از هرگونه تلاش برای تولید و تحویل قطعات مورد نیاز به خودروسازان دریغ نمی‌کنیم

عباس ایروانی مالک گروه قطعات خودروی عظام گفت: ما یکی از تامین‌کنندگان اصلی قطعات برای خودروسازان بزرگ هستیم و طی سال‌های گذشته، علی‌رغم فشارهای گسترده اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی، توانستیم نیاز خودروسازان و عموم مردم را به قطعات یدکی خودرو  تامین کنیم.

عباس ایروانی در این مصاحبه گفت:‌ قطعه‌سازی عظام، طی سه دهه فعالیت مستمر خود، امروز به یکی از بزرگترین تولیدکننده قطعات خودرو در منطقه تبدیل شده است و این حاصل تلاش  متخصصان ایرانی است که بر اساس دانش و تجربه جهانی عمل کرده اند.

استراتژی عظام از ابتدای امر، حضور فعال در صنعت خودروسازی کشور بوده و از این جهت حجم قابل توجهی از قطعات مورد نیاز خودروسازان اصلی کشور را تامین کرده و می‌کند.

ما طبق وعده و برنامه‌ای که با خودروسازان بزرگ داریم، تمام قد برای تولید قطعات استراتژیک در صنعت خودروسازی  تلاش کرده‌ایم و در شرایط سخت سال گذشته نیز، نیاز خودروسازان به قطعات خودرو را پوشش داده‌ایم. مجموعه عظام اساساً نسبت به تحویل قطعه به خودروسازان  از هرگونه اقدام و تلاشی دریغ نمی‌کند.

عباس ایروانی درباره توانایی تولید قطعات در داخل افزود :‌ واحد تحقیق و توسعه گروه قطعه‌سازی عظام، امروز به یکی از بزرگترین مجموعه‌های تحقیقاتی در این صنعت تبدیل شده است و هر قطعه‌ای که از سوی  خودروسازان  درخواست شود، با استفاده از نیروهای متخصص داخلی و همچنین تجهیزات و تکنولوژی به روز جهانی، اقدام به طراحی و تولید آن در عظام می‌کنیم. امسال هم  یکی از سیاست‌های اصلی ما بعنوان یکی از شرکت‌های بزرگ در صنعت خودروسازی کشور، بومی‌سازی قطعات در سطح استانداردهای جهانی است. جالب است بدانید همین سال گذشته، به توانایی تولید قطعاتی دست ‌یافتیم که حجم قابل توجهی  صرفه‌جویی ارزی را در شرایط سخت تحریم‌ها، برای کشور به ارمغان آورد و با حفظ و ارتقاء استانداردهای لازم،  میزان وابستگی ما را به واردات کاهش داد و یا در مواردی به صفر رسانده است. تولید کمک فنر، پیستون، استارت و دینام از جمله مواردی هستند که توانستیم به حجم زیادی از خودکفایی دست پیدا کنیم. این در واقع همان مساله‌ای است که مقام معظم رهبری سال‌هاست  به آن توصیه می‌کنند. یعنی تقویت تولید داخل و عدم وابستگی به خارج از کشور در محصولات استراتژیک.

عباس ایروانی درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت قطعه‌سازی خودرو گفت : یکی از نقاطی که دشمن،  هدف‌گذاری مستقیم کرده است، همین صنعت خودروسازی  و قطعات خودرویی است چرا که نه تنها حجم گسترده‌ای از اشتغال را در داخل کشور ایجاد کرده است، بلکه ارتباط مستقیم با معیشت عموم مردم دارد. فقط در همین گروه قطعات خودرو عظام بیش از  ۴۰۰۰ نفر اشتغال دارند. این فقط اشتغال مستقیم است و اشتغال غیر مستقیم ما، چندین برابر این عدد می‌شود. پس حتماً در مسیر ما نیز فشارهای گسترده ای از جمله تامین مواد اولیه و مشکلات مبادلات ارزی ایجاد شده است. از جمله این فشارها، واردات تجهیزات تکنولوژیک (High Tech) برای گروه برق و الکترونیک عظام بود که در بازه‌ کوتاهی در هفته‌های  اخیر، طرف‌های تجاری ما، ‌نتواستند به خاطر تحریم‌ها به تعهدات‌شان پایبند بمانند اما در مدت کوتاهی توانستیم  با سرعت عمل از این بحران به نحوی عبور کنیم که صنعت خودروسازی هم دچار آسیب نشود.  به هرحال امروز ،‌ با  تصمیم‌گیری‌های به ‌موقع  و ارتباط موثر با شرکت‌های معتبر تولیدکننده قطعات در دنیا  که با آنها قرارداد همکاری و انتقال دانش  نیز داریم، توانستیم از بحران تحریم‌ها عبور کنیم و به لطف خدا  اگرچه شرایط سختی داریم ولی کماکان با ظرفیت کامل در حال ساخت و تولید  قطعات خودرو هستیم و خواهیم بود. از طرفی،  از سال ۹۷ تمرکز جدی بر بومی سازی قطعات داشتیم و وابستگی‌مان را به خارج‌ از کشور محدود کرده‌ایم. ما ارتباطمان با دنیا را برای انتقال دانش و تجربه حفظ کرده‌ایم و از آن طرف سیاست‌هایمان را بر تولید بومی متمرکز کرده‌ایم.

با توجه شرایط سخت تحریم‌های بین‌المللی، باید با  مدیریت، برنامه‌ریزی و حمایت چندجانبه مردم، رسانه‌ها و دولت  از بحران‌های این صنعت عبور کنیم. هر مجموعه‌ بزرگ یا کوچک قطعه‌ساز ، اگر خدای ناکرده، منافع شخصی  یا سازمانی  را در تولید یا تحویل قطعات  به خودروسازان دخیل کند، همه ما خسارت می‌بینیم. چون از توقف تولید و عرضه خودرو، همه زنجیره این صنعت لطمه می‌خورد و نهایتا دود آن به چشم  همه از جمله مردم می رود.

من هم بعنوان عضوی از مجموعه  پر تلاش عظام، ضمن اعلام این موضوع که بی‌وقفه ، برای تولید و تحویل قطعات خودروی با کیفیت و استاندارد  به خودروسازان تلاش می‌کنیم، به شما اطمینان می‌دهم که  در مساله تحویل قطعات خودرو و تزریق لوازم یدکی به بازار تعللی صورت نخواهد گرفت چون با منافع مردم و منافع ملی در صنعت خودروسازی روبرو هستیم. مکرر هم در ارتباطاتی که با خودروسازان داشته‌ایم به آنها پیشنهاد دادیم که برای تولید قطعات در داخل کشور ، هرکجا  که نیاز به سرمایه‌گذاری در تولید قطعات  استراتژیک خودرو  باشد ورود خواهیم کرد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1279985