آیا نظامیان آمریکا برای تقابل با ایران به ریاض آمده‌اند؟

کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی علل ورود نیروهای نظامی آمریکا به خاک عربستان پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، صباح زنگنه کارشناس مسائل خاورمیانه درباره ورود نظامیان آمریکا به پایگاه نظامی عربستان سعودی گفت: آن چه که بیشتر مراکز مطالعاتی آمریکا پیش بینی کرده اند دلیل این اقدام بهم خوردن اوضاع سیاسی در عربستان و ایجاد نابسمانی های احتمالی ناشی از این اتفاق است. در این بین فشار و اثرات جنگ یمن و همچنین اختلافات داخلی در خاندان سلطنتی عربستان و فوت احتمالی شاه این کشور یعنی ملک سلمان مطرح است. در این راستا مقام های آمریکایی نیز در این صدد هستند تا از نزدیک وقایع را رصد کرده و کنترل اوضاع را در دست داشته باشند. در همین حال پایگاهی که آمریکایی ها انتخاب کرده اند در نزدیکی ریاض محل فعل و انفعالات سیاسی عربستان است.

این کارشناس درباره دغدغه آمریکایی ها نسبت به مسائل داخلی عربستان گفت: آمریکا در این مقطع حساس نگاه ویژه ای به تحولات در داخل عربستان دارد. این در حالی بود است که نگرانی واشنگتن تا چند وقت به مسائل بیرونی ریاض محدود می شد ولی در حال حاضر شرایط به گونه ای پیش می رود که مسائل داخلی ریاض برای واشنگتن از اهمیت خاصی برخوردار است. همانطور که می دانیم در جریان تحولات سیاسی داخلی عربستان تعدادی از نیروهای مذهبی و همچنین شاهزادگان زندانی شده اند که این اتفاق موجب اعتراضاتی شده که در آینده می تواند تشدید شود. متعاقبا این رویدادها می تواند موجب نارضایتی نیروهای مذهبی در عربستان هم شود که به نوبه خود می تواند اوضاع را بیش از پیش پرتنش تر کند.

وی تصریح کرد: نکته ای که حائز اهمیت است مبهم بودن آینده روابط واشنگتن-ریاض در صورت نبودن حاکمان فعلی عربستان در رأس امور است. بنابراین واشنگتن در تلاش است تا خاندان سلطنتی فعلی را حفظ کند و اگر افرادی هم از این خاندان فوت کردند بتوانند سریعا جایگزینی را برای آنان پیدا کنند تا خدشه ای به روابط نزدیک دو کشور وارد نشود.

زنگنه درباره ارتباط ورود نظامیان آمریکا به منطقه و احتمال درگیری با ایران گفت: آمریکا برای تقابل با ایران به این تعداد نیرو نیاز ندارد. این کشور حدود 100هزار نیروی دیگر در کشورهای منطقه مانند قطر، امارات، عمان، کویت، عراق،پاکستان، ترکیه و غیره دارد. به علاوه اینکه علاوه بر این نیروها آمریکا پایگاه هایی را نیز در منطقه دارد و لذا به نظر می رسد که اقدام آمریکا در اعزام نیرو به عربستان بیشتر به نگرانی های داخلی ریاض بر می گردد. سعودی ها هم در این راستا حاضر هستند تا به هر قیمتی که شده خاندان و حاکمیت خود را حفظ کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره همکاری ها نظامی عربستان و آمریکا و همچنین حضور نظامی واشنگتن در یمن گفت: بحث همکاری های آموزشی، نظارت، طراحی عملیات و غیره بین واشنگتن و ریاض از دیرباز مطرح بوده است، بنابراین نمی توان این موضوع را بحثی جدید تلقی کرد. البته گفتن این نکته ضروری است که آمریکایی ها حاضر نیستند که وارد یمن شوند و آن ها ترجیح می دهند که از جنبه نظارتی و آموزشی در پایگاه های عربستان حضور پیدا کنند و بر اجرای عملیات های مختلف عربستان در خاک یمن اشراف داشته باشند.

مشروح این گفت و گو را اینجــــــــــــــــــــــــــــا بخوانید.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
    1 0
    معمولا برای خالی کردن جیبشون میرن