۰ نفر
۲۶ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۰

چشم‌های قرمز شده در عکس‌ها را فراموش کنید. فلاش‌های جدید از پرتوهای فرابنفش و فروسرخ استفاده می‌کنند.

دوربین جدیدی که با استفاده از یک فلاش نامرئی که نورهای فروسررخ و فررابنفش منتشر می‌کند، عکس می‌گیرد، راه هوشمندانه‌تری را برای عکس گرفتن در تاریکی باز می‌کند.

دیلیپ کریشنان و راب فرگوس از دانشگاه نیویورک توانسته‌اند تا حدی این کار را انجام دهند. این دو محقق دوربینی ساخته‌اند که می‌تواند آنها را از شر نورهای مزاحم فلاش و همچنین قرمزی چشم‌ها در تصویر حاصل از آن خلاص کند.

آنها برای این‌که بتوانند «فلاش تیره» خود را بسازند، یک فلاش معمولی را به گونه‌ای تغییر دادند که بتواند نور را در طیف فرکانسی گسترده‌تری تولید کند و بعد قسمت مرئی این نور را با استفاده از فیلتر حذف کردند. این دو هم‌چنین مجبور بودند فیلترهایی را که مانع از رسیدن نور فرابنفش و فروسرخ به حسگر سیلیکونی تصویر در داخل دوربین می‌شوند و معمولا در اکثر دوربین‌های عکاسی موجودند، از لنز دوربین جدا کنند.

عکس‌های دوقلو
به رغم این‌که فلاش تیره، تصویری شارپ تولید می‌کند و برای کسانی‌که در تصویر قرار دارند، ایجاد هیچ مزاحمتی نمی‌کند؛ ولی تصویر ایجاد شده رنگ‌بندی غریبی خواهد داشت که تا حدی شبیه به تصویر ناشی از دوربین‌های دید در شب است.

برای این‌که به تصویر ظاهر عادی‌تری داده شود، کریشنان و فرگوس از اطلاعات تصویری‌ای که بلافاصله بعد از آن و از همان منظره، ولی این بار بدون استفاده از فلاش گرفته شده بود استفاده کردند.

تصویر دوم، تاریک و ناواضح است و هم‌چنین بخشی از اطلاعات جزئی را که در دوقلوی با فلاش تیره‌اش موجود است در خود ندارد. با این وجود، پژوهشگران از نرم‌افزاری برای ترکیب اطلاعات تصویر اول که کیفیت بالایی دارد؛ با رنگ‌های تصویر دوم که طبیعی هستند؛ استفاده کردند که در نتیجه آن یک تصویر نهایی طبیعی به دست می‌آید.

نقاط کور

به رغم نتایج تحسین‌برانگیز، هنوز مشکلات کوچکی باقی مانده‌اند. بعضی از مواد یا اشیا هم نور فرابنفش و هم نور فروسرخ را به خود جذب می‌کنند و در نتیجه در تصویر نهایی دیده نمی‌شوند. برای مثال، کک و مک روی صورت در نور مرئی قابل مشاهده است، ولی در تصویر بازسازی شده کامپیوتری دیده نمی‌شود.

آمیت آگراوال از آزمایشگاه‌های پژوهشی میتسوبیشی الکتریک در کمبریج ماساچوست، می‌گوید که دانشمندان تا کنون کاربردهای خیلی زیادی برای این روش عکاسی دوقلوی با فلاش/ بی فلاش پیدا کرده‌اند.

در سال 1384 / 2005 گروه او نشان داد که ترکیب عکس‌های بدون فلاش و عکس با نور فلاش می‌تواند انعکاس‌های ناخواسته را از روی تصویر پاک کند، با استفاده از تکنیک‌هایی که مدل‌های 3 بعدی آنی می‌سازند می‌توان کارهای بیشتر و پیچیده‌تری نیز انجام داد.

نیوساینتیست، 16 جولای -ترجمه: مجید جویا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =