روایت «چرخ» از وضعیت سلامت روانی ایرانیان

قسمت دهم «چرخ» در فصل تابستان به گفت‌وگویی درباره‌ سلامت روانی ایرانی‌ها اختصاص داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در «میز علم» برنامه‌ یکشنبه 30 تیر برنامه «چرخ» که از شبکه چهار پخش می‌شود، حسین فروتن به‌عنوان مجری،کارشناس میزبان مسعود نامجو، روانپزشک بود.

در ادامه‌ی این گفت‌وگو فروتن این سوال را مطرح کرد که «چرا آمار مرگ و میر بیماری‌های جسمانی در طول سال‌های گذشته کاهش داشته اما درباره‌ی بیماری‌های روانی این نمودار روند ثابتی را طی کرده. مشکلات زیاد شده یا روانپزشک‌ها موفقیت‌های کمی داشته‌اند؟». 

نامجو در پاسخ به این سوال گفت: «با کاهش بیماری‌هایی که موجب کوتاه شدن عمر می‌شوند، طبیعتا سن و میانگین امید به زندگی افراد بیشتر می‌شود. ما می‌دانیم که در سالمندی یکی از مواردی که شیوع بیشتری پیدا می‌کند، اختلالات روانی است. پس یک عامل، بالا رفتن بهداشت عمومی و افزایش میانگین سنی جوامع است. علت دیگر عوامل استرس‌زایی است که در اطراف زندگی انسان‌ها وجود دارد. با صنعتی شدن دنیا این استرس‌ها زیادتر شده است. این تنش‌ها شانس ابتلا به اختلالات روانپزشکی را بالا می‌برد. به‌طور کلی درمان‌های روانپزشکی، مخصوصا درمان‌های دارویی، نسبتا جوان است.» 

نامجو درباره‌ی آمارهای مرتبط با اختلالات روانی و وضعیت سلامت روانی در ایران توضیح داد: «به‌طور کلی از نظر آماری، اختلاف آمار اختلالات روانی ما با آمارهای جهانی اختلاف فاحشی نیست. در جوامع شهری، مانند شهر تهران، این آمار واقعا بالاتر از 36 درصد است. زمان‌هایی که فشارهای روانی و عوامل استرس‌زا، مانند شرایط جنگ، حوادث و بلایای طبیعی یا بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر است، این آمار را بیشتر خواهد کرد. اما واقعیت این است که وضعیت سلامت روانی ما با میانگین جهانی اختلافی ندارد». 

نامجو در ادامه‌ی توضیحاتش، در تعریف اختلال روانی گفت: «اختلال روانی شامل هر نوع بیماری و اختلالی است که روی تفکر یا رفتار افراد اثر می‌گذارد و باعث ایجاد ناراحتی یا ناتوانی در آن فرد می‌شود. این مساله‌ی مهمی است که ما به چه کسانی بگوییم که دچار اختلالات روانی و نیازمند درمان هستند. کسی که به طور دائم در شرایط اکثر افراد جامعه، دچار مشاجره می‌شود، باید بررسی روانی شود.» 

«چرخ» در تابستان امسال در سه روز یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه، از ساعت 19 به‌صورت زنده از شبکه‌ی چهار پخش می‌شود. مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

۲۵۸۲۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    4 0
    آمارتون اشتباهه آقاااا! همه‌مون اختلال روانی داریم بی برو برگرد
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۱
    1 0
    عجیبه یه مقدار که انقدر خودزنی میکنیم همیشه