۲۵ نفر
۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷

بار شیشۀ دونالد ترامپ

محمدرضا اسلامی
بار شیشۀ دونالد ترامپ

تحلیلی درباره توئیت اخیر به نمایندگان زن کنگره

با وجود سر و صدای بسیار زیادی که چند روز گذشته پس از توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ به راه افتاد و با وجود بحث‌های دامنه‌داری که بر سر تعبیر «برگردند به کشورشان» بالا گرفت، چهارشنبه ۲۶ تیر ترامپ در جمع هوادارانش (در کارولینای شمالی)، مجددا همان تعابیر را به کار برد! یعنی خلاصه ماجرا تا اینجا چنین است که ترامپ نه تنها قدمی عقب ننشست بلکه ضمن اصرار بر اینکه «لازم نکرده اینها به ما کشورداری یاد بدهند» و «اگر بلدند بروند همان کشورهای خودشان را درست کنند»، مجددا این حرف‌ها را با بیانی دیگر، در کارولینای شمالی تکرار کرد.
نکته جالب ماجرای دیروز این‌که وقتی ترامپ این حرف‌ها را میزد، افرادی از میان جماعت فریاد می‌زدند: Send her back! یا Build the wall! (بفرستش بره/ دیوار را بساز!) یعنی انعکاس یا اکو صدای ترامپ از میان مردم و هوادارانش!

این صحنه یادآور خاطره زمانی بود که ترامپ (در جریان رقابت‌های انتخابات) علیه هیلاری کلینتون سخنرانی می‌کرد و هم‌زمان هوادارانش فریاد می‌زدند: ock her up (اون -زن- رو زندانش کنید)

حال اما ماجرا رنگی دیگر به خود گرفته! این بار «یک زن» نیست و «۴ زن» هستند. «رقیب انتخاباتی» نیست و «نمایندگان کنگره» هستند. زمان انتخابات نیست و بیش از یکسال تا انتخابات ریاست جمهوری باقی‌مانده است.

اما چرا ترامپ چنین می‌کند؟!
نظرسنجی‌های اخیر نشان داده پس از اظهارات اخیر ترامپ، حدود ۵ درصد رشد محبوبیت در میان هوادارش رخ داده است. ماجرا، ماجرای رای جمع کردن است و ترامپ، در این زمینه بسیار باهوش است. ترامپ در عملکرد (کلی)، بسیار منظم است و نظم رفتاری او، در طی ۵ سال گذشته مبتنی بر منطق ذهنی‌ای است که برای خودش تعریف کرده. او به جز انگلیسی زبان دیگری بلد نیست ولی زبانِ سخن گفتن با «بخشی» از بدنه «مردم معمولی» آمریکا را کاملا بلد است.

در مجموع اوضاع چطور است؟
تا این‌جای ماجرا، همه چیز به نفع ترامپ است. همه چیز!
نرخ اشتغال در آمریکا در بهترین وضعیت ۱۰ سال اخیر خود است. وضع بازار بورس و سهام هم (با افت و خیزهایی) نسبتا خوب است. وضع جنگ تعرفه‌ها با چین هم نسبتا خوب ارزیابی می‌شود. ترامپ در اوج رضایت است. و تقریبا از هر آنچه تا به امروز کرده، خشنود است. یک بچه پولدار نیویورکی که سال‌ها (حدود ۵۰ سال) کسی تحویلش نمی‌گرفت (جدی تلقی نمی‌شد)، و وقت خود را در کار رسانه و نمایش‌های شُو و بازار مِلک صرف می‌کرد، از روزی که به رویای ریاست جمهوری دست یافت با یک منطق ذهنی جلو می رود و آن این‌که: برایش مهم نیست که جماعت نخبه «الیت» و «رسانه‌ها» درباره‌اش چه می‌گویند. او هر آن‌چه می‌کند، قدم به قدم، حفظ “طرفدارانش” است.

در این ماجرای اخیر هم او باز، موفق بود. (از منظر حفظ رای)

بار شیشه!
تنها یک نکته در این میان نباید مغفول بماند و آن شکنندگی شرایط شیشه‌ای ترامپ تا زمان رسیدن به انتخابات سال آینده است. در کشوری که حدود ۳۰۰ میلیون اسلحه (https://t.me/solseghalam/۶۶۸) در دست مردم است در جریان انتخابات قبلیِ ریاست جمهوری حتی یک گلوله شلیک نشد. یعنی به رغم همه تنش‌ها، ولی اتفاقات به سمت رفتارهای خشن و خون‌بار نرفت. این فضایی که ترامپ امروز در حال خلق آن است، افزایش التهاب در فضای جامعه‌ای است که مشخص نیست با این شیب افزایش التهاب، به کجا خواهد رفت؟ و آیا انتخابات بعدی ریاست جمهوری هم مانند نوبت قبل، آرام برگزار خواهد شد؟

ترامپ با یک رای شکننده انتخاب شد و بارِ او امروز، بار شیشه است. (سیاستمداران البته عمدتا بر بار شیشه سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما) شرایط شکننده ترامپ ، ظرفیت این میزان افزایش التهاب را ندارد. انباشت این میزان تنش در سطح جامعه، الزاما «قابل کنترل» نخواهد بود و اگر تا یک‌سال آینده «اتفاقی» رخ دهد که بر خلاف همه اتفاقات خوبِ تا امروز باشد، مشخص نیست که سرنوشت این بار شیشه، چه خواهد شد؟

* منتشر شده در کانال تلگرامی نویسنده با عنوان «ارزیابی شتابزده» به تاریخ ۲۸ تیر ۹۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1281512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =