برگزاری یک عروسی متعارف چقدر خرج برمی‌دارد؟

حالا عروسی‌ها دیگر از قالب یک میهمانی صرف خارج شده اند، عروسی نمادی است برای نشان دادن وقعیت اجتماعی و اقتصادی خانوار با هزاران پیش درامد و پس درامد.

امیرعباس آزرم‌وند- مراسم عروسی دیگر دورهمی ساده فامیل ها نیست، برای نشان دادن خوشحالی از پیوند یک زوج؛ امروز خانواده ها چنان درگیر و دار برگزاری مراسم عروسی می‌شوند که گویا قرار است تصویری جهانی از مراسم عروسی خود به نمایش بگذارند.  

 هر چند ظهور شبکه های اجتماعی و انتشار تصاویر از مراسم های لاکچری عجیب و غریب در تغییر این سبک زندگی بی‌تاثیر نیست اما این شیوه از زندگی سبب شده است مراسم عروسی حالا "ته" نداشته باشد.  

حالا فیلمبرداری عروسی به جزئی لاینفک از مراسم تبدیل شده است، تصویر برداری پیش از برگزاری مراسم عروسی، آتلیه قبل از عروسی و در این مسیر برخی عروس و دامادها هزینه تصویربرداری های انچنانی را در کویر و دریا و ... به جان می خرند تا تصویری ماندگار از جشن عروسی خود در اختیار داشته باشند.  

 تصویربرداری هایی با ملزوماتی در حد و اندازه یک فیلم سینمایی.خرید دسته گل، گل زدن ماشین عروس، تالار، میهمانی پایان شب در تالاری جداگانه، تصویربرداری مراسم عروسی، موزیک و البته لباس و حلقه... و البته آرایشگاه عروس و به تازگی آرایشگاه داماد؛ همگی هزینه ها را بی انتها کرده اند اما واقعیت داستان چیست؟  

اولین گام، آرایشگاه 

 با اهمیت یافتن فیلمبرداری  در مراسم های عروسی، آن هم به دفعات، آرایشگاه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. اگر تا پیش از این تنها عروس بود که هزینه آرایشگاه را می پرداخت، امروزه دامادها نیز با هر بار، برنامه فیلمبرداری سری به آزایشگاه ها می زنند و کار و بار آرایشگران دامادها نیز به اندازه ارایشگران عروس سکه است.  بررسی ها نشان می‌دهد حداقل هزینه ارایش عروس در ارایشگاه هایی که برند معروفی نیستند، یک میلیون تومان آب می خورد اما آرایشگاه های برند تا چندین برابر این مبلغ را دریافت می‌کنند. متعارف این مبلغ ۴ میلیون تومان عنوان شده است که در حال حاضر اغلب خانواده های تهرانی دو بار این هزینه را پرداخت می کنند، یک بار برای فیلمبرداری فیک و یک بار برای عروسی.  

در مقابل هزینه آرایش داماد از حدود ۲۰۰ هزار تومان آغاز می شود و تا دو میلیون تومان نیز به طور متعارف افزایش می یابد. پاکسازی صورت، ترمیم مو، ترمیم ابرو و مواردی از این دست در پکیج آرایش دامادها جایگاه ویژه ای را داراست.  

 اجاره خودرو در مواقع خاص 

 اجاره خودرو در مواقع خاصی برای برخی خانوارها صورت می گیرد. خودروای بسیار لاکچری، حتی تا شبی ۱۰ میلیون تومان با راننده در این بازار مشتری دارند. برخی خودروهای انتیک و قدیمی نیز در این بازار موقعیت خاصی را از ان خود می کنند. گل زدن به خودرو بر عهده صاحب مجلس عروسی است. هزینه گل زدن در گفت و گو با گل فروشی ها بین ۵۰۰ هزار تومان تا ۴ میلیون تومان اعلام شده است اما متعارف هزینه در این بخش ۸۰۰ تا یک میلیون تومان است. دسته گل عروس نیز بین دویست تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه بر میدارد.  

«خانه» داریم تا خانه

هیچ ازدواجی بدون محل سکونت کامل نمی شود. این در حالی است که ظرف یک سال گذشته قیمت واحدهای مسکونی در تهران به طور میانگین بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافتند. طبق آمارهای رسمی میانگین هر متر واحد مسکونی در خرداد ماه امسال در تهران به حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می رسد یعنی خرید یک واحد مسکونی ۱۰۰ متری در یک محله مرکزی شهر، مثلا خیابان آزادی برای یک زوج جوان حدودا یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان آب می خورد.

در محله های جنوبی تر تهران مانند خیابان کمیل نیز قیمت هر متر واحد نوساز ۱۰ میلیون تومان و واحدهای قدیمی تر به هشت میلیون تومان بالغ می شوند. درنتیجه اگر خرید خانه در محله کمیل هم مدنظر زوج ها باشد برای آن هم حدود یک میلیارد تومان هزینه را باید کنار بگذارند. در حالی که اگر عروس و داماد قصد کرده باشند پس از ازدواج در واحدی از برجهای مشهور تهران یا یکی از پنت هاوس های نزدیک به سعادت آباد هم ساکن شوند، باید به هزینه ۲۵ میلیارد تومانی بیاندیشند. از سوی دیگر احتمالا برخی از نو عروسان و نودامادها ترجیح دهند برای اینکه خانه دار شوند به حاشیه تهران مانند هشتگرد، اسلامشهر، پردیس و پرند بروند که طبیعتا هزینه واحدها در این مناطق به نسبت تهران به مراتب کمتر است.

این میان برای رهن یک واحد ۸۰ متری در مرکز شهر نیز باید در حدود ۱۰۰ میلیون تومان کنار گذاشت و طبعا در این بخش نیز واحدهای لوکس قیمتهای کهکشانی دارند.

 و اما لباس 

 لباس عروس خانم ها اگر کرایه نباشد غالبا از یک میلیون تومان به بالا هزینه دارد. کت و شلوار دامادی نیز از این وضعیت مستثنی نیست و حداقل قیمت برای یک کت و شلوار کمتر از پانصد هزار تومان نیست. هر چند در برخی موارد لباس عروس از سوی خانواده با هزینه ای حداقل سیصد زهار تومانی کرایه می شود اما لباس داماد باید حتما خریداری شود.  

 هزینه طلا چقدر است؟

با وجودی که افزایش شدید قیمت طلا سبب شده است بسیاری از خانوارها خرید سرویس و ... را فاکتور بگیرند اما حلقه عروسی قابل چشم پوشی نیست. طلا در حال حاضر گرمی ۴۱۲ هزار تومان قیمت دارد و یک گرم طلای ساخته شده از ۴۵۰ هزار تومان به بالا قیمت دارد. خرید حلقه ای با سه گرم طلا نیز هزینه ای حداقل یک یملیون و پانصد هزار تومانی را برای یک از زوجین و حداقل سه میلیونی را برای هر دو در بر دارد.  

فاصله ۱۰۰ برابری 

 خسرو ابراهیمی نیا، رییس اتحادیه تالارداران تهران، در گفتگو با خبرانلاین می گوید سقف هزینه تالارها روشن نیست، اما کف هزینه ها مشخص است. بدون تردید می توانم بگویم با نفری ۳۰ هزار تومان، به صرف یک مدل غذا و نوشیدنی می توان در تهران یک عروسی برگزار کرد، این یعنی ۲۰۰ میهمان، ۶ میلیون تومان هزینه روی دست صاحب مجلس می گذارد و از این دست عروسی ها نیز کم نداریم اما خود وی نیز می گوید این پایان داستان نیست. اغلب خانواده ها تقاضای سرو چندین نوع غذا دارند، به همراه بستنی و نوشیدنی و میوه ها و شیرینی های متعدد و ... ملزوماتی که هزینه برگزاری برخی مراسم ها را تا صد برابر نیز افزایش می‌دهد.   

حالا نه فقط رییس اتحادیه تالارداران که سایر فعالان این صنف نیز از تغییر سبک زندگی و کاهش تعداد عروسی ها و مراسم هایی از این دست در تالارها گله مندند. البته دلیل اصلی را موقعیت نامساعد اقتصادی نمی دانند بلکه معتقدند باغ - تالارهای اطراف تهران که برخی نیز بدون مجوز فعالیت می کنند، در این امر دخیلند، باغ - تالارهایی که بعضا تا پاسی از شب باز هستند و سرویس دهی به میهمانان در ان ها امکان پذیر است در حالی که تالارهای درون شهری با محدودیت ساعت کاری در ساعات پایانی شب مواجه هستند.  

 در عین حال شکل گل آرایی و شیوه برگزاری مراسم و ... در این تالارها به ذهنیت امروز جامعه شهری، خصوصا در شهرهای بزرگ نزدیکتر است، ارکسترهای پرسر و صدا، سرو انواع غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط باغ و ... مراسم هایی که هزینه برگزاری انها سقف ندارد.

مراسم عروسی

از عروسی ۶ میلیون تومانی تا ۶۰۰ میلیونی

مدیر یکی از باغ های حوالی غرب تهران در گفتگو با خبرانلاین درباره هزینه متعارف برگزاری یک مراسم عروسی در باغ- تالارها گفت:  حداقل و حداکثر هزینه ورودی به باغ، ارقام بین ۵ میلیون تا ۶۰ میلیون تومان در نوسان بودند و هر چه باغ معروف تر باشد، ورودی نیز افزایش می یابد. جالب اینکه رقم فوق تنها یک دستگرمی برای هزینه های تمام نشدنی شب وصال است!

این مدیر داخلی تالار، در رابطه با هزینه های غذا و پذیرایی مهمانان، گفت: بسته به توان طرف مقابل و منویی که برای مراسم انتخاب کنند، قیمت ها متغیر است ولی در باغی متعارف، منوی حداقلی برای هر نفر ۲۵۰ هزار تومان و منوی حداکثری دو میلیون تومان است. با تفاوت که در منوی ارزان ۱۲ مدل غذا، پنج نوع میوه و پنج نوشیدنی برای هر نفر وجود دارد اما در منوی دو میلیونی ۶۰ نوع غذا اعم از ایرانی و فرنگی، دریایی و گیاهی در کنار ۱۲ نوع میوه و انواع نوشیدنی ها قرار دارد. در نتیجه بسته به انتخاب مشتری برای منوی افراد قیمتها تغییر می کنند.

هنگامی که با او از قیمت حداقلی رییس اتحادیه تالار داران صحبت کردیم، وی پاسخ داد: البته ایشان با شما بسیار ارزان حساب کردند ولی برای یک نوع غذا قیمت بسیار کم می شود. به هر حال هزینه غذا و نوشیدنی، یا بستنی و مخلفات دیگر هر کدام بر هزینه منو می افزاید. گرچه به نظر من آقای ابراهیمی نیا دوست داشتند شما مشتری او شوید و در این رابطه حسابی هم تخفیف دادند!  

او در رابطه با هزینه موزیک زنده و خواننده هم تصریح کرد: در این بخش هم قیمتها متفاوت است، در مدت فعالیت من در این باغ، ارزان ترین مراسم حداقل پنج میلیون تومان برای یک شب هزینه در پی داشته ولی اگر تمایل به انتخاب خوانندگان و دی جی های مشهور تر باشد این هزینه تا ۳۰ میلیون تومان نیز افزایش خواهد یافت.

همچنین در رابطه با ماشین عروس گل زده نیز ارقامی بین یک میلیون تا پنج میلیون تومان اعلام شده که البته باید توجه داشت، خودرویی که برای یک شب عروسی پنج میلیون تومان هزینه در پی دارد، مازراتی است که البته باید به همراه راننده مخصوص خود در مراسم شرکت کند.

وی در ادامه افزود: به نظر من باید توجه داشته باشید که باغ ها شرایط کاری سخت‌تری دارند و از هشت صبح کار در آن آغاز می شود و مهمانان نیز اغلب تا یک بامداد می مانند. در حالیکه تالارهای درون شهر این مشکلات را ندارند. گرچه شایعاتی هم وجود دارد که باغهای حاشیه تهران اجازه مصرف نوشیدنی های غیر مجاز را می دهند که به نظر من خبر درست نیست، زیرا اماکن به این مسائل به شدت سخت گیر است!

چنانچه تعداد مهمانان را ۲۰۰ نفر مفروض داشته باشیم، در مراسمی که این باغ برگزار می کند، عروس و داماد یا بهتر است گفته شود خانواده این زوج برای عروسی حداقل ۶۰ میلیون تومان باید هزینه کنند. چنانچه خانواده ها دست به نقدتر باشند و بخواهند با حداکثر هزینه ها زوج های خود را به خانه بخت رهسپار کند، این هزینه به حدود ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود؛ البته مدنظر داشته باشید که هزینه های جهیزیه، آرایشگاه و... محاسبه نشده اند.

به این ترتیب با احتساب متوسط ۶ تا ۶۰ میلیون نفر هزینه برگزاری مراسم در تالاری متعارف در تهران با دویست میهمان و هزینه یک تا  ۴ میلیونی آرایشگاه عروس و دویست هزار تومانی تا یک میلیون تومانی آرایشگاه داماد؛ به همراه هزینه ۴ تا ۱۵ میلیونی تصویربرداری از مراسم به همراه ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومانی دسته گل و ۵۰۰ هزار تا چهار میلیونی گل آرایی ماشین عروس و هزینه حداقل سه میلیونی حلقه عروسی و کف قیمت یک میلیونی برای لباس عروس و داماد می توان نتیجه گرفت یک مراسم ساده عروسی بدون محاسبه قیمت مسکن و جهیزیه بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان به شکل متعارف هزینه روی دست خانوارها می گذارد. این بها برای متعارف ترین و ساده ترین شکل عروسی محاسبه شده است. لازم به تضویح است تنها مراسم عروسی در برخی موارد برای دویست میهمان حدود ۶۰۰ میلیون تومان آب می خورد.  

۲۲۳۲۲۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1282792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    73 2
    تو شهرستان میانگین 50 میلیون تو همین هفته. کمتر دیگه جشن نگیرن بهتره
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      2 0
      مردم در هزینه یک زندگی زیر متعارف موندن، عروسی متعارف پیشکش.
    • SG ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      4 1
      وقتی شغل و حرفه پایدار با درآمد مکفی برای جوانان وجود ندارد و تورم افسارگسیخته اقتصاد فاسد و بیمار کشور را فرا گرفته پس هیچ امیدی به ازدواج پایدار و زندگانی باکیفیت زوجین وجود نخواهد داشت و اگر هم وصلتی سر بگیرد حتی با برگزاری مراسم جشن عقد و عروسی ساده و پایدار هم بماند زندگانی مذکور از کیفیت لازم برخوردار نیست و صرفاً گذران عمر است !
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    88 2
    دقیقا کجای مرکز شهر تهران خونه 80 متری رو 100 میلیون رهن میدن ؟ بگین ما هم سریع بریم بگیریم !ً
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      38 1
      هست ولی یا طبقات بالا و فاقد اسانسورند یا زیر همکف
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      4 0
      الان کسی رهن نمیده همه دنبال اجاره هستن اونم بالای دو میلیون در ماه یعنی زن و مرد باید هر دو کار کنن تا پول اجاره و هزینه زندگی دربیاد. بی خیال بچه هم میشن چون هم هزینش زیاده هم یکیشون از کار می افته و دومی تنهایی نمیتونی هزینه ها رو به دوش بکشه.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    134 5
    عروسی الان مساوی است با بی تدبیری . نباید جشن گرفت بعد هم همه برن پشت سرت حرف بزنن
    • IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      75 7
      متاسفانه همه افتادند به چشم و هم چشمی . 10 سال پیش کی این خبرها بود .مردم یک مهمونی ساده تر می گرفتند می رفتند . الان انگار نقش اول فیلم هالیوودی باید بازی کنند
    • آسو AE ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      37 8
      داداش عروسی ۱۰ سال پیش رو الان با ۵۰۰ میلیون هم نمی تونی بگیری،حنابندان،شیرینی خوران،عقدکنان،عروسی،پاتختی،تو همه اینها ۵۰۰ نفر میخوردن و میبردن و ... کجا بودی ۱۰ سال پیش
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    83 2
    من بعید می دونم با بیست تومان بشه عروسی گرفت . همون صد تومان درسته تازه خیلی معمولی
    • مجید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      1 0
      نوشته دویست نه بیست
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    32 9
    یکی هم ما رو از این عروسی های لاکچری دعوت کنه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    36 3
    ان وقت وام ازدواج چقدره؟
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      38 6
      کسی که صد میلیون پول عروسی میده به وام کار نداره ها
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    91 3
    بهتره جونان عروسی نگیرند و پولشون رو نگه دارن
    • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      3 1
      باید یه کمپین راه انداخت واقعا خیلی از این هزینه ها اضافه هس میشه همین پول رو حداقل یه ماشین خرید
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    50 3
    عروسی ما خالص دراومد 70 میلیون . اسفند پارسال الان نمیدونم چنده
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      31 3
      خوش به حالت
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    29 2
    صد میلیون !!!!
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    91 3
    جوانان عزیز بیخود خودتون را رد بند این مراسم ها نکنید . پولتون را بگذارید برای خرید خونه و خودرو و ... . عروسی کرفتن هیچ فایده ای نداره . بابا همین گزارش میگه عروسی خودش 60 میلیون ، ارایشگاه برین ، طلا بخرید و ماشین هم گل بزنید و عروسی را نگیرید که حسابی جلو می افتید یادگاری هم دارید
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      6 1
      ما هم میخوایم نگیریم و خرج بیهوده نکنیم اما هرجا این حرف رو بزنی بهت زن نمیدن میگن برو کنار بزار باد بیاد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    43 1
    طفلک جوون ها
    • حمید IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      65 3
      این انتخاب مسن ها بوده که این نتیجه برای جوانهای الان شده
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    68 1
    بیچاره پدر و مادرها که باید از پس این هزینه ها بربیایند والا جوان ها که ندارند
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      58 2
      اگر خودشون می خواستند پول بدن هیج وقت این خاصه خرجی ها رو نمی کردند . بهتره پدر مادرها هم دست زا این حمایت ها بردارند
    • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
      39 2
      پدر و مادرها قبلا برای 7 تا بچه عروسی می گرفتند الان برای یکی و دو تا . خوب همینه هزینه ها بالا رفته
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    45 1
    تو همین تهران برخی عروسی می گیرن میلیاردی . دیدم که میگم
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      1 1
      تو هم بگیر
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    21 1
    رهن میدن حدود 40 متر
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    35 0
    با این هزینه ها خیلی برای رفتن به خونه بخت معطل می مانند
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    28 1
    عروسی در باغ - تالار محاله کمتر از صد . بیست میلیون رویاست
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    27 2
    با این وضعی که هست باید به عروسی غیرمتعارف فکر کرد
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    15 5
    تعداد مهمان 200 نفر نیست حداقل 700 نفر میان مهمونی دو طرف بعد 200 نفرشون نفری 50 تومنم کادو میدن نصفشم خانواده عروس میبره
  • US ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    43 4
    حیف پول خرج الکی یک مشت ادم میایند میخورند دو زار هم شاید بذارن کف دستتون مگر پول مفت یا ارث داشته باشید بخواهید خودی نشوون بدهید عاقبت هم دادگاه. جر و بحث طلاق مهریه یک پراید بخری بهتر از این خرج چند ساعته است
  • US ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    3 0
    فکری به حال این جونا کنید به خدا گناه دارن
  • علی IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    3 0
    کاش ما هم از کشور های خارجی یاد میگرفتیم که با 50 تا مهمان عروسی میگیرند نه 500-200 نفر و خیلی هم ساده تر این کارها ظلم در حق جوانان ماست.
  • ایرانمهر IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    3 0
    راستش عروسی های الان اگر کمتر از صد میلیون هزینه داشته باشه. باید دست خانواده های عروس و داماد و بخصوص خود عروس و داماد رو بوسید وبهشون آفرین گفت . چون حقیقتا با هم دیگه خوب کنار اومدند.... والا با 200 میلیون هم امروز یک عروسی گرفتن متعارف و معمولی برای جونها، کار بسیار سختی خواهد بود.شما فکر کنید فقط قیمت چند وسیله تلوزیون و یخچال و لباسشوئی و جاروبرقی و اجاق گاز و پکیج یا آبگرم کن و رختخواب و مبلمان بسیار معمولی قطعا از 40 تومن بالاتره ،حالا بماند که یک دست چاقوی میوه خوری الان دیگه بالای 100 هزار تومنه ظرف و ظروهای بسیار لازم و ضروری دیگه و دهها وسیله لازم وضروری دیگه ولباس ها و هزینه های خرید طلا و آرایشگاه و خرج و مخارج پذیرایی مهمانها و نهایتا اجاره منزل و ....
  • بنده خدا GB ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    0 1
    هستن تو این شرایط کسانی که عروسی یاشون تو هتل 5 ستاره میگیرن،نمونش فامیل ما که چون پولدار بود مجبور بود تو این شرایط گرونی همه چیز،، عروسی میلیاردی بگیره. گرچه خودش راضی نبود اما بخاطر حرف دیگران مجبور شد5
  • بهشت زیر پای مادران IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    4 2
    من شهریور 92 مراسم گرفتم غذای خوب و تالار خوب شد تقریبا 3 تومن.. 200 تا هم مهمون بود که تقریبا 3 تومن هم جم شد.. تازه خانمم رو دوبار فرستادم آرایشگاه چون دو شب در دو شهر مختلف بود عروسی با ینکه اوایل تحریم ها بودکه داشت کم کم اثر خودشو رو نشون می داد ولی باز خیلی بهتر از الان بود.. یه میوه و شیرینی شد 300 تومن ولی همون الان 3 تومن میشه.. گیلاس کیلویی 3 تومن کجا 20 تومن کجا؟؟؟؟ یه عده میگن مراسم نباشه (من خودمم اون زمان این نظرو داشتم) ولی نمیشه نباشه من الان بابت یک سری چیزها میگم ایکاش پول بود انجام می دادم.. چون بعدش آدم دلش میخاد مرور کنه . مگر اینکه خدایی نکرده ازدواج غلطی صورت گرفته باشه که بخان خاطراتش مرور نشه