۰ نفر
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
در دیدار پمپئو و همتای چینی چه گذشت؟

ایرنا نوشت: وزیر خارجه آمریکا در دیدار همتای چینی خود تاکید کرد آمریکا سه اطلاعیه مشترک آمریکا و چین و سیاست «چین واحد» را رعایت می کند.

بر اساس اصل «یک چین» یا «چین واحد» هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با تایوان روابط رسمی داشته باشد آمریکا نیز بر اساس این اصل قراردادهای رسمی اش را به جای تایوان با چین منعقد می‌کند، اما همزمان به روابط «غیررسمی» اش با تایوان ادامه داده و نماینده‌های «غیررسمی» به این منطقه می‌فرستد.

به گزارش شینهوا، «مایک پمپئو » روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ.سه.آن» در بانکوک در دیدار «وانگ یی» وزیر خارجه چین افزود: دیدار ترامپ و «شی جین پینگ» در اوساکای ژاپن مسیری برای توسعه روابط دو کشور در آینده مشخص کرده است.

«آ.سه‌.آن» مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که برای توسعه اقتصادی، برقراری ثبات سیاسی کشورهای عضو انجمن و ثبات منطقه تلاش می‌کنند این انجمن در سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند «آسه‌آن» علاوه بر رشد سیاسی و اقتصادی، بر پیشرفت‌های اجتماعی، تکامل روابط اجتماعی-فرهنگی بین کشورهای عضو و تعیین راهبردهایی برای حل مشکلات منطقه نیز تأکید دارد.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد گفت: مایلم تاکید کنم ترامپ و دولت آمریکا قصد ندارند جلوی توسعه چین را بگیرند، بلکه مایل هستند همکاری با چین در زمینه های مختلف را توسعه بخشند ما امیدواریم رایزنی تجاری و اقتصادی چین و آمریکا با موفقیت توسعه یابد. 

«وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین نیز در این دیدار گفت: شی جین پینگ رییس جمهوری چین و ترامپ رییس جمهوری آمریکا در ملاقات اوساکای ژاپن در زمینه های مختلف به توافق نظر رسیده اند و مسیر توسعه روابط دو کشور را تعیین کرده اند.

او گفت: اکنون باید آمریکا در یک سو با چین به جلو حرکت کرده و با اجرای شناخت مشترک رهبران دو کشور، بر اساس احترام به یکدیگر، اختلافات را کنترل کنند و بر اساس منافع متقابل همکاری را توسعه بخشیده و به طور مشترک روابط چین و آمریکا را براساس اصول تعیین شده توسط رهبران دو کشور که هماهنگی، همکاری و ثبات است به پیش سوق دهند.

وزیر خارجه چین با تکرار سخنان وزیر امور خارجه آمریکا که گفته بود چین و آمریکا با وجود دیدگاه های مختلف، دارای منافع مشترک هستند و می توانند در زمینه های مختلف با یکدیگر همکاری کنند تاکید کرد چین نیز بر این باور است که دو طرف باید ضمن تقویت ارتباطات، کاهش قضاوت اشتباه، به دنبال موقعیت برد - برد بین چین و آمریکا و یک وضعیت برد - برد مشترک در جهان باشند که این نه تنها با منافع دو طرف، بلکه با انتظارات مشترک جامعه بین المللی هماهنگ است.

وانگ یی افزود: چین و آمریکا باید به درستی به اهداف راهبردی یکدیگر نگاه کنند قصد جلوگیری از توسعه چین نه تنها نابرابری است، بلکه غیرممکن هم هست چون چین دارای حق توسعه بوده و توسعه چین نیز توسعه صلح آمیز بوده و دارای نیروی قوی داخلی و غیر قابل جلوگیری است.

او گفت: دو طرف باید با ایفای نفش رهبری رهبران دو کشور برای توسعه روابط چین و آمریکا، با استفاده مطلوب از مکانیسم گفت و گوی بلند پایه، با تقویت مشورت ها در زمینه های مختلف، آرزوی رهبران دو کشور مبنی بر اینکه چین و آمریکا بتوانند شرکای همکاری یکدیگر باشند را به حقیقت تبدیل کنند.

وزیر خارجه چین تاکید کرد دو طرف باید به طور مطلوب اختلافات و مسایل حساس را حل کنند چین از آمریکا می خواهد با رعایت اصل یک چین واحد و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، محتاطانه با مسایل تایوان برخورد کند.

310311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =