۰ نفر
۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
توهین استاد دانشگاه سعودی به مسجدالاقصی

فارس نوشت: یکی از اساتید علوم سیاسی در عربستان سعودی مدعی شد که مسجد الاقصی هیچ تقدسی ندارد و نباید فریب این شعارهای مذهبی را خورد.

روند توهین به مسجد الاقصی از سوی مسئولان عربستان سعودی همچنان ادامه دارد.

این بار «کساب العتیبی» که یکی ازشخصیتهای دانشگاهی در عربستان سعودی و از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی به شمار می‌رود، در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد که قدس هیچ تقدسی ندارد.

وی که استاد علوم سیاسی است، در صفحه توئیتر خود نوشت که «هیچ کشوری نزد من، به جز سعودی، تقدس ندارد».

این نویسنده سعودی ادامه داد: «به جز بیت الله الحرام در مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه، هیچ مسجدی [نزد من] تقدس ندارد».

العتیبی مدعی شد که «قداست قدس، یک قداست ادبی به عنوان یک خانه از خانه‌های خداست و مَثَل آن، مَثَل مسجد محله ماست».

توئیت العتیبی


وی همچنین ادعا کرد که «با شعارهای مذهبی (شرعی) اشتباه که برای محدود کردن عقل و دل استفاده می‌شود، شما را فریب ندهند».

وی در یک توئیت دیگر خطاب به «خردمندان» نوشت که «مسجد الاقصی مانند حرم مکه و مدینه، حرم به شمار نمی‌رود و احکام شرعی مخصوص مانند حرمت جنگ، حرمت شکار حیوانات و پرندگان موجود در آن و [حرمت] قطع گیاهانش ندارد».

این استاد دانشگاه سعودی در تأیید ادعاهای خود به «ابن تیمیه» (شیخ و بزرگِ وهابیت) استناد و ادعا کرد: «ابن تیمیه سخن زیبایی در این باره دارد. الاقصی یک جایگاه ادبی و تاریخی دارد [نه تقدس مذهبی]».

ابن تیمیه که العتیبی به وی استناد می‌کند، یکی از مخالفان سرسخت اهل بیت (ع) بود که شبهاتی را درباره آنان به ویژه حضرت علی (ع) مطرح کرده بود(+). وی بیشتر مقدسات را زیر سؤال برد و علمای وهابیت به ویژه علمای سعودی به وی استناد می‌کنند.

این اظهارات وقیحانه این استاد سعودی، موجب خشم و انزجار در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شد.

یکی از کاربران توئیتر به نام «دکتر خفاجی» در پاسخ به این استاد سعودی گفت: «آیا نماز در مسجد محله شما، برابر با پانصد نماز است؟».

توئیت خفاجی


 

وی در ادامه توئیت خود تأکید کرد: «آیا واژه وطن در قرآن و سنت، آمده است تا اینکه، وطن، تقدسی داشته باشد. علت اینکه پادشاهی را مقدس می‌دانی که از چند دهه [پیش] شکل گرفته، چیست؟ در دلت، از خدا بترس».

در همین ارتباط، «فهد الشمری» یکی از خبرنگاران سعودی با حمله به مردم فلسطین، آنان را «گدایانی بی‌شرف» خواند و مدعی شد که ‌«مسلمانان هزاران مسجد در جهان دارند و نماز در مسجدی در اوگاندا شرافتمندانه‌تر از نماز خواندن در قدس و بین اهالی آن است».

وی  گفته بود که «مسأله فلسطین، مسأله [ما] نیست و حل نخواهد شد. به نفع هیچ کسی نیست که مشکلات میان گداها را حل کند، فلسطینی ها شرف ندارند. قدس، کشور نیست و فلسطین برای کسانی که در آن هستند، نیست. آنها مهاجرانی از مکان‌های مختلف هستند از تاتارها، رومی‌ها و سلاجقه. شرافتمندان مسائل خود را حتی پس از 40 سال حل می‌کنند اما نه اینها (فلسطینی‌ها) و نه آنها (اسرائیلی‌ها) شرف ندارند».

23310311

کد مطلب 1285829

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    12 18
    این حرف کاملا صحیح است. در منابع شیعی هم هیچ تقدسی برای مسجد الاقصی در نظر گرفته نشده و به طور مثال در مفاتیح برای شاه عبدالعظیم هم زیارت است اما هیچ متنی در فضیلت زیارت بیت المقدس نیست. مقدس ساختن بیت المقدس و مسجد الاقصی بیشتر از طرف بنی امیه انجام شد که حکومتشان در شام بود و به این مناطق نزدیک بود. حتی دورانی که توسط عبدالله بن زبیر حاکمیت مکه و مدینه را از دست دادند مردم را به طواف مسجد الاقصی تشویق کردند.
    • شمس تبریزی IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      10 7
      دوست عزیز، اولا مفاتیح الجنان از منابع شیعی نیست و مرحوم محدث قمی در آن کتاب خودش از منابع شیعی نقل کرده. ثانیا اگر در منابع شیعی تقدسی برای مسجد الاقصی نبود مراجع هم در رساله عملیه در ذیل مساجدی که نمازخواندن در آنها مستحب است از مسجد الاقصی اسم نمیبردند. مسجدالاقصی پس از مسجدالحرام، مسجد نبوی و مسجد کوفه چهارمین مسجد است که نماز خواندن در آن استحباب دارد. ثالثا شما در مورد تاریخ مسجد الاقصی اشتباه میکنید. در آیه 7 سوره اسرا میفرماید و لیدخلوا «المسجد» کما دخلوه اول مرة. مسجد مورد اشاره در این آیه همان مسجد الاقصایی است که در 6 آیه قبل به آن اشاره کرده و آیه هم ناظر بر اتفاقاتی است که برای بنی اسراییل پیش می آید. در هر صورت قضیه ارتباطی به بنی امیه ندارد و مسجد الاقصی و حولش که معمولا بیت المقدس گفته میشه خیلی پیش از ظهور اسلام بوده هر چند که با نامهای دیگری نام برده میشده اما در قرآن نام مسجد بر آن نهاده شده و واقعا هم مسجد به معنای واقعی کلمه بوده. رابعا در روایات شیعی فراوان اشاره شده که پیامبر در شب معراج در بیت المقدس در مقامهای انبیای مختلف نماز گزارده و ... و ....
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      1 3
      مهم نیست که از نظر شما تقدس دارد یا ندارد مسجدالاقصی نماد سرزمین و خانه مردمی است که غصب شده فرقی هم نمیکند کجای دنیا باشد همه باید از مظلوم دفاع کنیم
  • شمس تبریزی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    21 25
    بی سواد، به جای خواندن کتابهای مزخرف و دکتری گرفتن برو یک کمی قرآن بخوان. گفتی به جز بیت الله الحرام در مکه مکرمه و مسجد نبوی در مدینه، هیچ مسجدی تقدس ندارد. پس آیه سبحان الذی اسری بعبده من المسجدالحرام الی المسجد الاقصی الذی بارکنا حوله چی میگه؟ داره میگه گرداگرد مسجد الاقصی را مبارک گرداندیم آن وقت توی ابله میگویی تقدس ندارد؟ وقتی مبارکش میگرداند یعنی تقدس دارد. بعد از ابن تیمیه نقل کردی که «الاقصی یک جایگاه ادبی و تاریخی دارد». ابن تیمیه غلط کرد با تو. تو و او حتی ظاهر آیه را هم نفهمیدید. چقدر یه عرب میتونه بی سواد باشه که همچین حرفهایی را بگه
  • شمس تبریزی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    12 21
    این بی سواد در توییت دیگری نوشته « المجسد الاقصی لا یعتبر حرما کحرم مکة و المدینة. چرا؟ خودش پاسخ داده « و لیس له احکام شرعیة خاصة کتحریم القتال فیه ....» اتفاقا احکام شرعی که تو نقل کردی فقط مربوط به مکه است و در مورد مدینه صادق نیست. با این استدلال تو مدینه هم که شامل این احکام شرعی نمیشه نباید تقدس داشته باشه اما خودت گفتی تقدس داره. پس چطور مدینه دارای تقدس شد و مسجدالاقصی نشد؟ حیف اون دانشجویی که پای درس این حمار میره
  • محمدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    7 7
    قدس و کعبه دو اشعه از یک منبع الهی هستند
  • محمدی IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    8 0
    "سُبحانَ الَّذِى اَسرى بِعَبدِهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرامِ اِلَى المَسجِدِ الاَقصَا الَّذى بـارَکنا حَولَهُ لِنُرِیَهُ مِن ءایـتِنا اِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ البَصیر" قدس و کعبه دو اشعه از یک منبع الهی هستند، مسلمان با مسلمان برادر است و در احترام به اعتقادات که خشکاندن آن انسان را مسخ و چیزی بنام انسانیت باقی نمی گزارد، مشترک است و همه ی ادیان الهی برای مسلمان قابل احترام بوده، هستند و خواهند بود،چون هدف و رسالت همه ی ادیان الهی دعوت انسانها بسوی خداست و کسی که خدا را ندارد، هیچ ندارد و بازیچه ی دنیای دون است.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین