روزنامه دانشگاه آزاد: میلیاردها تومان درآمد برنامه ۹۰ نصیب صداوسیما شده یا عادل؟

روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد نوشت: از سال جدید پخش برنامه ۹۰متوقف شده است، اما ابهامات و سوالات پیرامون این برنامه هنوز بین برخی از مخاطبان برنامه وجود دارد. مسائلی که وسط دعواهای سیاسی و دسته‌بندی‌ها مغفول ماند.

بدیهی است که بین سازمان صداوسیما و هر برنامه‌ای، قراردادی بسته می‌شود و طبق قرارداد تمامی افزونه‌های یک برنامه اعم از سایت اینترنتی، اپلیکیشن و سامانه پیامکی نمی‌توانند به‌صورت منفک مشغول به‌کار باشند. برنامه ۹۰ هم احتمالا از این قاعده مستثنی نبوده است.

پیامک، سایت ۹۰، اپلیکیشن و کانال تلگرامی ۹۰ رسانه‌هایی بودند که با نام آن برنامه و به‌صورت گسترده فعالیت می‌کردند. مخاطب اولین سوال ما سازمان صداوسیماست. کسی پاسخ بدهد این رسانه‌های پیرامونی برنامه ۹۰ زیر نظر سازمان فعالیت می‌کردند یا خیر؟ آیا سازمان بر هزینه‌ها و درآمدهای این رسانه‌ها نظارت داشته است یا خیر؟

 طبق اطلاعاتی که وجود دارد سایت‌هایی شبیه به ۹۰ و با مختصات آن به‌طور متوسط درآمدشان در یک‌ماه حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. با توجه به اینکه راه‌اندازی سایت در سال‌های اخیر انجام شده، بازه زمانی پنج سال را برای آن درنظر می‌گیریم. پنج سال می‌شود ۶۰ ماه و با ضرب در متوسط ۲۰۰ میلیون تومان، عدد ۱۲ میلیارد تومان به‌دست می‌آید. این عدد قطعا در طول پنج سال دچار نوساناتی هم بوده و البته همیشه رو به بالا است.

بازهم مخاطبان سوال ما سازمان و عادل هستند. آیا سازمان از چنین رقمی با خبر بوده است؟ آیا به‌خاطر درآمدهایی که خودش از تبلیغات ۹۰ داشته، حاضر به واگذاری تمامی زیرمجموعه‌های ۹۰ با درآمدهایش بوده است؟

از فردوسی‌پور می‌پرسیم که این درآمدها درنهایت شفافیت به‌دست آمده است؟ آیا این امکان برای سایر برنامه‌ها هم فراهم بوده است؟ اپلیکیشن و کانال اگر فکر می‌کنید درآمدهای برنامه ۹۰ به همین دو مورد ختم می‌شده است، اشتباه می‌کردید. اپلیکیشن ۹۰ که توسط همان شرکت آتیه داده‌پرداز ساخته شده است، به‌طور متوسط بین ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان درآمد در ماه به‌دست می‌آورد. بررسی موارد مشابه چنین آماری را نشان می‌دهد.

با فرض ۱۰۰میلیون تومان و ضرب در ۴۸ماه (با توجه به نوپا بودن این اپلیکیشن) عدد ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به‌دست می‌آید. سوال قبلی اینجا هم کاربرد دارد. این رقم کجا رفته است؟ اگر به حساب تهیه‌کننده ۹۰ ریخته شده با رضایت و نظارت سازمان صداوسیما بوده است؟

کانال تلگرامی برنامه ۹۰ هم برای خودش کسب درآمد می‌کرده است؛ البته نه به‌اندازه باقی بخش‌ها. این بخش تنها هفته‌ای پنج میلیون تومان آورده داشته و درمجموع یک‌سال به رقم ۲۶۰ میلیون تومان می‌رسیده است. این‌بار هم همان فرض بازه زمانی پنج‌ساله را درنظر می‌گیریم. عددی که به‌دست می‌آید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود. یعنی درآمد شش میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی برای اپلیکیشن و کانال در مدت پنج سال.

۲۳۳۰۲

کد خبر 1282112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    31 0
    کاش دانشگاه آزا هم در باره پولهای فراوانی که می گیره توضیح بده
  • CA ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    28 0
    میلیاردها میلیارد درامد دانشگاه آزاد نصیب کی شده که من کارمند این دانشگاه بعد از گذشت 4 ماه از سال جدید هنوز اضافه حقوق تصویب شده ی امسال را دریافت نکردم.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    20 1
    شما برید به اپ های برنامه های محبوب خودتون رسیدگی کنید. عادل با این حرفا خراب نمیشه
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    7 21
    فردوسی پور در کاخی در پل رومی زندگی میکند که حتما با حقوق کارمندی خریده
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    17 0
    از دانشگاه آزاد سئوال می پرسیم: آیا دانشگاه آزاد به یک بنگاه تجاری تبدیل شده است. دانشگاه آزاد لطف کند اموال و املاک خود را سال تاسیس تا به حال اعلام کند؟
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    12 0
    اگر همپین پولهایی حساب و کتاب ندارد ،باید بر صدا وسیما نظارت شود تا تکلیف ملیاردها تومان دیگر مشخص شود.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    23 0
    خب حالا چه مشکلیه؟ اختلاس کرده یا دزدی؟ خدا فرمود که من شما انسان ها را بخیل آفریدم اما من باور نمی کردم تا رسیدم به این مقاله نویس روزنامه فرهیختگان.
  • Meisam IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    1 0
    نوش جونشون،از شیرمادرم حلال تره.زحمت کشیدن و مخاطبم راضی بوده.حالا اگه جایی ازکسی میسوزه آب یخ درمونشه..تا کور شود هرآنکه نتواند دید