۴ دلیل برای خودداری ترامپ از درگیر شدن با ایران

هر طور که واکنش واشنگتن در قبال رویدادهای اخیر در خلیج فارس را تصور کنیم، به نظر می‌رسد یک عنصر به طور منظم برجسته می‌شود؛ نوعی مدارا و تسامح در برابر ایران؛ اگر نگفته باشیم کوتاه‌آمدن و حتی عقب‌نشینی.

اما چرا به نظر می‌رسد که ایالات متحده در برابر ایران، به طور متناوب در حال کوتاه‌آمدن است؟ حتی زمانی که نفت‌کش انگلیسی در تنگه هرمز از طرف نیروی دریایی ایران توقیف شد.

فراموش نکنیم همین دو هفته قبل بود که یک ابرنفت‌کش در جبل‌الطارق، از سوی تفنگداران نیروی دریای انگلیس توقیف شد و مشخص شد نفت ایران را حمل می‌کرده و ایران اعلام کرد این اقدام نوعی راهزنی دریایی است و بی‌پاسخ نمی‌ماند. باوجوداین بعد از اقدام دو روز قبل ایران، همچنان از آمریکا واکنش خاصی دیده نمی‌شود.

به نظر می‌رسد ۴ دلیل برای خودداری ترامپ از درگیرشدن با ایران محتمل است.

نخستین احتمال، همان نظر شماری از فرماندهان نظامی کشورمان مبتنی بر این است که ایران دست بالای نظامی را در منطقه دارد و آمریکایی‌ها اصراری برای درگیرشدن در چنین شرایطی ندارند.

دلیل دوم، همان است که رئیس‌جمهور ایالات متحده صراحتا عنوان کرده؛ مشارکت دیگر کشورها در هزینه برقراری امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس. او همان‌طور که به کشورهای عضو پیمان ناتو خاطرنشان کرد که آمریکا دیگر هزینه تأمین امنیت آنها را تقبل نمی‌کند و خود اعضا باید سهم به‌مراتب بیشتری را در مقایسه با گذشته بپردازند، درباره هزینه برقراری امنیت کشتی‌رانی در خلیج فارس هم ظاهرا همین موضع را اتخاذ کرده است.

با توجه به اینکه قسمت عمده صادرات نفت خلیج فارس به آسیا و اروپا می‌رود؛ بنابراین کشورهای آسیایی به‌علاوه اروپایی‌ها باید سهم خیلی بالاتری از هزینه حضور نظامی در خلیج فارس را تأمین کنند؛ پس ناامن‌شدن تنگه هرمز دست‌کم در این مرحله چندان هم برای ترامپ نامطلوب نیست.

خودداری واشنگتن از درگیرشدن مستقیم با تهران یقینا سبب می‌شود تا کشورهایی که وابستگی بیشتری به نفت خلیج فارس دارند، مجبور شوند خیلی جدی‌تر به فکر چاره برآمده و لاجرم هزینه بیشتری را برای تأمین امنیت تجارت دریایی متقبل شوند.

دلیل سوم هم همچنین اقتصادی است. ناامنی در خلیج فارس باعث افزایش قیمت نفت می‌شود و ایالات متحده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول، خیلی هم از این بابت متضرر نمی‌شود. البته بسته‌شدن تنگه هرمز ممکن است نفت را به بشکه‌ای صد دلار هم برساند که به‌هیچ‌روی باب میل ترامپ نیست؛ چون قیمت سوخت را در آمریکا بسیار افزایش داده و در نتیجه از محبوبیت او در جریان رقابت‌های انتخاباتی می‌کاهد؛ اما افزایش چند دلار بر قیمت نفت که چندان باری هم بر دوش مصرف‌کننده آمریکایی نگذارد، خیلی هم برای او نامطلوب نیست.

دلیل چهارم، بازمی‌گردد به تجربه تلخ دخالت نظامی آمریکا در افغانستان و عراق. اگرچه آمریکایی‌ها بنا ندارند حتی یک سرباز هم وارد خاک ایران کنند و شکل درگیری احتمالی با ایران کاملا با آنچه در افغانستان و عراق اتفاق افتاد، متفاوت خواهد بود، درهرحال تهران می‌داند درگیری نظامی با ایران با اقبال عمومی در آمریکا روبه‌رو نخواهد شد. جدای از دموکرات‌ها، بسیاری از مردم آمریکا هم با چنین کاری همراهی نمی‌کنند؛ بنابراین ترامپ دارد به گونه‌ای رفتار می‌کند که آمریکا را خویشتن‌دار و گریزان از جنگ و در مقابل، ایران را متمرد و مخل امنیت منطقه به آمریکایی‌ها و افکار عمومی در دنیا معرفی کند؛ پس آمریکا در مقابل همه اتفاقات دو ماه گذشته، نهایت بردباری و خویشتن‌داری را نشان داده و در مقابل سعی کرده ایران را علاقه‌مند به تنش نشان دهد. 

از میان همه دلایلی که اشاره شد، مورد آخر برای ایران از همه تأمل‌برانگیزتر است. اگر این ملاحظه درست باشد، درآن‌صورت ترامپ برای ما خواب‌هایی دیده که بخش اول آن، مجاب‌کردن افکار عمومی در آمریکا که آن کشور به دنبال برخورد نظامی و ناامن‌کردن مسیر کشتی‌رانی در خلیج فارس نبوده و دولت آمریکا ماه‌ها از خود صبوری و خویشتن‌داری نشان داده بود؛ اما ایران برعکس، بر دامنه اقدامات تحریک‌آمیز می‌افزوده است.

نتیجتا آنکه ترامپ و اداره‌کنندگان کاخ سفید چاره‌ای نداشتند؛ جز اینکه در نهایت در برابر ایران بایستند. البته در مقابل روایتی که آمریکاییان سعی می‌کنند القا کنند، این واقعیت را هم نمی‌توان نادیده انگاشت که ایران چاره دیگری نداشته؛ چراکه این آمریکایی‌ها بودند که نه‌تنها از برجام خارج شدند؛ بلکه با اعمال فشار بر ‌اروپایی‌ها و دیگر اعضای برجام، عملا تحریم همه‌جانبه‌ای را بر کشورمان تحمیل کردند و به نظر نمی‌رسد حق انتخاب دیگری برای ایران باقی گذاشته باشند.

۱۷۳۰۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1281762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    وطن فروشی یک جاده یک طرفه است !!!
  • هادی SG ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    اف بر من و ما که تو استاد دانشگاهمونی.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    تا امثال تو آمدید بفهمید قلب راکتور اراک پر از بتن شد
  • شمس تبریزی IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    60 32
    مشکل امثال زیباکلام اینه که مطالعاتشان به روز نیست و با معلومات سی سال پیش تحلیل میکنه. یک استاد دانشگاه باید روزی حداقل 10 ساعت مطالعه کنه تا بتونه تحلیل درخور توجه ارایه کنه. معلومات تان مال عهد عتیقه و مدعی هم هستید.
  • رضا IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    42 29
    یه پیشنهاد حالا که رامبد فعلا کار جدیدی و توی شبکه نسیم نداره و از مهران مدیری هم تکرار دور همی پخش میشه همین بیانات آقای زیبا کلام در قالب برنامه ""قشنگ حرف "" از شبکه نسیم پخش بشه . ملت هم میخندن .....!
  • محسن121 IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    57 20
    آقای زیبا کلام یکسال است که ملت ایران تحت شدیدترین تروریسم اقتصادی آمریکا درحال نرمش و خویش تن داری است . به نظرم اگر این اقدامات ایران برای دفاع مشروع و در منطقه خود هم نبود من به عنوان یک ایرانی احساس سرخوردگی و یاس مس کردم. سلام و درود بر شهیدان راه ایران و اسلام
  • یونس GB ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    95 13
    استاد یعنی میگی گشتیمون بگیرن . بیان تو کشورمون جاسوسی کنند دروغ بگن ما هم تاییدش کنیم . ما تنش ایجاد نکردیم پاسخ تنش دادیم . خودشون میگن . تحلیگراشون میگن . برو بخون . یاد بگیر انوا هم تحلیل گر دارند ما هم داریم
  • FR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    49 12
    یک دلیل پنجم هم داره که از همه مهمتر هست و یادتون رفت: آمریکا بدون درگیر شدن در جنگ، از طریق وضع تحریم ها روز به روز روی اقتصاد ایران اثر منفی می ذاره!
  • مليحه صالحي IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    61 5
    جناب استاد ضمن احترام؛ مطالب طرح شده از سوي شما هم آني است كه من و همه هموطنانم در اظهار نظراتشان در محافل عنوان مي كنند و بر آنچه ميدانستيم مطلبي اضافه نگشت در حالي كه من گمان كردم با خواندن مرقومه حضرتعالي ممكن است نكته ايي عايدم شود كه ندانم و يا نشنيده باشم!
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    21 21
    تمام صحبت هایش دوپهلو و توام با ترس و لرزه که مبادا جیز نشه
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    49 2
    اول آخر این است که این دلقک نابغه آمریکایی دارد خر خودش را میراند. با استفاده از ای بحران که خودش با پاره کردن قرار داد برجام بوجود آورده دارد رقبا را در آمریوا میکوبد و از متحدین و اعضای ناتو و کشورهای حوزه خلیج و حتی کشرهای صنعتی آسیا باج میگیرد.
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    40 3
    اقای زیبا کلام این قدر آسمون ریسمون بافتی آخر خودت جواب خودت را دادی این یعنی چی!؟
  • جالبه IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    39 2
    فکر نمی کنم که ایشون خودش هم این نوشته رو بخونه چیزی از حرفهاش متوجه بشه!!!
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    33 5
    آقا جون قربون سرت ... تو ناسلامتی استادی ... یه چیزی نو بگو ... خوب این حرفا هزار بار تکرار شده و همه میدونن
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    38 5
    اونا چامسکی و رورتی رو دارن ما زیبا کلام و عبدی
  • بيگى IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    18 35
    نسبت به تحليل هاى قبلى ,به نظر منطقى وواقعى تر به نظر مى رسد
  • بابک US ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    20 38
    تحلیل منطقی ، واقع بینانه و مستدلیه ، دستکم از نظر من ، نمی فهمم برخی هم وطنان با کجای نوشته مشکل دارند .
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    65 21
    یه دایی داشتیم یه مَثَلی میزد،به طرفی که همه جوره دنبال توجیه و طرفداری از نظر خودش بود می گفت: چرا تو هَمَش غَش می کنی سمت خانوما... یعنی اگر واقعا غش کردی چرا همیشه به سمت مطلوب خودت می افتی؟؟؟ غرب زده جماعت،ژنتیکش به اون سمت تمایل داره.یعنی هر حرکت آمریکا حساب شده است و هر حرکت ما دور از تدبیر.نه آقا معلم،صدای شکسته شدن لیبرال دموکراسی به گوش می رسه.اینو استادتون فرانسیس فوکویاما اعلام کرده. دوره شما تمومه آقای لیبرال...
  • محسن IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    37 2
    این چه نظریه پردازی جانب دارانه توسط ایشان است چرا نمی گوئید ایران پس از این مدت طولانی و خروج آمریکا از برجام و ضربات متعدد آمریکا در تمام سطوح خیشتن داری کرده
  • شیری IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    0 54
    پس بگو می خواد جنگ بشه . این وضعیت زیاد خوب نیست که امریکا عبور و مرور در تنگه هرمز را کنترل کند.‌
  • علی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    81 8
    بخاطرامثال شماترسوهای غربزده کلاه برجام سرمان رفت
  • اکبر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    3 22
    برخلاف بیشتر تحلیلهای گذشته این آقای زیبا کلان تحلیل بدی نداشت .
  • حسین IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    40 1
    جیگر هزینه امنیت رو بدن ایران چرا بدن آمریکا!!!، جیگر طلا شما که باهاشون راحت تری بهشون بگو .
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    41 9
    واقعا متاسفم براتون بجای این همه تجزیه و تحلیل به قدرت بالای سپاه اشاره می‌کردید که چطور جوانان انقلابی با دست خالی بعد از 8 سال جنگ عزت را به کشور برگرداندن و ما کجا بودیم حالا کجا هستیم هواپیمای مسافربری مارو زدن و ما هیچکاری نمیتونستیم بکنیم آمریکایی که خبر کذب زدن پهباد ایرانی رو سریعا اعلام میکنه نشان از قدرت سپاه داره که اینطور ابرقدرت نظامی دنیارو خوشحال میکنه
  • محمد مهدی اکبریه IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    54 4
    از سلول های لیبرالیت چه خبر؟
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    68 3
    استاد بزرگ، جملات زیبای «ترامپ از برجام خارج نخواهد شد» و «مردم آمریکا اجازه نخواهند داد ترامپ از برجام خارج شود» از افاضات بسیار ارزشمند و تاریخی شماست. بنابراین، خواهش می کنیم برای صرف جویی در مصرف منابع، هرگاه تحلیلی به ذهن مبارک رسید، آن را در کشوی میز یا جای دیگر بایگانی فرمایید. باور کنید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
    37 5
    خودفروختگی