امید به بازگشت بینایی در قربانیانِ سوختگی‌ شیمیایی

ایسنا نوشت: متخصصان علوم پزشکی در آزمایش‌های تازه خود به نتایج امیدوارکننده‌ای در بازگشت بیناییِ قربانیانِ اسیدپاشی و دیگر سوختگی‌های شیمیایی دست یافته‌اند.

متخصصان انگلیسی با بیان اینکه به کارگیری رویکردی جدید در روند درمان سوختگی‌های شیمیایی در بررسی‌های آزمایشگاهی آغاز شده، اظهار داشتند: برای اولین بار آنزیم کلاژناز در معالجه بیمارانی که قربانی اسیدپاشی یا حوادث صنعتی شده‌اند، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

این آزمایش‌ها در ادامه بررسی تیم تحقیقاتی دانشگاه نیوکاسل در انگلیس است که اوایل سال جاری در مطالعات خود نشان دادند استفاده از آنزیم کلاژناز در قرنیه، بافت‌های نهفته را نرم کرده و به سلول‌های بنیادی اجازه می‌دهد تا هر گونه آسیب‌دیدگی را ترمیم کنند.

همچنین در اولین مطالعه روی نمونه‌های انسانی، بررسی خواهد شد که این آنزیم به چه اندازه در نرم کردن بافت‌های زیرین چشم موثر است و اجازه می‌دهد که سلول‌های بنیادیِ بیمار، آسیب‌دیدگی را برطرف ساخته و بینایی بیمار به حالت اولیه بازگردد.

هر سال حدود دو میلیون نفر در جهان به دلیل آسیب دیدن قرنیه بینایی خود را از دست می‌دهند و از هر پنج مورد یک نفر به دلیل سوختگی شیمیایی نابینا می‌شود.

قرار است در این آزمایش حدود ۳۰ بیمار شرکت داشته باشند. یکی از محققان این مطالعه گفت: آسانی و هزینه به نسبت پایین این شیوه درمانی در مقایسه با روش‌های موجود که سلول‌های بنیادی پیوند زده می‌شوند قابل توجه است. با این روش درمانی تعداد بیمارانی که در سراسر جهان تحت درمان سوختگی‌های قرنیه‌اقرار خواهند گرفت بیشتر می‌شود و ممکن است در درمان بیماری‌های دیگر نیز اثربخش باشد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، تیم تحقیقاتی دانشگاه نیوکاسل در بررسی که پیش از این انجام داده بودند تاثیر سوختگی‌های شیمیایی را بازایجاد کرده و نواحی آسیب دیده و سفت شده قرنیه را با استفاده از دوز ناچیزی از آنزیم کلاژناز درمان کرده بودند. این آنزیم بار دیگر محل آسیب دیده را قابل انعطاف کرده و از سلول‌های بنیادی خودِ بیمار در جهت بهبود حمایت می‌کند.

۲۳۵۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =