۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
پیام البرز با تدبیر دولت جان گرفت

ایرنا نوشت : البرز استانی صنعتی که با داشتن مراکز مهم صنعتی و تجاری به عنوان قطب صنعتی در کشور مطرح بوده و هست.

 این استان با دارا بودن بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی، نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد، نقشی که تاکنون خود را به خوبی نشان داده است.

در کنار این مزیت، سرزمین ملقب به ایران کوچک از ظرفیت مهم دیگری بهره مند است، ظرفیتی که این روزها بیشتر از همیشه در حال شکوفا شدن است و توانسته همه نگاه ها را به خود معطوف کند.

منطقه ویژه اقتصادی پیام، پتانسیلی نهفته در دل البرز، در کنار اقتصادی بودن آن از مزیت ویژه باری بودن برخوردار است و به عنوان تنها فرودگاه باری کشور از آن نام برده می شود.

آموزش خلبانی، پروازهای تفریحی و از همه مهم تر پروازهای مسافری از دیگر مزایایی است که موجب شده تا پیام البرز هر چه بیشتر دیده شود.

یکی از آرزوهای دیرینه مردم این استان، راه اندازی بخش مسافری بوده، آرزویی که به همت دولت تدبیر و امید و تلاش مسئولان استانی نتیجه داد و در شهریور ماه سال گذشته نخستین پروار از مشهد مقدس به البرز در زمین نشست.

فرودگاه بین المللی مسافری پیام در این خصوص به خوبی نشان داد که از ظرفیت بالایی برخوردار است و می تواند از عهده آن بربیاید، اگر چه پس از مدتی وقفه ای در روند توسعه مسافری شدن آن رخ داد و به مدت چندین ماه است که پروازهای مسافری از این فرودگاه صورت نمی گیرد.

اما مسئولان استانی و منطقه ویژه نیز بیکار ننشستند و در طول چند ماه گذشته تمامی همت خود را گماردند تا بخش مسافری این فرودگاه که موجب رشد هر چه بیشتر استان و منطقه می شود بار دیگر فعال شود.

شهبازی استاندار البرز مسئولان استانی را بسیج  کرد و تمامی همت خود را گمارد تا پروازها بار دیگر از سر گرفته شوند.

مسئولان منطقه ویژه و فرودگاه بین المللی پیام نیز، نسبت به افزایش استانداردها و آماده سازی زیر ساخت ها اقدام کردند تا امروز که فرودگاه پیام برای انجام هر پروازی آماده است.

در سفر هفته گذشته معاون رئیس جمهوری به همراه چند تن از وزرا به استان البرز، ۲ وزیر ارتباطات، فناوری و اطلاعات و راه و شهرسازی از نزدیک از بخش مسافری فرودگاه پیام بازدید کردند، ایراداتی که پیش از این به فرودگاه وارد شده بودد برطرف و هر ۲ وزیر به این مساله اذعان کردند.

سپس مقرر گردید که در جلسات پیش روی هیات دولت، اصلاح اساسنامه با هدف  از سرگیری مجدد پروازها از فرودگاه بین المللی پیام به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح شود.

تلاش مسئولان البرزی در کنار همت دولت که توسعه هر چه بیشتر زیر ساخت ها در کشور است جواب داد و در جلسه اخیر هیات دولت انجام پروازهای آموزشی و مسافری در کنار بخش باری فرودگاه پیام به تصویب هیات دولت رسید.

استاندار البرز در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی در این رابطه رهاورد سفرهای مسوولان به این استان مهم و استراتژیک را وزین و قابل اعتنا توصیف کرد و در ادامه از تحقق مهمترین مطالبه استان در سفر معاون اول رییس جمهوری به البرز خبر داد.

عزیز اله شهبازی با مژده خبری به البرزنشینان اعلام کرد که ظرف کمتر از ۲ روز پس از سفر دکتر جهانگیری، دستور راه اندازی پروازهای مسافربری فرودگاه پیام توسط هیات دولت صادر شد. 

وی اظهار داشت که همواره تلاش کردیم تا با دعوت از مسئولان ملی به البرز، مطالبات استان به صورت دقیق، نظام مند و تخصصی طرح گردد و در این راستا پاسخ و نتایج درخوری نیز دریافت می شود.

استاندار البرز با اشاره به اینکه اکنون نگاه ملی در مسیر عمران و آبادانی البرز، همراه و پشتیبان مسوولان شده است، ادامه داد: پس از دستاوردهای اعتباری سفر اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان، اکنون شاهد تحقق مطالبه مردم البرز از سفر معاون اول رییس جمهور هستیم.

 شهبازی معتقد است فرودگاه پیام ظرفیتی ارزشمند و یک پدافند غیرعامل و کمکی برای فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) محسوب می شود که با وجود صرف اعتبارات قابل توجهی برای راه اندازی و توسعه آن ، اما مدتها بلاتکلیف مانده بود.

وی اظهار داشت: طی سفر روز اول مرداد ماه جاری دکتر جهانگیری به این استان و پس از ارائه گزارشی دقیق از ظرفیت ها و اهمیت این فرودگاه در نهایت آغاز پروازهای مسافربری و آموزشی در این فرودگاه پس از گذشت ۲ روز از این سفر و در جلسه هیات دولت به تصویب رسید.

استاندار البرز گفت: بر اساس این مصوبه این فرودگاه علاوه بر اینکه مهمترین فرودگاه کارگو (حمل و نقل باری) در کشور محسوب می شود در حوزه مسافربری و آموزشی نیز فعالیت جدی تری خواهد داشت. 

به گفته شهبازی مجموعه مسوولان استان البرز در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری برای  اجرای اهداف اقتصاد مقاومتی با اهتمام ویژه ای برای بهره برداری از فرصت های مغتنمی همچون فرودگاه پیام و مواردی از این دست پیشتاز هستند.

نادر ثناگو مطلق مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه مسافری پیام نیز روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد: عزم جدی وزارت ارتباطات و مسئولان استانی بر انجام دوباره پروازهای مسافری از فرودگاه پیام بود که نتیجه داد.

همه مسئولان در استان و با عزم جدید استاندار البرز پای کار آمدند به رفع موانع و ایرادهایی که به فرودگاه گرفته بودند پرداختند و با رفع نواقص توانسته ایم مجوز هیات دولت را دریافت کنیم.

وی عنوان کرد: البته مشکلاتی از جمله محل دفن زباله حلقه دره وجود دارد که امیدواریم اقداماتی از سوی شهرداری کرج و دیگر دستگاه های ذیربط برای این مشکل هر چه سریعتر صورت گیرد.

به گفته ثناگو سقوط سال گذشته یک فروند هواپیمای باری  در فرودگاه فتح در نزدیکی فرودگاه پیام نگرانی هایی ایجاد کرد، اما توسط تیم های کارشناسی بررسی و در نهایت به این نتیجه رسیدند که سقوط هواپیما در فرودگاه فتح ربطی به فرودگاه پیام و زیر ساخت های آن ندارد.

در خصوص هم راستایی فرودگاه های فتح و پیام نیز اقداماتی از جمله نشانه گذاری باند فرودگاه فتح با هدف بالا بردن ضریب ایمنی پروارها انجام شده است.

ثناگو مطلق در ادامه از بروزرسانی سامانه های هواشناسی و هوانوردی در فرودگاه پیام خبر داد و اظهار داشت: تصویب انجام پروازهای مسافری و آموزشی از فرودگاه پیام، یک اعتبار برای استان و منطقه محسوب می شود.

به گفته وی به زودی و در کوتاهترین زمان ممکن انجام پروازها به ۲ مقصد کرج – مشهد، کرج – کیش و بالعکس را خواهیم داشت و بنا داریم تا این پروازها را هر چه بیشتر توسعه دهیم.

ثناگو مطلق با اشاره به ظرفیت های منطقه ویژه و فرودگاه پیام بیان کرد: با توجه به اینکه این فرودگاه ظرفیت انجام پروازهای خاص را دارد به این منظور فرودگاه پیام آمادگی در خصوص انجام این پروازها را نیر دارد ؛ شرکتی نیز به همین منظور به پیام پیشنهاد شده تا در قالب این پروازها، بخش هوانوردی عمومی، جابه جایی با تعداد کم مسافر، ایر تاکسی و ایرآمبولانس ها را پیشقدم شویم.

منطقه ویژه اقتصادی پیام در سال ۶۹ تحت عنوان مرکز خدمات هوایی برای ارائه خدمات هوایی ، حمل و نقل، توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات هلیکوپتری به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.

نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن،  در مجاورت بودن مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، قرار گرفتن در کنار راه آهن سراسری، متروی تهران - کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.

همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی، گمرک، گذرنامه اختصاصی، بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی پنج استان اقتصادی کشور، نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیک بودن به مراکز تولید میوه، سبزیجات و گل و گیاه بدون محدودیت سقف زمانی و نزدیکی به مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی و گمرک در فرودگاه بین المللی پیام، داشتن انبارهای متعدد روباز، وجود ترمینال های کانتینری و امکانات تخلیه و بارگیری با دستگاه های پیشرفته را از دیگر ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی پیام می توان برشمرد.

در کنار این مزایا، یکی دیگر از ویژگی هایی که پیام را از سایر نقاط متمایز می کند، بخش کارگو( حمل و نقل بار) آن است که به عنوان بزرگترین و تنها فرودگاه کارگو (پایانه بار هوایی) کشور شناخته می شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1284803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =