

/32

کد خبر 126930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاكري IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    1 0
    مهندسين محترم فيات سي ينا را يادات رفته در چه رتبه اي قرار بدهيد؟ اين ماشين براي آمدن به بازار ايران از مشتريهاي خود 15 ميليون حدود دو سال گرفته و هنوز معلوم نيست كه آيا مي ياد يا نمي ياد؟
  • bahram IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    مزدا3 هیچ برتری نسبت به ماکسیما ندارد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    کم کیفیت یعنی چی ؟ همان لغت بی کیفیت است منتها با جنبه روانی مثبت؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    یک نظر سنجی مردمی بکنید ببینید که این خودروهایی که شما به آنها خوب و خیلی خوب میدهید، مردم هم به آنها خوب و خیلی خوب می دهند و راضی هستند؟
  • موسوی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    بنده که متشکرم از این صنعت خودرو کشور مخصوصا ایران خودرو ؟ چون ماشین سمند ef7 صفر بنده بیشتر از ده روز کار نکرد واکنون در نمایندگی سه ماهه متوقف و قابل تعمیر نمی باشد و به هر کس و ناکس نامه داده ایم کسی گوشش بدهکار نیست ....احسنت به این خودروسازی و تعهدش.ش. شاسی bf270566
  • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۱
    0 0
    باارزوی ازادی واردات بدون گمرک خودروهای خارجی وبیرون اوردن انحصارخودروهای بی کیفیت وبسیارگران داخلی ومنطقی شدن معنی قیمت بنزین ازادوخودرو ازاد
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    خودروسازان ان روزی که در ایران خودروهای روز دنیا شورولت و... مونتاژ می شد 20 سال پیش هم پژو ایران خودرو سوزوکی یا بنز مونتاژ می کرد.پارس خودرو ماکسیما و مگان محصولاتی که درزمان عرضه بروز بودند یا سایپا زانتیا به هین شکل هیچگونه استفاده از این تکنولوژی ها نکردندواردات این تکنولوژی ها خودروساز به جای پیشرفت رفت سایت تولیدی رفت (ضررده)ودر مورد تجاری ها بسوی چین!!اینم واردات با تکنولوژی بوده دیگه نخواستند استفاده کنند
  • رضا--(1) IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    مقایسه ورشکستگس ایران خودرو با جنرال موتور:ایران خودرو در بازار انحصاری بدور از ساختارهای جهانی به مرز ورشکستگی رسید با یک میلیارد بازهم در بازار انحصاری با افزایش مونتاژ خودرو های بی کیفیت و برای جبران رو به کاهش کیفیت و حذف برخی قطعات(از جمله کنیستر) روی اورد و قطعه سازا محترم شیفته ی اشتغال و نگران ارز مملکت هم به سمت واردات قطعه از چین روی اوردند یعنی ادامه روند بی کیفیت سازی(ادامه...)
  • رضا--(2) IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    بازهم در ان بازار انحصاری از ان وضعیت در حال خروج است که ورشکستگی نتیجه سوئ مدیریت ها گسترش بدون پشتوانه رانت ها و...حالا جنرال موتور:در هنگام رکود جهانی به ورشکستگی کامل رسید و کمک های دولتی و توجه به خاصت مشتری و با سرمایه گذاری به سمت تولیدات بهینه رفت و الان در حال بازپس دهی کامل وام های دولتی هستندولی بدون اینکه داد تعرفه بزند بدون اینکه طلب بازار انحصاری کند در حالی(ادامه..)
  • رضا--(3) IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۲
    0 0
    در حالیکه تویوتا یا کره ای ها بیشترین سهم بارا وسیع و مهم امریکا را در حال فروش بیشتر هستند و این درحالی است کسی در انجا نمی گوید بیگانه گان بازار مارو اشغال کردند یا نقشه ریختند یا از شعارهای خود فریب به ظاهر قشنگ!!حالا شاید انها نمی فهمند قطعه ساز ما می فهمد حالا سوال اساسی اینجاست چه کسی نمی خواهد مردم به خودرهای با کیفیت چه داخلی چه وارداتی با قیمت های واقعی و بدون هیچ تعرفه ای دسترسی داشه باشد چیزی که تمام نفع ان متوجه مصرف کننده ایرانی است که 20 سالست حقش را خورده اند؟؟
  • ممد IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۴
    0 0
    من که ترجیح میدم ماشینای قدیمی خارجی سوار شم تااشغالای ایرانی
  • امید ص IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۴
    0 0
    ماشین های تولید شده داخلی در سالهای اخیر :85 الی 90 دارای عیوب فراوان است.