بعضی از محققان اسلامی حرکت امام را از غیر مسیر قم مسلّم گرفته و نوشته‌اند که مسیر مدینه به مرو در آن زمان از دو راه ممکن بود که مسیر «مدینه، کوفه، بغداد، سپس به سمت جبال که از قم و ری و خراسان می‌گذشت تا به مرو می‌رسید» بنا بر اسناد گوناگون، نمی‌تواند صحیح باشد.

به گزارش خبرآنلاین، در کتاب «جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو تالیف جلیل عرفان منش، اگرچه مسیرهای احتمالی حرکت امام هشتم از مدینه تا مرو مورد بحث قرار گرفته است اما مسیر اصلی که ایشان برای هجرت به ایران پیموده‌اند را مسیری بدین شرح اعلام می‌دارد:«مدینه، نقره، نباج، بصره، اهواز، بهبهان، شیراز، اصطخر، ابرکوه(ابرقوه)، ده‌شیر، یزد، خرانق، رباط پشت بادام، نیشابور، ده سرخ، طوس، سرخس، مرو.»

 مسیر حرکت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو

وی البته در این کتاب ذکر می‌کند که «با اینکه مامون آگاهانه مسیر حرکت امام از مدینه تا مرو را طوری انتخاب کرده بود که شهرهای معروف به محبت اهل بیت مانند کوفه و قم در سر راه قرار نگیرند، امام در همان مسیر تعیین‏شده، از هر فرصتی برای ایجاد رابطه جدیدی میان خود و مردم استفاده کرد، در اهواز آیات امامت را نشان داد، در بصره خود را در معرض محبت دلهایی که با او نامهربان بودند قرار داد، در نیشابور حدیث‏سلسلة‏الذهب را برای همیشه به یادگار گذاشت و علاوه بر آن نشانه‏ها و معجزه‏های دیگری نیز آشکار ساخت و در جای‏جای این سفر طولانی فرصت ارشاد مردم را مغتنم شمرد. در مرو هم که سرمنزل اصلی و اقامتگاه دستگاه خلافت‏بود هرگاه فرصتی دست‏داد حصارهای ‏دستگاه حکومت را برای حضور در انبوه ‏جمعیت ‏مردم ‏شکافت».

خراسان در زمان مامون عباسی

نقشه بیابان خراسان در زمان مامون

کتاب «جغرافیای تاریخی هجرت امام رضا(ع) از مدینه تا مرو» را نیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی منتشر کرده و علاوه بر تحلیل اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی زمان هجرت امام هشتم به ایران، دوران ولایتعهدی و همچنین اتفاقات و حوادث رخ داده شده در طول مسیر هجرت امام را ذکر و با نقل منابع و اسناد متعدد تاریخی ر کنار استفاده از تصاویر موجود، کتاب را به منبعی موثق و پژوهشی تبدیل کرده است.

60

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 127904

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    3 0
    من فکر می کنم مسیر صحیح تر، مسیر سبز رنگ باشه. به این دلیل که در یک روایتی شنرده بودم که امام رضا (ع) از مرزی که اکنون شلمجه است وارد خاک ایران شده است.
  • علی آقا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    0 0
    قطعا همه ما دوست داریم قدوم آنحضرت بر چشمانمان و شهر و دیارمان عبور کرده باشد اما یافتن مسیر اصلی بسیار مهمتر است و چه بسا اخباری که تحت تاثیر حب به وطن باشد اما برای پژوهش قطعا باید موقعیت همه شهرهای مذکور در آن ایام مانند نیشابور سنجیده شود چرا که عبور از شهرهای مهم آن دوره قابل کتمان در تاریخ نیست. وبا حقد و کینه دشمنان مولایمان امام مهربانیها آقا علی بن موسی الرضا(ع)عبور از نواحی جنوب و جنوب شرق که مناطقی کم بارانتر در نتیجه کم جمعیت احتمال قویتری است.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۵
    0 0
    مسیر درست تر مسیر زرد رنگ کرمانشاه ری است به این دلیل که اولا راه نزدیک تر مد نظر بوده است دوم این که حضرت کمتر در بلاد ایرانیان که به عراق عجم معروف است عبور می کرده سوم این که در آن زمان ری شهر مهمی از شهرهای حکومتی بوده است چهارم این که مسیر کویر آن چنان آباد نبوده است که امام را بتوان از آن عبور داده یعنی بلدی های حکومت در راه های اصلی بوده اند.
  • خادم امام ا رضا (ع) IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۳
    1 0
    من این کتاب را خوانده ام . چاپ جدید آن با عنوان همگام با امام رضا از مدینه به مرو منتشر شده .مسی سبز رنگ خط سیر امام رضا (ع) است که کاملا محققانه می باشد