اعتراض تند کارگردان به پخش مستند سلاخی‌ شده علیه شاملو از شبکه ۳

حسین لامعی، کارگردان مستند «قدیس» که شب گذشته و در سالروز درگذشت احمد شاملو از شبکه سه سیما پخش شد، نسبت به سانسور و سلاخی این اثر و تغییر محتوای هنری و ادبی آن واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیروز (دوم مرداد)، نوزدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو بود. به همین مناسبت، شبکه سه سیما، شب گذشته، مستندی به نام «قدیس» را در نقد اندیشه و اشعار این شاعر نوگرا و معاصر کشورمان، روی آنتن برد. 

ساعتی پس از پخش این مستند، حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان «قِدّیس»، با انتشار متنی در اینستاگرام، از قلع و قمع و تغییرات شدید محتوایی و هنری اثرش خبر داد و نسبت به پخش آن از شبکه سه به شدت اعتراض کرد.

او در پست اینستاگرامی خود نوشت: «من حسین لامعی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند «قِدّیس»، این متن را از سر خشم می‌نویسم. امشب، مستند «قِدّیس»، در شرایطی از شبکه‌ ۳ سیما پخش شد که هیچگونه شباهت با مستندی که من ساختم نداشت. «قِدّیس» ِ بنده، ۷۳ دقیقه بود اما مستندِ پخش شده، ۵۰ دقیقه است! حدود ۲۳ دقیقه‌اش را سانسور که نه، سلاخی کرده‌اند. قلع و قمع کرده‌اند. نابود کرده‌اند. مگر مستندِ جنسی ساخته بودم که این‌چنین تکه‌پاره گردیده؟!

مستند «قدّیس»، نسخه‌ درست و کاملش (که هم‌اکنون در سایت‌های فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و... موجود است)، سرشار از عشق به فروغ فرخزاد است. سرشار از عشق به ابراهیم گلستان است. سرشار از عشق به موسیقی و عشقِ به نیمای بزرگ است. سرشار از عشق به شعر و ادبیات و خاطره است. مستند قدّیس، نسخه‌ درست و کاملش، سرشار از ارادت به تاریخِ ادبیات است. در ابتدایش، تقدیم‌اش کرده‌ام به نیما یوشیج و ابراهیم گلستان. در نسخه‌ شبکه ۳ اما، همه‌اش نابود شده. حذف شده. سانسور شده. ۲۳ دقیقه‌اش را پلان به پلان حذف کرده‌اند. تنها تکه‌های مورد پسندشان در کار مانده. تنها تکه‌های مغشوش و بی‌ربط و بی‌معنا در کار مانده. حتی گرافیک کار را عوض کردند! حتی تصاویر مستند را حذف کردند! حتی عکس‌ها را تغییر دادند!

نسخه‌ کامل مستند «قدیس» را می‌توانید هم‌اکنون در سایت فیلیمو، فیلمنت، سینمامارکت و... ببینید. این را برای تبلیغ نمی‌گویم، می‌گویم تا بدانید آن نسخه‌، کارِ من است و پایش می‌ایستم، پای نقدهایم به شاملو هم می‌ایستم‌؛ اما نسخه‌ پخش شده در شبکه ۳، ضدّ من است و ضدّ اندیشه‌ من است و بی‌شک، با خشم، به دشمنی‌اش برخواهم خاست.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1283214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    89 6
    البته دیدن تصویر وشنیدن صدای ابراهیم گلستان، شاملو ،فرخزاد، براهنی،شفیعی و ....در تلویزیون جمهوری اسلامی چیز شگفت انگیزی بود ولی حتی اگر به منظور لگد مال کردن شاملو در بیستمین سالگرد درگذشت این شاعر بود آنقدر ناشیانه انجام شد که بعیدبه نظر می رسد هیچ آدم منصفی تحت تاثیر آن قرار گرفته باشد.سانسور کردن همین لگدنامه هم آنقدر مضحک بود که وقتی گوینده یک متن مثلا مستند را می خواند یک مرتبه پرشهای محتوایی اتفاق می افتاد.بندگان خدا کلی دهه سی و چهل را شخم زده بودند ببینند کدام چهره روشنفکری در کجا یک کلمه شاملو را زیر سوال برده باشد با بریدن سر و ته مطلب آن را با ذکر نام منبع بیاورند.نه این که شاملو مثل هر فرد دیگری در زندگی شخصی مسائلی برای پروپاگاندای تاریخ مصرف گذشته نداشته باشد ولی به نظر می رسد مدیران شبکه 3 برای تبدیل کردن این شبکه به منفورترین شبکه سیما عزم خود را جزم کرده اند
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      60 4
      کلیدنابودی صداوسیما بدست خودشون زده شده و باسرعت بیشتری رو ب خاموشی میرود...
    • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      19 1
      قطعا شاملو تاثیر گذارترین شاعر نوپرداز قرن معاصر است شکی نیست که ایشان در طول زندگیش دچار اشتباهاتی هم شده است اما همچون رودی خروشان همواره مسیر رشد وتکامل را یافته وهرگز درجا نزده وکوبیدن ایشان با ترفندهای نخ نما مثل اینکه ایشان 3بار ازدواج کرده واقعا چندش آور است ما نفهمیدم تعدد زوجات پسندیده است یا خیر؟ اگر هست پس چرا برای خودتان خوب است اما برای دیگران مذموم اگر پسندیده نیست پس چرا فقط برای مخالفین زشت است برای خودی ها عملی شرعی ومقدس ؟ با این مستندهای بی مایه فقط عرض خود میبرید وزحمت ما میدارید....
    • آیس IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
      3 0
      آخه پسر کوچولو تو رو چه به نقد شاملو ..
  • سيد IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    43 11
    خدا مي دونه چقدر پول مردم بيچاره خرج اين مستند بي اساس كردن.اقا شاملو بد--شاملو بي سواد--شاملو لامذهب--شاملوكومونيست--شاملو ضد شعر--شاملو هر چي.اين همه پول خرج چيزهاي بي خود مي كنيد كه چي؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    53 5
    چهل سال اسمی و تصویری از فروغ فرخزاد و شاملو در تلویزیون دیده نمیشد. بازهم در یادها بودند . با این مستندهای بی سرو ته هم چیزی نمیشه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    52 3
    هر روز از خودم میپرسم ما چرا اینطوری شدیم این همه هزینه، وقت ،تلاش برای اینکه نشون بدن ی نفر بده و ما خوبیم و ما راست میگیم
  • علی احسانی ابیانه NL ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    39 2
    اصل مستند را دیده ام. رویکرد ضد شاملویی بسیار ناشیانه ای داشت. این که سانسور شده خب کار خوبی نیست اما عملا همان رویکرد ضدشاملویی را دارد که قبلا داشته. نکته دیگر آن که این آقای جوان چنان درباره «اثر من» صحبت می کند که هیچکاک هم درباره فیلم هایش این عبارت را به کار نبرده است. و دیگر آن که ایشان مدعی است منتقد شاملو است ولی غلط های فاحشی املایی در متنش دارد که نشان می دهد اصولا در ساحت ادبیات سواد چندانی ندارد. تازه برخی غلط هایش را هم خبرآنلاین تصحیح کرده است. مثل کلمه آخر متن ایشان.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    50 1
    مستند واسه شاملوساختی بعدتقدیم کردی به نیما و گلستان؟وسرشاراز عشقه به فروغ ؟بعد کارهای شاملو رو.نقدکردی؟باخودت چندچندی دادا؟
  • کتابدوست! IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    5 0
    بهترین توصیف واقعگرایانه شعر شاملو در کتاب " باچراغ و آینه" نوشته استاد شفیعی کدکنی در دسترس است. حد همین است سخندانی و زیبایی را سفارش می کنم عزیزان این کتاب رابه دقت بخوانند.
  • توکل IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    3 12
    منم مستند رو دیدم، برعکس بیشتر دوستانی که اینجا نظر دادند حرفهای خوبی داشت و گرچه قصدش نقد عریان و کمی یک طرفه شاملو بود ولی خوب بود، چرا که اگر دنبال دروازه های تمدنیم یکی از اولین گام هاش نقد در همه حوزه ها و دوری از تعصبات شبه مذهبیه، شاملو هم مثل دهها نفر(کوروش، شجریان، کیمیایی و...) دیگه تبدیل به بت مقدسی شده که کسی جرات نقدشو نداره و این یعنی فاجعه، یعنی عقب ماندگی...و این در تضاد با ذات روشنفکریه که خود شاملو میگفت در ایران روشنفکر نداریم که راست میگفت..البته این حرفها درباره این مستنده نه تلویزیون، تلویزیون میگه اگر در تایید من حرف می زنی هر چی دلت میخواد بگو ولی اگر مخالف منی کلا خفه شو...اینجا هم حرف تایید نظر تلویزیون یعنی مخالفت کور با شاملو بود و هست. درآخر اینکه باید گفت جامعه ما اول از همه و آخر از همه نقد میخواد و دردش نقده، همه اهالی فرهنگ و هنر این مملکت شبیه پادشاه شدن تو قصه لباس جدید پادشاه.
    • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
      1 2
      خود کارگردان میگه مستند من و سانسور کردن بعد شما میگی خوب بوده؟
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    15 1
    شما برو نوار کاست مسافر کوچولو با صدای شاملو رو گوش بده بلکه کمی آدم بشی ! هر چند که بعیده
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    12 8
    درود بر شاملو
  • IQ ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    10 0
    البته شكايت اين نويسنده و كارگردان به بخاطر اهانت به شاملوى بزرگ بلكه سانسور تعريف تمجيدهايش از ابراهيم گلستان (استاد تحريف حقايق) است. فكر نميكنم در طول تاريخ ايران و دنيا هيچ دوره و كشورى بوده باشه كه اندازه اين مردمان كمر به نابودى فرهنگ و تاريخ و بزرگان كشورش بسته باشه. به هر دليلى كه از شاملو خوشت نياد ( كه مسلما براى كسى مانند لامعى و صدا و سيما ديد كارشناسى نيست، چون بويى از فرهنگو ادبيات نبرده اند)، ولى پيش كشيدن زندگى خصوصى يك شخص براى تخريب او ، جز حقارت و عقده چيز ديگرى نيست. البته صدا و سيماى ميلى نشان داده كه هميشه كارهاش نتيجه عكس داشته و مسلما محبوبيت امثال شاملو با چنين فيلم ( نه مستند) سخيفى بيشتر خواهد شد.
  • مهدی IQ ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    11 0
    شاملو را هم باید نقد کرد اما نه کسی که از شاملو درکی ندارد
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    3 0
    مستندی که ص و س پخش کرد فقط صدای ناصر طهماسب رو به عنوان راوی کم داشت! شما هم میخواستی "اثر"ت رو به ص و س ندی. نمیدونی اونا هیچ تعهدی به هیچی ندارن؟ هر کاری دلشون بخواد می تونن انجام بدن.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    7 1
    این مستند چرخشهای فکری و وابستگی های سیاسی شاملو را به شدت برجسته می کند. شاملو چند صباحی در زندان روسهاست و توده ای می شود و بعد از یک دوره دیگر زندان، ضد توده می شود. اما باید پرسید که چرا علیرغم حضور گسترده روحانیون و کتب مذهبی آنها، شاملو هیچگاه به سمت تفکرات دینی متمایل نمی شود و چند صباحی از عمرش را در خدمت آن قلم نمی فرساید؟ شاملو انقلاب را تجربه می کند، جنگ را تجربه می کند، جمهوری اسلامی را تجربه می کند و علیرغم آنکه او در هر فضایی که قرار می گرفت به رنگ آن فضا در می آمد چرا به رنگ اسلامی و جمهوری اسلامی نمی شود؟ مستند یعنی پاسخ به این سوالات و نه چسباندن فحشهای هم صنفی ها و بولد کردن دوستی ها و دشمنی های گذرای نویسندگان و شعرا نسبت به هم.
  • طاهری IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
    6 1
    اصل مستند هم بیخود است و سرشار از عقده
  • رامین IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    1 0
    ضد من اندیشه من . واقعا که اب که سربالا بره .....ابوعطا میخونه .این بنده خدا باورش شده