گزارشی از شروع شام و ناهار میلیاردی برای انتخابات

مهر نوشت: نشست‌های شبانه، حضور در مجالس شادی و عزا، ارسال پیامک، برپایی سفره‌های ناهار و شام و یا کنار گذاشتن ۲۰ میلیارد تومان برای تبلیغات نمایی از تحرکات زیرپوستی کاندیداهای احتمالی مجلس یازدهم است.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی کمتر از ۷ ماه دیگر برگزار می‌شود که از هم‌اینک بحث انتخابات در برخی استان‌های کشور داغ است و اینکه چه کسانی وارد گود رقابت انتخابات می‌شوند از مهم‌ترین بحث‌ها در بازار، شب‌نشینی‌ها و گفتگوهای مردم است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفندماه امسال برگزار می‌شود و چهره‌ها و افراد فعال به هر طریقی و با روش‌ها و شیوه‌های مختلف از فرصت باقی‌مانده برای معرفی و حضور در صندلی‌های سبز مجلس استفاده می‌کنند درحالی‌که بر اساس ماده ۵۶ قانون و استفساریه مربوطه، تبلیغات زودهنگام داوطلبان ممنوع است و در صورت احراز تخلف، مراتب به‌طور مستند به هیئت اجرایی و هیئت نظارت جهت اتخاذ تصمیم اعلام می‌شود.

بااین‌حال مشتاقان حضور در خانه ملت در فرصتی که تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی‌مانده تبلیغات را در برخی محافل، مساجد، خانه‌ها و حتی فضای مجازی شروع کرده‌اند که بر همین اساس نگاهی داریم به اوضاع‌واحوال برخی استان‌ها در این ایام که به‌نوعی شاهد برخی تبلیغات زودهنگام نامزدهای احتمالی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند و کاندیدهای احتمالی اقداماتی را انجام می‌دهند.

تبلیغات زودهنگام در آذربایجان شرقی 

در آذربایجان شرقی یکی از مدیران ارشد سابق استان که به خاطر قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان بازنشسته شده بود آهنگ انتخابات کرده و شروع به تبلیغات زودهنگام نموده است.

وی بعد از کم‌تر از یک ماه از ترک سمت خود، در فضای مجازی شروع به انتشار مطالبی انتقادی درباره مسائل مختلف جامعه کرد؛ بسیاری از موضوعاتی که در زمان مسئولیت خود او هم وجود داشت و به‌هیچ‌وجه بیان نمی‌شد.

علاوه بر فضای مجازی وی این روزها تقریباً در تمام محافل مرتبط و غیر مرتبط با حوزه کاری‌اش دیده می‌شود؛ از نمایشگاه عکس یک عکاس جوان تا افتتاحیه تشکل‌های زیست‌محیطی و جشنواره میوه در شهرستان‌های دیگر.

هر اتفاق سیاسی، فرهنگی، اجتماعی یا ورزشی در کشور با واکنش وی مواجه می‌شود و دست رد به سینه هیچ‌یک از رسانه‌ها برای مصاحبه نمی‌زند.

اما علیار راستگو، معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی عنوان کرده است: مکاتبات لازم با دستگاه‌های مختلف در خصوص رعایت مفاد قانونی، جلوگیری از ایجاد شائبه و تأمین امکانات و تجهیزات موردنیاز به‌ویژه زیرساخت‌های ارتباطی موردنیاز برگزاری انتخابات اسفندماه امسال انجام‌شده و نگرانی خاصی در این زمینه نداریم.

تبلیغات زودهنگام در آذربایجان غربی رنگ و بوی قومی و قبیله‌ای دارد

وضعیت در استان آذربایجان غربی متفاوت است و حال و هوای انتخابات به‌خصوص مجلس شورای اسلامی در این استان بیشتر از آنکه حزبی و جناحی باشد رنگ و بوی قومی و قبیله‌ای دارد.

فعالیت نمایندگان کنونی این استان در مجلس شورای اسلامی نسبت به ماه‌های قبل افزایش‌یافته و در کنار افزایش حضور در نشست‌های استانی، بازدیدهای متعدد از بخش‌های مختلف، برگزاری نشست‌های خبری و انعکاس فعالیت‌های انجام داده در فضای مجازی بیش از گذشته به چشم می‌خورد.

بسیاری از نمایندگان کنونی استان در مجلس شورای اسلامی با مدد گرفتن از تعدادی از افراد خبرنگار باسابقه تحت عنوان مشاور رسانه‌ای تلاش دارند کم‌کاری سال‌های دوره فعالیت خود را جبران کنند و نامزدهای احتمالی نیز برای سبقت گرفتن در این فضا با راه‌اندازی کانال و گروه در فضای مجازی تلاش دارند فضا را برای حضور و کسب بیشتر آرا مردمی به دست بگیرند.

در این میان برگزاری نشست‌های خانگی و شبانه توسط برخی نمایندگان کنونی و نامزدهای احتمالی نیز در حال انجام است و نتایج این نشست‌ها را در رفتارها و فعالیت‌های روزمره آن‌ها به‌راحتی می‌توان تشخیص داد.

حضور مستمر و زیاد در حوزه انتخابیه توسط نمایندگان فعلی استان در مجلس شورای اسلامی، حضور در مراسم عزا و عروسی، حضور در همایش‌ها، برگزاری نشست‌های خبری از دیگر فعالیت‌های نامزدهای احتمالی در این دوره از انتخابات در آذربایجان غربی است.

مسئول دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان غربی عنوان کرده است: تاکنون ۲۰۰ تا ۳۰۰ نامزد احتمالی مجلس شورای اسلامی در این استان شناسایی‌شده‌اند.

قنبر کریم‌نژاد تأکید کرده است: شورای نگهبان بر اساس ادوار گذشته با بی‌طرفی و قاطعیت کامل در این دوره انتخابات وارد می‌شود.

یک نامزد احتمالی در استان ایلام ۲۰ میلیارد تومان برای تبلیغات کنار گذاشته است!

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان ایلام نیز شکل و شمایل مخصوص به خود را دارد و در شهرستان‌های جنوبی استان انتخابات امسال به دلیل حضور نامزدهای مختلف داغ‌تر و البته سخت‌تر خواهد بود، در همین حوزه بین مردم شهرستان‌های مختلف شایعه شده یک نامزد احتمالی ۲۰ میلیارد تومان برای تبلیغات کنار گذاشته است.

کانال تلگرامی برای معرفی نامزدهای احتمالی در بیشتر شهرستان‌های استان ایجادشده و نامزدها نیز از طریق این روش در حال یارکشی و سنجش عیار خود هستند.

علاوه بر این در اکثر کانال‌های تلگرامی بیوگرافی‌های متعددی از نامزدهای احتمالی در حال پخش شدن است و برخی از این کاندیداها از ماه‌ها قبل اقدامات انتخاباتی خود را در لایه‌های مختلف از نشست‌های شبانه تا حضور در مجالس شادی و عزا، آغاز کرده‌اند.

امام‌جمعه شهرستان دره شهر در اظهارنظری در خطبه‌های نماز جمعه این شهر عنوان کرده با نزدیک شدن به انتخابات شاهد تبلیغات زودهنگام با چاشنی قسم توسط تعدادی از کاندیداها هستیم.

حجت‌الاسلام محمدجواد قنبربیگی اضافه کرده است: با این کار علاوه بر مزاحمت برای مردم، قدرت انتخاب صحیح نیز از مردم گرفته می‌شود.

وی همچنین عنوان کرده است: شنیده‌شده بعضی نیز برای جمع‌آوری رأی پول‌هایی را در برخی مناطق تقسیم می‌کنند و اینکه پول بدهیم تا مسئولیت سنگین‌تر شود قابل‌درک نیست و این اهانت به مردم بوده و باید در صداقت این افراد شک کرد.

بهره‌گیری گسترده از شبکه‌های اجتماعی در استان چهارمحال و بختیاری

استان چهارمحال و بختیاری نیز که دارای ۴ حوزه انتخابیه است این روزها با تبلیغات زودهنگام کاندیداهای احتمالی روبروست به‌طوری‌که بهره‌گیری از فضای مجازی برای تبلیغ به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی و تبلیغی مهم‌ترین رویکرد بسیاری از نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس این استان است و در حال حاضر یکی از روش‌های معمول برای تبلیغ در این استان ارسال پیامک است که به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه میلاد ائمه و عیدهای اسلامی انجام می‌شود.

پیامک حاوی مطالب تبریک است که در حوزه انتخابیه با توجه به نوع اپراتورها توسط مردم دریافت می‌شود و نام شخصی در انتهای پیامک است.

همچنین برخی از نمایندگان دوره‌های گذشته نیز با ارسال پیامک‌های تبریک به گوشی‌های تلفن همراه شهروندان تمایل حضور خود را در انتخابات سال جاری به‌نوعی مطرح می‌کنند.

برخی نامزدهای احتمالی انتخابات مجلس نیز به‌صورت روزانه مطالبی در راستای توسعه استان و همچنین در مطالبی در خصوص وظایف نماینده و نقش آن در مسیر توسعه با نام خود در فضای مجازی بارگذاری می‌کنند.

گذشته از روش‌های بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین روش‌های تبلیغ توسط نامزدهای انتخابات در استان چهارمحال و بختیاری برگزاری نشست‌های شبانه در خانه‌های دوستان و آشنایان است که در این نشست‌ها برنامه‌های نامزد انتخاباتی اعلام می‌شود.

یکی از بازاریان شهر شهرکرد عنوان کرده است: بحث انتخابات روزبه‌روز در بازار شهر شهرکرد در حال داغ شدن است.

حسینی معتقد است: برخی از گفت‌وگوهای این روزهای مردم در سطح شهر در خصوص انتخابات است که این گفت‌وگوها بیشتر در زمینه‌های کم‌کاری‌ها نمایندگان گذشته، نقاط ضعف و قوت نمایندگان بیان می‌شود و برخی مطالب در زمینه ورود چهره‌های جدید برای حضور در انتخابات امسال است.

استعفای ۱۱ نفر از مدیران استان کردستان برای حضور در انتخابات مجلس

در استان کردستان نیز از این قافله عقب نمانده و چهره‌ها و کاندیداهای احتمالی در تلاش هستند با روش‌ها و شیوه‌های مختلف فرصتی برای حضور در صندلی‌های سبز پارلمان برای خود فراهم کنند.

برخی افراد با عناوین مختلف کارشناسی و استاد و مدرس با تبلیغات در فضای مجازی و واقعی عزم خود را برای حضور در کارزار انتخابات جزم کرده و در این مسیر از تمامی ظرفیت‌های در اختیار بهره‌برداری می‌کنند.

استعفای ۱۱ نفر از مدیران و مسئولان استان کردستان برای حضور در انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی از پنج حوزه انتخابیه استان کردستان خبری است که معاون سیاسی امنیتی استانداری کردستان اعلام کرده است.

از میان مدیران ادارات و سازمان‌های دولتی استان کردستان مدیرکل سابق استاندارد کردستان، دادستان سنندج و دو سه نفر از بخشداران و البته مدیران شهرستانی به‌صورت رسمی و برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال جاری استعفا داده‌اند.

حسین خوش‌اقبال با بیان اینکه این افراد جزء مشمولان ماده ۲۹ قانون انتخابات بودند، عنوان کرده است: این افراد در استان‌های مختلف کشور دارای سمت بودند و طبق بررسی‌های ستاد انتخابات کردستان پیش‌بینی می‌شود استعفاهای آنان برای شرکت در حوزه‌های انتخابیه این استان باشد.

البته در کنار اظهارنظر رسمی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کردستان، این روزها در فضای مجازی و البته در محافل و مجالسی که هر روز بر تعدادشان افزوده می‌شود افراد مختلفی خود را معرفی کرده و با این‌گونه عرضه شدن‌ها قصد جدی برای ورود به انتخابات مجلس یازدهم از حوزه‌های انتخابیه کردستان را دارند.

همچنین در کنار تبلیغات مرسوم یعنی حضور در نشست‌ها، جلسات و محفل‌های مختلف فرهنگی، ادبی و البته ورزشی حضور در مجلس ختم افراد متوفی با هر درجه و میزانی از اعتبار و جایگاه مردمی نیز به یکی از  روش‌ها در راستای معرفی افراد تبدیل شده است.

این روزها در مناطق شهری و روستایی استان کردستان هر فردی که فوت می‌کند صفی طولانی از چهره‌ها شکل می‌گیرد که هر کدام برای تسلیت گفتن از دیگری پیشی می‌گیرند و اگر این فرد مشهور و دارای پایگاه مردمی بهتری نیز باشد، بازار کارت‌های تسلیت نیز به اوج خود می‌رسد.

این روزها در گوشواره نشریات محلی و ویژه نامه های استانی نشریات سراسری در کردستان یادداشت نویس ها به شدت افزایش پیدا کرده اند

استفاده از فضای رسانه‌ای در قالب الکترونیکی و حتی کاغذی نیز از دیگر روش‌ها و شیوه‌های مطرح‌شدن افراد برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی است به‌گونه‌ای که این روزها در گوشواره نشریات محلی و ویژه‌نامه‌های استانی نشریات سراسری در کردستان یادداشت نویس ها به‌شدت افزایش پیداکرده‌اند.

افراد مختلفی که البته تا دیروز شاید هیچ اعتقادی به یادداشت نویسی نداشتند، این روزها دست‌به‌قلم شده و در حوزه‌های مختلف به‌عنوان کارشناس و صاحب‌نظر به اظهار عقیده می‌پردازند و سعی می‌کنند تا از این فرصت نیز در راستای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند.

از راه‌اندازی کمپین‌های مختلف تا ایجاد صفحات دوست داران و یا هواداران گرفته تا اظهارنظر در خصوص مسائل مختلف کشوری و استانی البته با نگاه کاملاً انتقادی از دیگر فعالیت‌های افرادی است که خود را برای رقابت در این زورآزمایی آماده می‌کنند.

اظهارنظر کاندیداهای احتمالی در خصوص مسائل روز سیاسی کرمانشاه

نگاهی به وضعیت تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان کرمانشاه نیز بیانگر آن است که راه‌اندازی گروه‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی تحت عنوان «حامیان …» از مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی برای افرادی است که قصد حضور در انتخابات مجلس یازدهم را دارند و برخی‌ها که ناشناخته‌ترند از این طریق سعی می‌کنند نظر مردم را جلب کرده و آن‌ها را با خود همسو کنند.

افراد در این گروه‌ها و کانال‌ها با اظهارنظر در مورد موضوعات روز از سیاسی گرفته تا اجتماعی و اقتصادی و… مخاطبان را با دیدگاه‌های خود آشنا می‌کنند و البته بیشتر به معرفی خود به کمک فضای مجازی می‌پردازند.

نمایندگان فعلی مجلس هم که تمایل به حضور دوباره در رقابت برای ماندن بر کرسی‌های سبز دارند از چند وقت پیش مدام گزارش‌های حضور در حوزه انتخابیه و بررسی مشکلات مردم را منتشر می‌کنند.

از فضای مجازی که بگذریم در فضای واقعی هم رقابت‌ها آغازشده و آن‌هایی که شاید سالی یک‌بار هم در شورای برنامه‌ریزی استان که یکی از مهم‌ترین جلساتی است که می‌توانستند در جریان مشکلات قرار بگیرند حاضر نمی‌شدند حالا در کنار هر مقامی که به استان سفر می‌کند حتی معاون وزیر هم می‌توانید جمال مبارکشان را ببینید.

برخی‌ها از هر فرصتی استفاده می‌کنند تا در مقابل دوربین‌ها قرار گیرند و برای افتتاح‌های مختلف با روبان و قیچی به دست در کنار مسئولان حاضر می‌شوند حتی برای افتتاح یک جاده روستایی که روکش آسفالتش را عوض کرده‌اند!

اما مردگان هم از الطاف نمایندگان و کاندیداهای مجلس در امان نمی‌مانند و صاحبان عزا و حاضران در مراسم ختم هم از فیض وجود آقایان کاندیدا بهره‌مند می‌شوند و اصولاً یک پای ثابت انتخابات در کرمانشاه همین مراسم ختم است.

آقایان کاندیدا فکر همه جا را کرده‌اند و حتی سرکشی به فلان روستای دورافتاده و محروم که برای آنها فقط در حد یک نقطه روی نقشه تا به حال مطرح بود را هم به لیست برنامه‌های تبلیغاتی‌شان اضافه کرده‌اند

از مجالس ختم هم که بگذریم آقایان کاندیدا فکر همه‌جا را کرده‌اند و حتی سرکشی به فلان روستای دورافتاده و محروم که برای آن‌ها فقط در حد یک نقطه روی نقشه تابه‌حال مطرح بود را هم به لیست برنامه‌های تبلیغاتی‌شان اضافه کرده‌اند.

یک‌شب حضور در بین ورزشکاران و شب دیگر حضور در جمع هنرمندان برای همسو کردن آن‌ها و استفاده از وجهه آن‌ها برای جمع‌کردن رأی هم از دیگر ابزارهای تبلیغاتی کاندیداهاست.

اما برخی‌های دیگر هم بدون داشتن شایستگی لازم با صرف هزینه‌های نجومی با کمک و لطف اسپانسرهای تبلیغاتی‌شان پا در گود انتخابات گذاشته‌اند و از همین حالا با صرف مبالغ گزاف و شام و ناهارهای آن‌چنانی البته با جمع‌های محدود کار را استارت زده‌اند.

برخی از کاندیداها هم از راه‌های منسوخ‌شده واردشده‌اند؛ برخی که پایگاه‌های اجتماعی قوی و برنامه‌های منسجمی برای حضور در انتخابات ندارد هنوز دل به مقوله قومیت‌گرایی خوش کرده‌اند و در مهمانی‌های قوم و طایفه‌ای و نشست‌های خانگی حضور می‌یابند.

حجت‌الاسلام مفید، رئیس دفتر شورای نگهبان در استان کرمانشاه با اشاره به اینکه تبلیغات زودهنگام کاندیداها در مجالس و فضای مجازی مغایر قانون است، به کاندیداها، دستگاه‌های اجرایی، دستگاه‌های نظارتی، جریانات سیاسی و اجتماعی توصیه کرده به قانون عمل کرده و از هرگونه بی‌قانونی پرهیز کنند.

وی بابیان اینکه  از کاندیداها انتظار می‌رود از همین آغاز اندیشه مشارکت در انتخابات، قانون را سرلوحه کارشان قرار دهند تأکید کرده است: با بی‌قانونی نمی‌توان به این جایگاه خطیر که وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر دولت برای اجرای قانون را دارد، تکیه زد.

آغاز ماراتن رقابت کاندیداهای کسب کرسی خانه ملت در استان مرکزی

ماراتن رقابت کاندیداهای کسب کرسی خانه ملت در استان مرکزی نیز بسیار زودتر از زمان موعد آغاز شده و افرادی که قصد شرکت در این انتخابات را دارند برای اینکه از سایر رقبا جا نمانند کار خود را هرچند غیرقانونی شروع کرده‌اند.

زمزمه‌هایی از تبلیغات زودهنگام توسط داوطلبان احتمالی انتخاباتی در گوشه و کنار استان به گوش می‌رسد و برگزاری نشست‌های خانگی و اقداماتی در فضای مجازی که بنا به قانون اگر رنگ و بوی تبلیغاتی پیدا کند تخلف است نیز گزارش‌شده است.

ستاد انتخابات در استان مرکزی فعالیت خود را آغاز کرده و اقدامات نامزدهای احتمالی مجلس در استان را رصد می‌کند که البته در این رابطه در فضای مجازی و حتی غیرمجازی شاهد هستیم برخی کاندیداهای احتمالی تبلیغات زودهنگام را برای کاندیداتوری حوزه انتخابیه مدنظر خود آغاز کرده‌اند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی در این خصوص با بیان اینکه فعالیت کاندیداهای احتمالی توسط ستاد انتخابات استان رصد و مستندسازی می‌شود، گفت: افرادی که از سمت خود استعفا داده‌اند، کاندیدای احتمالی محسوب می‌شوند.

حسین بختیاری فرماندار اراک نیز در این خصوص با بیان اینکه بر اساس آنچه عرف و معمول است، اگر احساس شود اقدامات یک کاندیدای احتمالی رنگ و بوی تبلیغات زودهنگام انتخاباتی دارد تذکر لازم را به وی می‌دهیم، گفت: آمار مستندی برای بیان تعداد کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس وجود ندارد، اما در شهری مانند اراک ۶۰ الی ۷۰ نفر کاندیدا می‌شوند.

برگزاری جلسات علنی و غیر علنی توسط احزاب در همدان

تبلیغات زودهنگام انتخاباتی در استان همدان نیز آغاز شده و برگزاری نشست‌ها و جلسات علنی و غیر علنی توسط احزاب، مصاحبه‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای و دیدارهایی با رنگ و بوی انتخاباتی قوت گرفته است.

این روزها تحرک بیش از پیش برخی از نمایندگان فعلی مجلس باعث شده تا موضوع انتخابات آتی مجلس و به‌دنبال آن رنگ و بوی تبلیغاتی داشتن اینگونه حرکت‌ها در محافل مختلف به شکل خاصی مطرح شود.

از یکسو برخی از نمایندگان حضور پررنگ و قابل ملاحظه‌ای در برنامه‌های مختلف از جمله سفر مسئولان کشوری به استان، جلسات و همایش‌های استانی، افتتاح پروژه‌ها، مراسم و آئین‌های مناسبتی، مراسم تجلیل از افراد شاخص و مانند آنها دارند و تلاش می‌کنند به هر قیمتی که شده در این برنامه‌ها باشند و اسمی از آنها برده شود یا حتی سخنرانی کنند و از سوی دیگر اصرار برای سخنرانی در جلسات و همایش‌ها آن هم در شرایطی که به‌طور معمول فقط یک نماینده به اسم مجمع نمایندگان باید صحبت داشته باشد، شائبه تبلیغاتی بودن را تقویت می‌کند.

برخی از نمایندگان در هر برنامه یا اتفاق خوبی که برای استان می‌افتد، تلاش می‌کنند آن‌را صرفاً به نام خود ثبت کنند و یا نقش خود را در آن اتفاق پررنگ‌تر نشان دهند گاهی نیز دیده می‌شود که برخی از نمایندگان در هر برنامه یا اتفاق خوبی که برای استان می‌افتد، تلاش می‌کنند آن‌را صرفاً به نام خود ثبت کنند و یا نقش خود را در آن اتفاق پررنگ‌تر نشان دهند در حالی که اینگونه حرکت‌ها نه تنها مطلوب مردم نیست، بلکه می‌تواند در نگاه افکار عمومی به عملکرد یک نماینده نیز تأثیر بگذارد و برخلاف انتظار و برداشت اولیه، جایگاه او را تحت الشعاع قرار دهد.

از طرفی برخی مواقع نیز دیده می‌شود که برخی داوطلبان احتمالی انتخابات استان به موازات نمایندگان به دیدار مسئولان کشوری که به همدان سفر می‌کنند، می‌روند و گویا شیوه آنها در این دیدارها نیز تبلیغاتی است.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان در خصوص برخورد با تبلیغات زودهنگام کاندیداها با اشاره به آغاز تبلیغات زودهنگام برخی از افراد مشتاق حضور در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تبلیغات اگر به اسم کاندیدا باشد خلاف قانون بوده و مورد برخورد قانونی و مجازات قرار می‌گیرد.

ابوالقاسم الماسی با بیان اینکه اگر در مراسم به طور خاص اسمی از انتخابات مجلس برده نشود نمی‌توان به آن شائبه انتخاباتی بودن را مربوط دانست، تأکید کرد: قانون در این مورد مسکوت مانده و به تبع آن مسئولان مربوطه نیز اجازه ورود و دخالت علیه این دسته از تبلیغات زودهنگام را ندارند چراکه همانطور که اشاره شد هیچ اسمی از مجلس و کاندیداتوری در این‌گونه تبلیغات ذکر نمی‌شود.

مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری همدان درباره مجازات تبلیغات زودهنگام و علنی کاندیداها، مطرح کرد: برای افراد خاطی طبق آنچه در قانون آمده پرونده تشکیل شده و مجازات می‌شوند و تأثیر منفی در تعیین صلاحیت این افراد هنگام انتخابات از مهمترین مجازات نمایندگان عجول است.

هرچه فاصله زمانی تا اسفند ۹۸ کوتاه‌تر شود تحرکات سیاسی نیز جدی تر می‌شود و نمی‌توان منکر آن شد که برخی داوطلبان ماه ها زودتر تحرکات سیاسی خود را آغاز کرده و به جمع‌آوری آرای مردمی می‌پردازند.

در این میان ناگفته پیداست که اگرچه شورای نگهبان یا ستاد برگزاری انتخابات باید بادقت رفتارهای داوطلبان احتمالی را زیر نظر داشته و مستندسازی کنند اما در نهایت این مردم هستند که با تشخیص حرکات نمایشی برخی‌ها، باید نمایندگانی اصلح به مجلس بفرستند؛ نمایندگانی که رفتارهایشان از باورهایشان نشأت بگیرد، نه جایگاه‌شان.

64231
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1285989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =