ایرنا نوشت: سهم آفریقا از تجارت حدود ۲۰ هزار میلیارد دلاری در دنیا تقریبا ۶۰۰ میلیارد دلار است و متاسفانه سهم ایران از تجارت آفریقا کمتر از ۶۰۰ میلیون دلار است.

محمدرضا مودودی امروز (چهارشنبه) در حاشیه همایش بزرگ تجاری آفریقا در جمع خبرنگاران، مسائل زیرساختی مانند روابط بانکی و حمل و نقل را مهم‌ترین موانع بر سر راه توسعه همکاری‌های اقتصادی با آفریقا دانست.

وی افزود: قاره آفریقا تعرفه‌هایی بر کشوری مانند ایران وضع می‌کند که عضو هیچ اتحادیه و سازمان تجارت جهانی نیست و این امر می تواند هزینه‌های تجارت و تبادل کالا را افزایش دهد.

مودودی کشورهای کنیا، آفریقای جنوبی، سودان و نیجریه را جزو کشورهای مهم برای ایران خواند و گفت: سهم بالای صادرات ما به قاره آفریقا مربوط به این چهار کشور است حتی روابط تجاری ایران و مصر علیرغم روابط سیاسی نامناسب دو کشور، بسیار خوب است.

وی ادامه داد: این کشورها دروازه‌های ورود ایران به بیش از ۵۰ کشور عضو قاره آفریقا هستند و اگر در این کشورها حضور جدی‌تری داشته باشیم، می‌توانیم بازارها را فتح کنیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت در پایان خاطرنشان کرد: ایران بازار بزرگی است و در آمارهای جهانی نوزدهمین بازار بزرگ دنیا به شمار می‌رود. بنابر این شاید همین موضوع باعث شده تا جذابیت این بازار اشتیاق تجار و بخش خصوصی را برای توسعه بازارهای خود در خارج از کشور را کم کند ولی ما باید در عرصه‌های جهانی تلاش بیشتری کنیم و بازارهای خود را توسعه دهیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین اعلام کرد: ما در دو کشور آفریقای جنوبی و کنیا دارای رایزن بازرگانی بودیم که به زودی نفرات جایگزین آن‌ها انتخاب می‌شوند.

در پایان این همایش، توافق‌نامه ای بین سازمان توسعه تجارت و کشتیرانی حافظ دریا،‌ برای ایجاد خط منظم کشتیرانی بین ایران و شرق آفریقا به امضا رسید.

۲۲۶۲۲۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =