«گرمای جنوب»، بازی را به «مقاومت چمن مصنوعی»، باخت!

اجرای چمن مصنوعی ورزشی در مناطق گرمسیر و به خصوص در مناطق جنوبی کشور همواره یکی از دغدغه‌های کسانی است که به این پوشش ورزشی خاص علاقه‌مندند. معمولا مردم نسبت به اجرای چمن مصنوعی در مناطق گرمسیر به این دلیل شک و شبهه دارند که از کارکرد تخصصی الیاف و مواد مختلف به کار رفته در چمن مصنوعی در شرایط گرم سیری بی خبرند.

این در حالی است که گروه تخصصی چمنزار در تیرماه همین سال، اقدام به اجرای چهار قطعه زمین فوتبال از نوع  چمن مصنوعی ورزشی مدل منوفیلامنت در بندر خمیر، یکی از بنادر جنوبی کشور کرد و شاهد نتایج خوبی هم بود. آنچه در ادامه می‌خوانید نگاهی به اجرای چمن مصنوعی در مناطق گرمسیر کشورمان و همچنین ویژگی‌ها و کارکردهای این محصول دارد.

اجرای چمن مصنوعی ورزشی در مناطق گرمسیر؛ کدام چمن با چه الیافی؟

نخستین ویژگی‌ای که چمن مصنوعی مناطق گرمسیر باید داشته باشد، نوع الیاف و میزان مقاومت آنها در برابر گرما، نور خورشید و رطوب موجود در هواست. چمن مصنوعی‌ای که در چهار زمین فوتبال بندر خمیر نصب شد، دارای الیاف منوفیلامنت بود. الیافی که با ارتفاع حدود 50 میل به طور ویژه و تخصصی برای بازی فوتبال طراحی شده بود.

مدیر بخش ورزشی گروه چمنزار درباره نوع الیاف و ویژگی‌های فنی این چمن می‌گوید: الیاف این نوع چمن مصنوعی با استانداردهای بالائی در کارخانه تنکاته هلند تولید میشود و مقاومت گرمایشی استانداردی دارد. به این معنا که آستانه تحمل گرما در این چمن تا 70 درجه سانتیگراد تضمین شده است.

وی می‌افزاید: اجرای چمن مصنوعی در چهار زمین فوتبال در یکی از گرم‌ترین بنادر کشور می‌تواند مشتی از خروار باشد و به مدیران ورزشی این اطمینان را بدهد که می‌توانند برای بسیاری از پروژه های ورزشی جنوب کشور به چمن مصنوعی ورزشی مدل منوفیلامنت اعتماد کنند.

خدمات و ضمانت ‌ها گروه چمنزار

با این همه این تمام داستان نیست. چمنی که در مناطق گرم و توسط گروه چمنزار تهیه و نصب می‌شود، دارای ضمانت‌های کیفی است. به این صورت که گروه چمنزار پس از فروش یا اجرای چمن مصنوعی در مناطق گرمسیری، به شکل کتبی از محصول و درواقع مشتری حمایت و در صورت بروز هرگونه پوسیدگی یا تغییر رنگ در چمن، خسارت‌های مالی را جبران می‌کند.

این شرکت همچنین به غیر از نصب و اجرای چمن مصنوعی، خدماتی را برای نگهداری و پشتیبانی محصول به مشتریان ارائه می‌کند.

«فرچه زنی چمن مصنوعی برای جلوگیری از کوبیدگی الیاف»، «تزریق مجدد مواد پرکننده سیلس و گرانول به صورت سالانه برای حجم دهی به الیاف چمن مصنوعی» ، «ترمیم و تعویض بخشهای آسیب دیده» و نیز ، «تجدید خط کشی سفید چمن مصنوعی با استفاده از رنگ یا چمن بافت سفید»، از جمله مهمترین خدمات پس فروش گروه چمنزار است.

ارائه این خدمات و ضمانتها از سوی گروه چمنزار، برای انواع مناطق کشور به انجام می رسد اما اجرای چمن مصنوعی در مناطق گرمسیر، به دلیل شرایط اقلیمی خاص این مناطق، اهمیت برخورداری از چنین تضامینی را برای بهره برداران چمن مصنوعی بیشتر می کند.

پلی اتیلن، نقش آفرین اصلی!

بنابه گفته کارشناسان گروه چمنزار، چمن‌های مصنوعی بنابر کاربردی که دارند، می‌توانند مواد اولیه متفاوتی داشته باشند. اما مناسبترین ماده برای ساخت چمن مصنوعی ورزشی، پلی اتیلن است چراکه اولا در صنایع پتروشیمی به صورت انبوه تولید می‌شود، ثانیا تولید آن، سریع، آسان و کم هزینه است، ثالثا این مواد در برابر کوبش و سایش، مقاومت بالایی دارند و در نهایت به این دلیل که پلی اتیلن در فرم‌دهی نهایی، شباهت بسیار زیادی به چمن طبیعی پیدا می‌کند.

استانداردهای چمن مصنوعی ورزشی

اگرچه ذهنیت و نگاه عمومی به چمن مصنوعی چندان خوشبینانه نیست اما موسسات استاندارد و ارزیابی کیفی با توجه به پژوهشهای گسترده برای بررسی وجود ترکیبات مضر و تهدیدکننده سلامتی انسان‌ها، عقیده دیگری دارند.

این موسسات پس از انجام آزمایش‌های علمی و فنی بر روی چمن‌های مصنوعی ورزشی به استانداردهای مورد نیاز برای ورود این پوششهای ورزشی به میادین ورزشی دست پیدا کردند و این استانداردها را در تمام انواع چمن مصنوعی ورزشی اعمال می‌کنند. در عین حال مصرف‌کننده نیز وظیفه دارد تا با دقت زیاد در هنگام خرید، تمام استانداردهای فنی این محصول را از شرکت تولیدکننده درخواست کند و نسبت به صحت و سلامت چمن مطمئن شود. گروه چمنزار، مجموعه ای است که پیش از عرضه کالا، اطلاعات و مشاوره های تخصصی لازم را در اختیار کاربران قرار می دهد و مشتریان را از ویژگی های فنی محصول مطلع می کند.

چمن مصنوعی، مناسب برای انواع ورزش‌ها

چمن مصنوعی غیر از نصب در زمین‌های فوتبال، در میادین ورزشی دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. به غیر از چمن مصنوعی فوتبال، چمن مصنوعی ورزشی چندمنظوره در مدارس یا ویلاهای شخصی، چمن مصنوعی تنیس و چمن مصنوعی زمین‌های گلف و مینی گلف، برخی از این اماکن هستند.

همچنین این محصول در کشورهایی که برخی از رشته های خاص در آنها رواج بیشتری دارد به عنوان کفپوش این قبیل میادین و سالن‌های ورزشی نیز به کار می‌رود، از جمله سافتبال، کریکت، راگبی، گلف، هاکی روی چمن، اسکی روی چمن و حتی تیراندازی و دومیدانی.

فیفا، مجوز استفاده از چمن مصنوعی را صادر کرد

صرف نظر از اینکه، چمن مصنوعی را در چه اقلیمی مورد استفاده قرار می دهیم و یا اینکه چمن مصنوعی را در مناطق گرمسیر اجرا می کنیم یا سایر شرایط آب و هوایی، مسئله ای که از نگاه برخی ناظران فنی ورزشی مهم است، مسئله تاییدیه های فنی مراجع پذیرفته شده برای بهره برداری از چمن مصنوعی است.

جالب است بدانید که مجوز بهره برداری از چمن مصنوعی ورزشی در سال 2001 میلادی توسط فیفا با یک دستور العمل اجرایی و رعایت چند استاندارد مهم و تاثیر گذار در ایمنی بازیکنان  صادر شد و به دنبال آن یوفا (اتحادیه انجمن فوتبال اروپایی) نیز مجوز استفاده از چمن مصنوعی ورزشی در  مسابقات رسمی را صادر کرد.

اگر به داشتن و بهره برداری از چمن مصنوعی استاندارد و مورد تایید مراجع رسمی و قانونی، علاقمند هستید، پیشنهاد می کنیم با گروه چمنزار همراه شوید.

گروه چمنزار به عنوان یک شرکت پویا در حوزه پوششهای ورزشی از جمله چمن مصنوعی، آماده است تا مخاطبان این حوزه را با انواع این محصولات و استانداردهای اجرایی آنها آشنا سازد.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282294