استیصال کابینه لندن درباره توقیف نفتکش از سوی ایران

ایرنا نوشت: سومین نشست اضطراری دولت انگلیس درباره توقیف کشتی «استنا ایمپرو» در تنگه هرمز صبح روز دوشنبه در حالی برگزار می شود که به نظر می رسد مقام های دولت این کشور در نوع واکنش به این حادثه در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند.

این نشست که به کمیته «کبری» معروف است، ساعت ۱۰ و نیم صبح به وقت محلی با دستور کار بررسی امنیت دریانوردی در خلیج فارس برگزار می شود. ریاست آن را «ترزا می» نخست وزیر مستعفی انگلیس برعهده خواهد داشت که یک روز بعد جانشین او اعلام و از قدرت کنار می رود.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس که گفته می شود ریاست دو نشست قبلی را عهده دار بود، سپس بیانیه ای را درباره آخرین تصمیمات دولت انگلیس در مجلس عوام مطرح خواهد کرد.

وی شنبه گذشته با صدور بیانیه ای ایران را به دلیل توقیف کشتی این کشور به اقدام غیر قانونی و تلافی جویانه متهم کرد و خواستار آزادی فوری کشتی و خدمه آن شد.

او همچنین عنوان کرد که در پی تصمیم وزیر حمل و نقل انگلیس، سطح هشدار امنیتی در منطقه خلیج فارس به مرحله سوم ارتقاء یافته، اما تدابیر بیشتری در راه است که جزئیات آن دوشنبه اعلام می شود.

در همین حال نشریه ساندی تلگراف گزارش داد: انگلیس از آمریکا خواسته است از اظهارات علنی تحریک آمیز درباره توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران اجتناب کند.

این نشریه انگلیسی افزود، درخواست بریتانیا به دلیل آن بوده که این کشور قصد داشته راه حل دیپلماتیکی را برای خروج از این بحران پیدا کند. به همین خاطر «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به طور قابل توجهی در واکنش فوری به توقیف این نفتکش سکوت کرده و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اظهارات چندی بعد از این توقیف نداشته است.

ساندی تلگراف عنوان کرد: ترامپ روز پنج شنبه با «بوریس جانسون» نامزد پست نخست وزیری انگلیس گفت و گو کرده بود هر چند که معلوم نیست که آیا ایران موضوع مذاکره آنها بوده یا نه. روز بعد از آن هنگامی که از ترامپ درباره نفتکش انگلیسی موسوم به «استنا ایمپرو» سوال شد ترامپ از اظهارات جنجال برانگیز همیشگی خود درباره اقدام های ایران خودداری کرد و درمقابل گفت «درباره این خبر شنیده ام و با بریتانیا در تماس هستم.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جمعه گذشته اعلام کرد کشتی انگلیس به نام «استِنا ایمپرو - stena impero» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

مقام های انگلیس به تازگی ادعا کرده اند کشتی یادشده در آب های سرزمینی کشور عمان توقیف شده است. با این حال دولت عمان تاکنون این ادعا را تایید نکرده و دو طرف را به خویشتن داری دعوت کرده است.

نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل متحد روز شنبه در نامه ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل ماجرای توقیف کشتی این کشور را اطلاع داد. در این نامه ادعا شده است کشتی انگلیس به صورت قانونی در آب های بین المللی در حال حرکت بوده و طبق مقررات بین المللی نبایستی مانعی برای آن ایجاد می شد.

نماینده انگلیس با بیان اینکه سطح تنش ها درحال حاضر به شدت نگران کننده است مدعی شد که اولویت لندن تنش زدایی است و خواهان تقابل با ایران نیست. وی در عین حال ادعا کرد که اقدام ایران در تهدید کشتی انگلیس غیر قابل قبول و تنش زا است.

در این نامه همچنین ادعا شده که انگلیس در تلاش است تا از طریق راهکارهای دیپلماتیک این مساله را حل و فصل کند.

همچنین جرمی هانت شامگاه یکشنبه در گفت وگوی تلفنی با همتایان فرانسوی و آلمانی خود پیرامون آنچه توقیف «غیر قانونی» یک فروند کشتی انگلیسی در تنگه هرمز نامید رایزنی کرد. به گزارش وزارت امور خارجه انگلیس طرف ها توافق کردند که تردد امن کشتی ها در تنگه هرمز برای کشورهای اروپایی اهمیت بالایی دارد، ضمن آنکه بایستی از افزایش تنش ها در منطقه جلوگیری شود

حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در انگلیس روز یکشنبه با انتشار پیامی در توییتر که در رسانه های انگلیسی بازتاب گسترده‌ای یافت هشدار داد که دولت لندن باید نیروهای سیاسی داخلی را که می خواهند تنش های کنونی میان ایران و انگلیس را فراتر از ماجرای کشتی ها افزایش دهند، مهار کند.

وی این تحولات را خطرناک و نسنجیده، در مقطع زمانی حساسی در منطقه توصیف و تصریح کرد که ایران برای مواجهه با سناریوهای مختلف قوی و آماده است.

310 23310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =